Fysik och Matematik/Datavetenskap -
Levande Delar av Det Virtuella Universitetet
För att en sektion skall vara en levande del av ett "Virtuellt
Universitet" krävs att en insikt om WWWs möjligheter
genomsyrar hela verksamheten, från sektionsledning till enskilda
forskare och lärare och TA-personal. Detta är inte en
självklarhet ens på datorvana sektioner som Fysik och
Matematik/Datavetenskap! För att uppnå detta krävs att
WWW inte uppfattas som ett självändamål utan som ett
verktyg för att lösa problem vi har och för att
förbättra kvaliten i verksamheten.
Eftersom MD- och F-sektionens lärare
också i stor utsträckning är forskare, är det
viktigt man når ut till de olika forskningsgrupperna.
Vi presenterar här en plan för att dels sprida kunskapen om
WWW, dels genom några konkreta delprojekt skapa goda exempel som
förebild, där WWW skulle kunna bidra till utvecklingen av en
gemensam "kultur" kring hur man undervisar olika ämnen och
introducerar olika moment. Ett delprojekt riktas speciellt mot
lärarutbildningen, där de blivande lärarna får vara
delaktiga i utvecklandet av WWW-baserad dokumentation av
demonstrationsmaterial. Slutligen riktas ett delprojekt mot att
förverkliga en "Västsvensk Virtuell Fakultet" genom att använda
WWW för att knyta matematiker och fysiker
vid de nya högskolorna i regionen fastare till GU/CTH.
1 WWW skall genomsyra verksamheten
Mål:
Vid slutet av läsåret 96/97 skall inom varje
forskningsgrupp finnas minst en person som själv har skrivit
minst en "hemsida", och varje avdelning skall ha en god, aktuell
WWW- presentation av sin verksamhet. Detta skall uppnås i
första hand genom "De goda exemplens förebild":
- Se över struktur och innehåll i existerande WWW-sidor.
- Uppmuntra de grupper som kan förväntas ha egen kompetens att
ta fram egna sidor
- Genom uppsökande verksamhet erbjuda övriga grupper
"handpåläggning" som hjälp att uppleva hur deras
"fönster mot omvärlden" ser ut och att därefter ta fram
bra WWW-sidor om sin verksamhet.
- Vidare krävs att personer i nyckelpositioner har erforderlig
kompetens för att utnyttja WWW för att hämta och sprida
information. Träning, helst vid den egna arbetsplatsen, av
sektionsledning, kansli, studierektorer och studievägledare,
är viktig för att uppnå detta.
- Utveckling av rutiner för regelbunden översyn och
uppdatering av sektionernas WWW-information.
Vi föreslår en samordning mellan insatser inom
Matematik/datavetenskap (MD) och Fysik (F)-sektionerna.
MD-studenternas WWW-sidor
har fått utmärkelsen "Magellan 3-star site" och vi tror
att andra instsitutioner skulle kunna ha stor nytta av att få del av
kompetensen hos institutionen för datavetenskap, där majoriteten av
forskarna har egna hemsidor och mycket kurs- och annan information redan idag
finns på WWW. Ett samarbete mellan våra sektioner, som har
relativt likartad verksamhet och många överlappande intressen,
skulle öka kommunikationen mellan oss, och även koordinationen mellan
olika kurser inom samma utbildningar, samt
öka den regionala kopplingen.
Vi inlämnar också en
separat
beskrivning på ett koordinerings-projekt inom det nya
utbildningsprogrammet "Naturvetenskaplig Problem-lösning".
2 Kursinformation och Undervisningskultur
Mål:
Vid slutet av läsåret 96/97 skall det finnas
lättåtkomlig WWW information om kurser på samtliga
utbildningslinjer inom sektionen. Förutom kursplaner skall
länkar (i förekommande fall) finnas till ytterligare
information som lärare gett till studenter, t.ex.
lektionsplanering, etc. Det skall vara lätt att se till vilka
kurser sådan information finns. Som hjälp för
lärare som planerar egen undervisning skall det också finnas
en sammanställning "på tvären", där man snabbt kan
se vilka olika kurser som ges inom t.ex. mekanik på olika linjer. En
sammanställning över t.ex. diagnostiska prov och annat som
utarbetats av olika lärare (på papper eller papperslöst)
skulle spara mycket dubbelarbete.
