Naturvetenskaplig Problemlösning och Fysikprogrammet, ht03

"Från Galilei till Hawking" / Mekanik


Handledare och räkneövare:
Grupp 1: Curt Nyberg, curtn@fy.chalmers.se,
Grupp 2: Sten Salomonson, f3asos@fy.chalmers.se,
Fysik-föreläsare
Ann-Marie Pendrill, Ann-Marie.Pendrill@fy.chalmers.se
  • För att kunna följa kursen bör ni så fort som möjligt lära er utnyttja WWW. Detta dokument hittar ni på http://fy.chalmers.se/~f3aamp/teaching/np/welcome.html och allra viktigast är att ni hittar kursens hemsida på http://fy.chalmers.se/~f3aamp/teaching/np/, som ger länkar till annan information ni behöver
  • Som en del av ert projektarbete vill vi att förbereder en demonstration av något relevant fenomen.
  • Under de första veckorna studerar vi bl.a. mekanikens lagar på Liseberg
  • Parallellt med kursen får ni också tillfälle att under titeln "Experimentell Problemlösning" planera, genomföra och rapportera ett experiment
  • Parallellt med kursen bör ni också börja arbeta med projektarbetet. Några förslag till NP-projekt finns on-line, men ni får gärna formulera egna problem i anslutning till kursen att arbeta vidare med. Inom fysikprogrammet görs i stället ett "Lisebergsprojekt" som redovisas både skriftligt och muntligt.
  • Som en träning i att uttycka er i skrift, och som ett sätt för er själva och er handledare att följa er utveckling, föreslår vi att ni skriver "kursdagbok".

Detta förväntas du kunna efter kursen

Några tankar inför höstens arbete:

Under första halvan av höstterminen går vi igenom mekanikens grundläggande lagar och hur de vuxit fram i växelverkan studier av jorden och vår plats i universum. Vi vill att ni skall se matematiken och fysiken i världen omkring er och att ni skall kunna beskriva det ni ser med både ord (vardagliga såväl som fysikaliska), bilder, diagram och ekvationer. Vi vill att ni skall uppleva fysiken med hjärna, ögon, öron, händer och kroppar - Demonstrationer och Lisebergsbesök är ett utmärkta tillfällen! En annan viktig del är de projektarbeten ni gör under hösten, som ger er tillfälle till självständigt arbete i grupp och träning i att hitta, välja och presentera material. Även om det handlar om fysik, så utnyttja gärna även matematikhandledarna - gränsen mellan matematik och fysik är inte så skarp och vi vill gärna låta utbildningen vara gränsöverskidande.

Fysiker tycker mycket om att arbeta med konserveringslagar - rörelsemängd, rörelsemängdsmoment och energi är aktuella under höstterminens första del. Konserverings-lagar är naturligtivs viktiga också ur miljösynpunkt. "Ingenting försvinner och Allting sprider sig" - så formulerar Bodil Jönsson termodynamikens huvudsatser.

Datorer - för att skriva, räkna, rita, berätta, söka information, hålla kontakt. Ni har alla tillgång till Djungeldatas datorer. Vi handledare och lärare ser fram emot att få elektronisk post från er!.

Lycka till!

Ann-Marie.Pendrill@fy.chalmers.se
http://fy.chalmers.se/~f3aamp/teaching/np/welcome.html
Online-versionen av detta dokument ger länkar till kompletterande information.
Aug 1996, uppdaterat 2003-08-30
Fun science homepage
Ledningsgruppens protokoll