Tailors of the Web.

Children ask deep questions, unlimited by official curricula. Scientists often keep their childlike curiosity throughout their lives. Teacher students can use the nearly unlimited treasure chests of the Web in discussions with each other and with the scientists they meet in their education to penetrate children's questions. The WWW exposure of the students' work fosters quality awareness, including reflection on lines of thought, source evaluation and style of presentation.

"IT is more like clothes than like fire." It doesn't radiate knowledge, but to benefit we must adapt it to our own needs. Let us collaborate and share experiences as tailors of the web!

Världsvävens skräddare

Titeln Världsvävens skräddare syftar på "IT is more like clothes than like fire" från en rapport av Chris Dede till U.S. Congress 1995.

Titeln har använts i några löst relaterade projekt som bygger på denna ide. Under våren 1998 inlämnades en omfattande ansökan till Högskoleverket inom programmet "IT och lärande". Inga medel beviljades men en kraftigt bantad version av ansökan fick stöd av Kvalitetsdelegationen vid GU. Som en utvidgning av detta projekt söktes medel från KK-stiftelsen för ett samarbetsprojekt med en skola. (se pressmeddelande). En första rapport kring samarbetet presenterades på Skolverket i dec. 1998.

I samband med Vetenskapsfestivalen 1999 ordnas ett 2-dagars lärarfortbildningsprogram med denna titel.

En föregångare till "Världsvävens skräddare" är sommarkursen Visualisera Vår Världsbild, som getts 1997 och 1998 och kombinerat studier i modern fysik med projektarbete som presenterats på WWW.


http://fy.chalmers.se/~f3aamp/itl/

Ann-Marie Pendrill, 1999-03-05