Kommunikation mellan kurser
Utöver den allmänna informationen som diskuteras ovan,
skulle man i framtiden också önska en mera detaljerad
information om vad studenter behöver kunna före kursen och vad
de kan förväntas kunna efter. Detta är viktig, men ofta
saknad, kunskap för lärare i andra kurser! En sådan
presentation skulle kunna vara en del av kursutvärdering efter
avslutad kurs! Kursnämnden skulle då vid
utvärderingsmötet sammanställa en sådan
beskrivning. (Kursutvärderingsrapporter för bl.a.
teknisk-fysik-utbildningen
finns redan idag on-line.)
Detta skall provas vid utvärdering av några
kurser under nästa läsår.
En relativt detaljerad presentation av vilka olika moment som
genomgås under olika delar av kursen kan också
underlätta samordning mellan kurser som går samtidigt. Denna
information, som ofta ges till studenter, skulle kunna finnas (och finns
ofta) tillgänglig på WWW. Länkar till sådana
presentationer bör naturligtvis finnas i anslutning till
kursbeskrivningarna ovan.
Mentorsprojekt
Som en del av strävan att göra relevant kursinformation
lättåtkomlig föreslås också ett
pilotprojekt där en lektor som får en ny kurs erbjuds extra
tid för att sammanställa information om hur erfarna
lärare planerar och undervisar i ämnet. Förutom timmar
för den nye lektorn bör även ett par av de äldre
lärarna få viss tid för att diskutera sin
uppläggning. En didaktiker från pedagogen skulle vara en
värdefull resurs i ett projekt av denna typ. Detta bör provas
i liten skala med en eller två kurser där det finns
lärare som skulle vara intresserade av att delta. Resultatet
bör redovisas och diskuteras vid ett kollokvium och skulle kunna
bilda ett naturligt forum för didaktiska diskussioner inom en
sektion. Förutom att ett projekt av denna typ skulle kunna
underlätta etablerandet av en gemensam "undervisningskultur" skulle
det också kunna bidra till att sprida kunskapen om WWW till
äldre lärare.
Att Öppna Distansundervisningen
Inom distansutbildningen har kursbrev utarbetats för de olika
delkurserna inom grundutbildningen i fysik i anslutning till
"Fundamental Physics"
av Halliday, Resnick och Walker med utnyttjande av konferenssystemet
FirstClass. Detta material kommer att läggas över på
WWW, men kan behöva kompletteras för att kunna
förstås mera fristående. Dessutom bör man
utnyttja Hypertextens
möjligheter genom länkar till
kompletterande material.
Kursbreven skulle
kunna läsas även av personer som inte är intresserade av
poäng på kursen, men som skulle vilja fördjupa sina
kunskaper. Ett lättillgängligt material skulle vara en
hjälp vid studievägledning. Möjligen skulle detta kunna
leda till att de personer som väljer att verkligen
registrera sig också i
högre grad fullföljer sina studier. Materialet skulle
också kunna vara till hjälp för t.ex. specialarbeten
inom gymnasiet och för studenter vid de nya högskolorna
i västsverige.
Övningsuppgifter med ledtrådar och lösningar
Under året har ett material av övningsuppgifter med
ledtrådar och lösningar inom vågfysik utarabetats.
Tidigare har material för Fasta tillståndets fysik utvecklats.
Uppgifter och ledtrådar kommer att läggas ut på WWW,
(lösningarna kanske lämpligen bara skall finnas
tillgängliga för lärare, men utom
räckhåll för studenter, så att de ändå
själva måste arbeta igenom materialet?). Information om detta
material skall spridas till de lärare som undervisar kurser i
dessa ämnen, och deras användning och erfarenhet av materialet
skall följas upp och ligga till grund för utformning av
material inom andra områden.
