Förslag till utformning av IT-kurs i modern fysik för fortbildning av lärare

A-M Pendrill och Anders B. Jonasson

Den moderna fysikens ideer lockar elever och lärare möter ofta svårigheter att hitta undervisningsmaterial som kan möter elevernas nyfikenhet. I vårt förslag får lärare och elever en möjlighet att göras delaktiga i utformning, utveckling och utprovning av undervisningsmaterial som utnyttjar de möjligheter som IT bjuder. Detta förslag bygger på problembaserad inlärning (inte teknikbaserade problemval!), och deltagarna kommer att arbeta i nära samarbete med aktiva forskare, och en naturlig och nära kontakt kommer att etableras mellan lärare i skolor och på universitet. Deltagarna får samtidigt tillgång till professionella mediaproducenter och deras kunskap.

Under våren 1997 planeras ett pilotprojekt tillsammans med NA institutioner vid fem gymnasier i olika delar av landet. De lärare som deltar kommer, tillsammans med sina elever, att utveckla material inom något område där de själva upplever ett behov.

Efter detta pilotprojekt bör man kunna erbjuda en 5p-kurs, där lärarna skulle lära sig att utnyttja tekniken och som projekt göra ett WWW-baserat undervisningsmaterial om ett ämne de själva väljer. Projektet skulle gärna göras som grupparbete med 2-4 kursdeltagare, gärna lärare på samma eller närliggande skolor, (men detta är naturligtvis inte nödvändigt med tillgång till IT). Kursdeltagarna skulle ha tillgång till en handledare för regelbunda diskussioner om arbetets utförande och förslag till utvidgningar, etc. Handledaren kommer också att ha till uppgift att förmedla kontakter med specialister inom fältet. Under arbetets gång bör det också vid ett par tillfällen finnas möjligheter att diskutera utformningen med mediaproducenter.

Under kursens gång bör kursdeltagarna låta sina elever arbeta med materialet (och gärna hjälpa till att ta fram delar av det!). Kursdeltagarna bör få möjlighet att göra studiebesök hos forskare som arbetar inom fältet och kanske kunna inbjuda dessa som gästföreläsare till sin skola. Kursen skulle avslutas med en dag då alla deltagare träffas för att presentera sina projekt, och varje grupp skulle också få i uppgift att "opponera" på en annan grupps arbete. Eventuellt skulle man också därefter kunna tänka sig individuell muntlig examination - inte som något att vara rädd för, utan som en möjlighet till vetenskapligt samtal om något man arbetat länge kring. Denna form har utnyttjats inom utbildningsprogrammet Naturvetenskaplig Problemlösning, och erfarenheter därifråm visar att den muntliga examinationen har varit givande för alla parter och varit ett sätt att förmedla ett "vetenskapligt förhållningssätt".

Detta arbetssätt är omöjligt i en "massiversitets"-form, utan respekterar universitetet som en plats för möte (om än delvis virtuella) mellan levande människor. Projekten bör kunna väljas i diskussion mellan deltagarna själva och lärarna, för att på bästa sätt kunna komplettera de kunskaper deltagarna har sedan tidigare. Samtidigt produceras ett material som - eventuellt efter omarbetning - skulle kunna användas i folkbildningsverksamheten, som bakgrundsmaterial för specialarbeten och för en intresserad allmänhet.

För påbyggnad skulle man sedan kunna välja projekt inom kompletterande områden - ett större eller kankse ett par mindre - för påbyggnadsmodulerna. Efter 20p bör man då ha kunnat få en god orientering om aktuell fysik och flera kontakter med aktiva forskare. I åtminstone något projekt bör ingå utnyttjande av datorer för enkla beräkningar och animeringar. Till något eller några projekt bör man kunna ställa samman ett material med inlärningsfrågor där svarsalternativen leder till olika sidor, kanske med ytterligare förklaringar om man svarar fel. Kanske kan en del av detta vidareutvecklas frånt L.C: Epsteins bok "Thinking Physics is Gedanken Physics"

Fysik är inte ett orienteringsämne utan ett förståelse och färdighets-ämne. Det är viktigt att påbyggnads-kurs i fysik inte bara handlar om "multimedia-konsumtion" utan också omfattar aktivt arbete från de studerandes sida. Att i detta arbete ha tillgå inte bara till fysiker utan även till pedagoger och mediaproducenter öppnar möligheter till vidare aspekter på arbetet.

Nedanstående förslag skulle kunna genomföras som kurs med c:a 10 tim fysik-handledning per projekt-grupp.

Några förslag till forskningsområden för projektarbeten

Här ges förslag på aktuella forskningsområden inom fysik, som skulle kunna studeras och leda fram till ett WWW-material lämpat för intresserade gymnasister. Listan kan göras mycket längre! Förslagen kan utformas närmare tillsammans med deltagarna beroende på deras intresse. Litteraturlistor och kontaktpersoner kan naturligtvis tas fram efter hand som de efterfrågas. Ytterligare Projekt-förslag kan hämtas från

Se framåt

Den som lär sig mest om ett ämne är den som pratar om det -
dvs. vanligen läraren"


Relaterade kurser

Multimedia för lärare 5+5 poäng fortbildning på distans vt 1997 ,
Ett samarbete mellan MASDAInstitutionen för matematik, statistik och datavetenskap, Högskolan i Växjö och Inst. f. ADB och Datalogi, Uppsala Universitet
Fortbildningskurser
Fysikum, Stockholm
Multimedia för lärare 5+5 poäng
DistanskonsortietLiU, LU, UmU, UU, KTH, Vä:xjö
DUKOM

http://fy.chalmers.se/~f3aamp/teaching/modfys.html, 31 oktober 1996

Ann-Marie.Pendrill@fy.chalmers.se
och Anders Jonasson, Westfickan AB, 131320
westfickan@swipnet.se