Hej!

Här är min hemsida!

MVH

Annsofie

Välkommen till Ann-Sofies hemsida!

Jag går på grundskollärarprogrammet åk 4-9 vid Göteborgs Universitet inriktning matematik och naturvetenskap och läser våren 1999 FYL 200 (grundkursen i fysik). I den kursen ingår det att göra experiment inom vissa ämnen och jag har friktion. Här nedan kan du få lite tips och idéer inom detta område. Jag har tänkt mig att laborationerna skall passa för elever som går på högstadiet.

Vad är friktion?

När man skjuter en låda framför sig över golvet känns det trögt. Mellan lådan och golvet finns en bromsande kraft som kallas friktionskraft. Ju större friktionskraften är desto trögare går det.

Även om, i detta fallet, både lådans och golvets ytor ser jämna ut finns det alltid ojämnheter.

Ju tyngre föremålet, du skjuter framåt, är desto hårdare griper ojämnheterna in i varandra. Vilket material föremålet är av har också inverkan på friktionen. Friktionskraften mellan två stålytor är mindre än mellan två gummiytor för att ta ett exempel.

Det finns två olika typer av friktion, rullfriktion och glidfriktion. Lådan som skjuts över golvet är ett exempel på glidfriktion. Om man stället lägger trästockar under som lådan kan rulla fram på talar vi om rullfriktion. Det går lättare att förflytta föremål när det är rullfriktion, den friktionen är mindre än glidfriktionen.

För att räkna ut hur stor friktionskraften är använder man sig an en friktionskoefficient. Följande samband finns:

Lådans massa, m (kg) · jordens dragningskraft, g (kg·m/s2) · friktionskoefficient, µ = friktionskraften, f (N)

Laboration 1

Detta behöver man:

två lika stora klossar av trä, men med sandpapper på ena sidan

dynamometer

ett lutande plan där man kan ändra vinkeln (går också bra med ett lutat bord)

 

Tillvägagångssätt:

1. Väg klossarna med hjälp av en dynamometer. Tänk bara på att det inte är klossarnas massor utan vikter som dynamometern visar!

2. Lägg klossarna bredvid varandra högst upp på det lutande planet, som nu är plant.

3. Luta planet alltmer till den första klossen börjar kana ner. Vilken kanar först? Varför?

4. Lägg sedan ner klossarna på bordet, en med träsidan och en med sandpappret nedåt, och dra dem framåt med konstant fart. Vad får man för utslag på dynamometrarna? Den kraft man läser av på dynamometern är friktionskraften. Med hjälp av dessa fakta kan man sedan räkna ut friktionskoefficienten för de olika ytorna.

Laboration 2

Detta behöver man:

en kloss

dynamometer

tyngd

 

Tillvägagångssätt:

1. Drag en kloss över bordet med hjälp av en dynamometer.

2. Lär av hur stor friktionskraften är.

3. Lägg sedan på en tyngd och drag återigen klossen över bordet. Har friktionskraften ändrats? Vad beror det på?

4. Räkna ut friktionskoefficienten i båda fallen. Skiljer de resultaten sig åt?

5. Drag nu klossen ganska fort över brickan. Vad händer med friktionskraften nu? Vad beror det på? Har hastigheten man drar med någon skillnad?

Laboration 3

Detta behöver man:

en vagn

dynamometer

tejp

 

 

Tillvägagångssätt:

1. Drag en vagn över bordet med hjälp av en dynamometer och läs av friktionskraften.

2. Tejpa sedan alla hjulen så att de inte kan rulla och drag vagnen över bordet igen. Läs av friktionskraften. Blir det någon skillnad mot innan?

Att diskutera efteråt

Var finns detta som vi nu laborerat på i vardagslivet? För- och nackdelar med friktion. Hur skulle det varit om det inte funnits friktion? Var finns friktion?

Har du frågor eller synpunkter?

Om du har frågor eller synpunkter på de ovanstående experimenten är du välkommen att maila till mig på: a_yveras@hotmail.com