EXJOBB - BRÄNSLECELLER FASTA TILLSTÅNDETS FYSIK - Elektrofysikgruppen / SIMS-LABORATORIET Intresset för bränsleceller har de senaste åren ökat påtagligt inom både forskning och industri. Trots att tekniken är känd sedan förra århundradet betraktas det som en framtidsteknologi. Orsaken är att det är först nu som man kan skönja dess konkurrenskraft gentemot andra teknologier eftersom den erbjuder ett miljövänligt, tyst och flexibelt sätt att producera el. Med dagens framsteg inom materialforskningen kan man förhoppningsvis framstä lla lämpliga material till en rimlig kostnad. En bränslecell omvandlar med hög verkningsgrad kemiskt bunden energi i ett bränsle (t.ex. vätgas, metanol, etanol eller naturgas) direkt till elektrisk energi. Utsläppen till atmosfären är mycket små. I princip består en brä nslecell av en elektrolyt omgiven av två elektroder. Elektrolyten är oftast proton- eller syrejonledande medan elektroderna (anod och katod) ä r elektronledande och har goda katalytiska egenskaper som premierar de elektrokemiska reaktionerna. Om bränslecellen drivs av vätgas består avgaserna endast av vatten och elektrodreaktionerna är följande:
Anodreaktion: 2H2 = 4H+ + 4e- (vätgas =
protoner + elektroner) Uppgift: Preparation och test av en CsHSO4-bränslecell.
Uppgiften innebär både preparation och utprovning av kompletta bränsleceller i laboratorieskala. Tillfälle ges att fördjupa sig i den aktuella situationen vad gäller för- och nackdelar med olika typer av bränsleceller genom t.ex. litteratursökning. Upplysningar: Bengt-Erik
Mellander, rum F4305, tel. 772 3340, f5xrk@fy.chalmers.se |
Redigerad 6/2 2002: I. Albinsson (ialbin@fy.chalmers.se)