3
Fysikdemonstrationer i lärarutbildningen
Föreläsningsdemonstrationer är stimulerande komplement
till "kritfysik". Med WWW skulle man kunna skapa en
lättåtkomlig bank med förslag på lämpliga
demonstrationer till olika kursavsnitt. Vi föreslår att
under nästa läsår kombinera utvecklingen av WWW-baserad
information om tillgängligt demonstrations-material med
rapportskrivning inom demonstrations-kursen för blivand
grundskole-lärare. Genom att de blivande lärarna på
detta sätt naturligt kommer i kontakt med WWW och lär sig
producera HTML dokument skulle man öka deras
förutsättningar att leva upp till läroplanens intentioner
om IT is skolorna. De skulle förhoppningsvis också
upptäcka vilka fantastiska möjligheter WWW erbjuder för
att skräddarsy ett stimulerande undervisningsmaterial för sina
elever. En bank av demonstrations-förslag kommer också att
kunna vara en inspirationskälla för lärare ute i
skolorna. Vi kommer i detta arbete naturligtvis även att studera
existerande
demonstrations-beskrivningar vid universitet utomlands.
4.
Den virtuella fakulteten
Visioner har förts fram om ett västsvenskt universitet
både från företrädare
för Göteborgs Universitet och högskolor i regionen.
De mindre och medelstora
högskolorna ingår redan i ett forskningssamarbete med GU och CTH:
Högskolerådet for västsvensk forskningssamverkan (HVF).
Tanken med detta
delprojekt är att en fysik- eller matematiklärare
var som helst i regionen skall
känna sig direkt delaktig i och kunna kommunicera
med den stora fakulteten i
området vid GU/CTH.
Man skulle på detta satt kunna följa med i utvecklingen i
fysik och matematik i allmänhet och föra en
dialog med personer i Göteborg på
ett helt annat sätt.
Kompetensutvecklingen skulle kunna stärkas för lärarna
ute på de nya högskolorna. Många av dessa syften kan uppnås genom utvecklandet av
den ovan diskuterade gemensamma "undervisningskulturen",
men kräver också
träning av inblandade lärare även på de mindre
högskolorna.
Behoven och möjligheterna kommer att
inventeras vid en kort konferens under början av hösten,
finansierad av prefektgruppen vid
teknikinstitutioner i västsverige och ingenjörsforum.
De flesta av matematikerna och fysikerna ute vid de nya
höskolorna i regionen ingår i teknikinstitutioner.
Detta innebär
att de dagligen via fikasamtal, seminarier och olika diskussioner
får en stor insikt i behov och egenheter inom andra ämnesområden.
Detta leder ofta till spännande pedagogiska projekt, överföring av
intressant kunskap och praktiska exempel som inte är lika enkelt i
de stora miljöer vi har inom F och MD-sektionerna.
Ett utbyggt nätverk inom regionen
skulle alltså kunna innebära viktiga impulser
tillbaka till våra egna
sektioner från de ibland mycket spännande "tvärvetenskapliga" möten
som sker ute i regionen.
5.
Ämnesspecifika WWW-resurser
En genomgång och granskning
av befintliga WWW resurser inom de olika ämnesområdena
vore mycket värdefull. Bl. a. har NSFs superdatorcentra
samlingar med utbildningsmaterial.
"World Lecture Hall"
har länkar till on-line
kursmaterial i olika änen.
En omfattande samling länkar till
relevant fysikinformation finns sammanställd i
TIPTOP- The Internet
Pilot to Physics, där Umeå Universitet spelar en viktig roll.
Diskussioner har inletts med Fysikersamfundet om en nationell
koordinering av detta arbete för fysik.
Detta förslag har i preliminär form diskuterats vid ett
undervisningskollokvium i fysik 2 april och med några
representanter för MD-sektionen. Beräknad
resursåtgång
specificeras separat.
Vårt liv har förvandlats till fragment,
informationens ströbröd har ersatt
kunskapens goda, grova limpa.
Djup är vår längtan efter levande pedagoger,
oändligt vårt behov av dem som kan förklara,
binda samman och peka på farbara vägar till
en hållning att hålla ondskan stången med.
| Bertil Torekull, Mars 1996
|
Ett genomtänkt utnyttjande av WWW skulle hjälpa oss att inte bara
sprida "informationens ströbröd" utan att även få baka och
dela "kunskapens goda, grova limpa" och att få tid att vara levande
pedagoger!
Ann-Marie.Pendrill@fy.chalmers.se
Läs gärna hypertext-versionen av detta dokument,
som innehåller många relevanta länkar:
http://fy.chalmers.se/~f3aamp/teaching/vuans.html