Förord

Den utredning om organisationen av Chalmers Arkitekt- ochcivilingenjörsutbildning, som nu föreligger, hade sinupprinnelse i diskussioner i Chalmers Fakultetsråd omutbildningsformer och former för förnyelse. Undertecknad fickav Rådet ett uppdrag att analysera grundutbildningens struktur ochstyrning och lämna förslag till förbättringar. Detta uppdrag utvidgades sedan av högskoleledningen till att inkluderasåväl organisation och ledning av utbildningsprogrammen somsektionsstrukturen. Sedermera har uppdraget efter diskussion istyrgruppen för uppdraget huvudsakligen begränsats tillgrundutbildningens struktur och ledning samt grundutbildningens relationtill sektionerna.

Förutom en styrgrupp för projektet har till utredningenknutits en referensgrupp under ledning av professor emeritusNils-Herman Schöön. Referensgruppen harsammanträtt ett stort antal gånger, och jag vill härrikta ett stort tack till dess ordförande och ledamöterför ett gediget arbete och intressanta diskussioner. Mångauppslag och idéer har diskuterats i denna gruppering, vilkaså småningom lett fram till den rapport som nuföreligger. Ett speciellt tack till Sofia Börjessonför stimulerande diskussioner även utanför dennagrupp.

Jag vill rikta ett stort tack till Ola Sabel, som assisteratunder hela arbetet och bedrivit ett omfattande arbete, framför alltmed bakgrundsanalysen. Hans insatser har varit ett stort stödför utredningen. Åke Frisk från Linköpinghar på ett förtjänstfullt sätt genomfört enspecialstudie av beslutsstrukturen och lärarinflytandet vid deolika sektionerna. Det har varit värdefullt för utredningenatt få en utomståendes synpunkter på dessa iblandintrikata problemställningarna. Ett stort tack också tillIng-Britt Svensson, som har assisterat utredningen på flerasätt, bl. a. med framtagning och analys av data, samt till MartinGustavsson som varit behjälplig med hemsidan.

Jag vill också rikta ett tack till alla övriga som på olikasätt har bidragit till utredningsarbetet genom att lämnasynpunkter under arbetets olika faser. Dessa kommentarer har varitmycket värdefulla och har haft ett avgörande inflytandepå slutprodukten.

Den utredning som nu genomförts ska betraktas som ett första steg i enprocess att omvandla Chalmers till en högskola som är rustad attmöta den nya tidens krav. Den börföljas av fortsatt utredning om grundutbildningens mer detaljeradestruktur samt - inte minst viktigt - en utredning om forsknings/sektionsstrukturen.

Göteborg i april 2000


Ingvar Lindgren