Danmark | Sverige | Norge |
---|---|---|
Atom, kärn och partikelfysik | ||
4) Atom- og kernefysik
Atomers og atomkerners bestanddele. Atomers emission og absorption af fotoner. Radioaktive henfald. Henfaldsloven. Aktivitet. Eksempler på kernereaktioner, herunder fission og fusion. Ioniserende stråling og strålehygiejne. | Materiens, atomens och atomkärnans struktur
Stark, svag, elektromagnetisk och gravitationell växelverkan. Absorption och emission av strålning, Fotonmodellen för synligt ljus
Materiens, atomens och atomkärnans struktur | Elevene skal ha grunnleggende kunnskaper om sentrale deler
av atom- og kjernefysikken
6a kunne gjøre rede for framveksten av forskjellige atom-modeller
og kunne gjøre enkle beregninger med Bohrs atommodell
|
Värmelära / termodynamik | ||
Energiforhold ved fasenædring, tempera-turændring og rumfangsændring. Varmelærens ferste hovedsetning. Tilstandsligningen for ideale gasser. | Termodynamikens första och andra huvudsats Temperatur Värme och inre energi Fasomvandlingar Energikvalitet | Elevene skal ha kjennskap til sentrale deler av termofysikken
7a kjenne til varmekapasitet, smelte- og fordampningsvarme og
kunne gjøre enkle energi-beregninger i forbindelse med
temperaturendringer og faseoverganger |
Energi | ||
Elevene skal ha grunnleggende kunnskaper om ulike former for
energi og energioverføringer 8a kunne gjøre beregninger med mekanisk, termisk og elektrisk
energi og effekt
| ||
Ellära / Elektromagnetism | ||
Elektriske kredsløb
Kredsløb med linæere komponenter bladning, strømstyrke, spændingsfald, resistans, elektromotorisk kraft, elektrisk energi og effekt. Eksempler på ikke-linære komponenter. | Elektriska krafter på laddade partiklar Elektriska fält Elektrisk energi och effekt Likströmskretsar Elektriska och magnetiska fält | Elevene skal ha grunnleggende kunnskaper om begreper og lover
i elektrisitetslæren
5a kjenne til begrepet elektrisk ladning Elevene skal ha kunnskaper om ulike typer felt
3a kunne gjøre rede for og gjøre beregninger med
kraft, feltstyrke og energi i homogene elektriske felt, i felt
rundt ladde partikler og i gravitasjonsfelt |
Optik, Vågrörelser | ||
Bø1ger
Bølgers udbredelse og interferens, herunder begreberne, periode, frekvens, amplitude, bø1gelengde og hastighed. Spejling og brydning. Lyd. Lys og røntgenstråling. Spektre. Optisk gitter. | Optisk avbildning och fotometri ingår i kursen. Studiet av optisk av- bildning
motiveras av anknytningen till vårt seende, användningen av glasögon, kamera,
kikare och andra optiska instrument. Mätningar på arbetsmiljön motiverar
studiet av belysning och andra fotometriska grundbegrepp.
Ljusets reflexion och brytning
Belysning
| Elevene skal ha grunnleggende kunnskaper om noen sentrale
sider ved lys og bølger
4a kunne bruke loven om refleksjon og brytningsloven på
generell form |
Mekanik | ||
5) Mekanik.
Lineær bevegelse med konstant hastighed og med konstant acceleration. Kraft, arbejde og effekt. Newtons love. Mekanisk energi | Likformig och accelererad linjär rörelse Kraft och tryck Arbete, energi och effekt Rörelsemängd och impuls | Elevene skal ha grunnleggende kunnskaper om krefter på vektorform og bevegelser i
planet
4a kunne bruke Newtons lover på skråplan, i gravitasjonsfelt, elektriske felt og i magnetiske
felt
|
Kvantfysik | ||
Stark, svag, elektromagnetisk och gravitationell växelverkan
Energikvantisering Våg-partikeldualitet | Elevene skal kjenne til noen fenomener som først fikk sin forklaring etter framveksten
av kvantefysikken
6a kjenne til eksperimentell bakgrunn for fotoelektrisk effekt og kunne gjøre rede for Einsteins
forklaring
| |
Relativitetsteori | ||
Massa-energiekvivalens | Elevene skal ha kjennskap til Einsteins spesielle relativitetsteori og kjenne noen
konsekvenser av denne
5a kjenne til Einsteins postulater, og kunne gjøre rede for hvilke konsekvenser disse har for
forståelsen av samtidighet og tid | |
Astrofysik | ||
Elevene skal kjenne til noen hovedtrekk i astrofysikk
7a ha kjennskap til metoder for beregning av stjerners overflatetemperatur og avstander i
verdensrommet
| ||
Helhetssyn | ||
1. Formålet med undervisningen er
1 Dimensionerne er:
| Kunskaper i fysik utgör grunden för vår naturvetenskapliga världsbild. De olika
kunskapsområdena bidrar till vår nuvarande världsbild och belyser frågor som
fysiker och astronomer försöker finna svaren på. Gränsdragningen mellan fysik
och metafysik är viktig för att klargöra vilken typ av frågor fysiken kan ge svar
på och vilka frågor den inte kan besvara.
