Prov, bedömning och examination inom lärarutbildning i matematik

Lisbeth Lindberg, Institutionen för Pedagogik och Didaktik,
Ann-Marie Pendrill, Institutionen för Fysik Göteborgs universitet
En väl upplagd examination bidrar till lärande. Provuppgifter kan stimulera fantasin, visa matmematik i nya sammanhang, utveckla elevers förmåga att använda matematik för att beskriva olika situationer och ge utrymme för kreativitet. Inom lärarutbildningen i matematik vid Göteborgs universitet har studenterna under 2004 och 2005 som en del av examinationen fått arbeta med konstruktion av provuppgifter i anslutning till Liseberg. Till sin hjälp har studenterna, förutom WWW-material kring Liseberg, haft tillgång till uppgifter och bedömningsmallar som använts i nationella prov. Studenterna har själva upplevt att konstruktion av provuppgifter och bedömningsmallar ofta kräver en fördjupad matematisk förståelse och själva uppgiftsformuleringen kan ibland kräva användning av mer avancerad matematik. Analysen av deras uppgiftsförslag tydliggör många olika slag av kvaliteer i studenternas kunskap och förmågor.

Bakom de nationella provuppgifterna ligger ett omfattande utvecklingsarbete. Detta arbete är ofta okänt bland högskolans lärare i matematik och naturvetenskap. En naturlig vidareutveckling är att även i anslutning till studenternas ämneskurser i matematik och naturvetenskap diskutera en variation av examinationsuppgifter, vilka olika kriterier som används vid bedömningen och vilka kunskapskvaliteer som testas.


Kontakt:

Lisbeth Lindberg, IPD, Göteborgs universitet, Box 300, 405 30 Göteborg 031 773 2256, Lisbeth.Lindberg@ped.gu.se
Ann-Marie Pendrill, Fysik, Göteborgs universitet, 412 96 Göteborg, 031 772 3282, Ann-Marie.Pendrill@fy.chalmers.se
http://fy.chalmers.se/~f3aamp/rhu/utv_abstract.html