Fysik anses av många elever vara ett svårt ämne och det kan i vissa fall avskräcka från naturvetenskaplig-teknisk utbildning. Elever, framför allt flickor, ifrågasätter också värdet av fysikkunskaper och blir därmed mindre motiverade för studierna. Motivationen för studier i fysik kan öka om undervisningen innehåller verklighetsnära anknytningar som hämtas från vardagslivet och från olika tillämpningar inom industri, medicin och kommunikation. Målet för kursen är att eleven tillägnar sig kunskaper om fysikens grundläggande begrepp, erfarenhetslagar, modeller och tillämpningar inom kunskapsområdena såsom de beskrivs av följande centrala begrepp och teorier.
| I dag kan vi se en to-sidighet i fysikkfaget. For det første gir fysikken grunnlag for dannelse av
det verdensbildet vi har, for det andre danner fysikken grunnlag for andre fag, noe som gir seg
utslag i f.eks. teknologi. Elevene skal ha kunnskaper om bruk av modeller, hypoteser og teorier i fysikken. De skal også kjenne eksempler på vekselvirkningen mellom fysikk og samfunn før og nå og kunne sette fysikk inn i en historisk sammenheng
|
Experiment | ||
Endvidere skal eleveme opnå færdighed i at
tilrettelegge, udfore og beskrive fysiske målinger. De skal beherske et
kernestof så godt, at de kan foretage overvejelser og beregninger i
tilknytning til både kendte og nye problemstillinger.
Eksperimentelt arbejde skal have en fremtredende plads, og det fysiske eksperiments kvantitative natur skal fremheves. Det eksperimentelle arbejde, som eleverne selv udforer og efterbehandler i rapporter skal have et samlet omfang svarende til ca. 40 lektioner. Den ene halvdel af tiden bruges til elevøvelser, hvorom eleverne selvstaendigt skriver rapport. Den anden halvdel bruges til to sammenhængende eksperimentelle forløb, hvor arbejdet efterbehandles i form af grupperapporter. Hver elev skal udarbejde 12 rapporter a 3-7 sider (eksklusiv bilag). Endvidere skal der udarbejdes 2 grupperapporter, der i arbejdsbyrde svarer til 1 rapport pr. elev. |
Fysikstudierna ger eleverna naturliga tillfällen att använda sitt språk i tal och
skrift för att beskriva och analysera naturvetenskapliga begrepp och samband.
De lär sig på detta sätt fysikens terminologi och får språkligt bearbeta sin
kunskap. Förmågan att skriva tränas genom att eleverna får skriva rapporter
och laborationsredogörelser.
Genom fördjupade studier inom något av fysikens kunskapsområden får eleverna vidgad erfarenhet av samspelet mellan experiment och teori. Fördjupningen ger också tillfälle till utveckling och förfining av någon matematisk modell. En sådan studiesituation förbereder eleverna för högskolans studievillkor. Kursen skall ha en experimentell inriktning och omfatta både självständigt experimentellt arbete och lärarledda lektioner.
|
|
Miljö | ||
Energi och energiomvandlingar intar en central plats i fysikkursen. Studierna
inom detta område bör behandla energiförsörjningen i samhället och de
miljöaspekter som hör ihop med denna. Fysiken skall ge eleverna faktakunskaper
som grund för egna ställningstaganden i dessa frågor.
kunna beskriva hur fysikens modeller kan användas inom olika tillämpningsområden samt för mätning och kontroll av viktiga storheter i vår livsmiljö | Forskning og teknikk har i dag gitt oss økt levestandard, men også gitt oss mulighet til å
ødelegge miljøet her på jorden og drepe alt liv. Solide kunnskaper i fysikk er viktig både for å
oppdage når noe er galt og for å være i stand til å se at det er nødvendig å gripe inn. Derfor er
det ikke bare ingeniører og forskere som trenger kunnskaper i fysikk. Det er minst like viktig
med gode kunnskaper hos alle som er med på å ta avgjørelser som påvirker vår tilværelse og
vårt miljø. Det samfunnet vi lever i er blitt komplisert, derfor blir fysikkfaget stadig viktigere
for å forstå mer av samfunnet. 1g kunne gi eksempler på hvordan kunnskaper i fysikk kan være viktig for å forstå og kunne arbeide konstruktivt med miljøproblemer | |
Teknik och samhälle | ||
Eleverne skal blive i
stand til at formulere sig mundtligt og skriftligt om fysiske emner, og de
skal blive i stand til at bearbejde og vurdere information om teknisk og
naturvidenskabeligt prægede problemstillinger med relevans for kultur- og
samfundsliv samt relevans for miljø og teknologi.
Eleverne skal opnå kendskab til konkrete anvendelser af fysikkens resultater og metoder inden for teknik. Eleverne skal få indblik i, at fremskridt inden for fvsikken er nært förbundet med den samfundsmæssige og teknologiske udvikling. | kjenne til eksempler på fysikkens betydning i dagliglivet og for den teknologiske utviklingen |