Bilaga 2
Åke Frisk: Kartläggning av beslutsstruktur och
organisation i
sektioner/utbildningsprogram
1. Bakgrund
Uppdraget omfattar tre huvudfrågor:
- Hur ser beslutsstrukturen ut vid de olika sektionerna?
(Relationen mellan linjekommitté och sektionsstyrelse, mellan
vicedekan (programchef) och dekan. I vilken utsträckning
förekommer delegation av beslutsrätt?)
- Hur är de olika grundutbildningsprogrammen
administrerade? (Sammanhållande studierektor (motsv.) för
respektive program.)
- Vilket inflytande har lärarna? (I vilken
utsträckning förekommer ämnesansvariga lärare,
formellt och/eller reellt?)
Underlag för svar på ovanstående frågor har
inhämtats dels genom intervjuer av dekaner och vicedekaner för
grundutbildning dels genom studier av sektionsdokument av olika
slag. Jag har också deltagit i ett antal möten med
referensgruppen, knuten till Lindgrenska utredningen. Samtliga dekaner
och vicedekaner för grundutbildning vid de nio sektionerna samt
rektor vid Chalmers Lindholmen har intervjuats, totalt 23 personer vid
20 intervjuer. Vid K - respektive Miljösektionerna intervjuades
dekanus och vicedekanus samtidigt, vid MD-sektionen intervjuades de
två vicedekanerna för grundutbildning vid samma
tillfälle. I övrigt har separata intervjuer genomförts.
Följande sammanfattning avser samtliga sektioner (motsv.) utom
Miljösektionen och Chalmers Lindholmen som både
organisatoriskt och verksamhetsmässigt skiljer sig från
övriga. Chalmers Lindholmen är ett dotterbolag till Chalmers
tekniska högskola AB vilket delvis påverkar organisationen
och Miljösektionen är en immateriell sektion vars forskning
och grundutbildning sker vid institutioner organiserade inom andra
sektioner. Information om samtliga sektioner (motsv.) finns i
minnesanteckningarna. Det bör betonas att uppdraget avser en
kartläggning av beslutsstrukturer mm inom sektionerna vid
Chalmers.1
2. Sammanfattning av intervjuer (Sektionerna A, ED, F, K, M, MD, I, V)
2.1. Beslutsstruktur
Sektionsstyrelsenivån/Dekanus
Vid samtliga sektioner finns en sektionsstyrelse vars uppgifter och
sammansättning är fastställda i arbetsordning för
Chalmers tekniska högskola AB. Till uppgifterna hör bl a att
fastställa mål för verksamheten, verksamhetsplan samt
budget. Vidare ankommer det på sektionsstyrelsen att besluta om
sektionens organisation. Styrelsen innehåller
företrädare för lärare, studenter och
anställda. Vidare finns externa ledamöter. En av dessa är
styrelsens ordförande. Detta syns innebära en stark position
för externa intressen. När det gäller styrelsens mandat
råder dock viss oklarhet. Enligt arbetsordningen är styrelsen
beslutande och "dekanus är under sektionsstyrelsen
resultatansvarig ledare för verksamheten". Av intervjuerna
framgår att styrelsen är beslutande vid fyra av sektionerna -
F, K, M och V - i den omfattning som arbetsordningen anger och med
dekanus som huvudföredragande/arbetande ledamot. Vid övriga
sektioner d.v.s. A, ED , MD och I är styrelsen rådgivande
till dekanus. Denna oklarhet beträffande sektionsstyrelsernas
uppdrag kommenteras i ett meddelande (10/9 1999) från Stig Ekman
till Ingvar Lindgren: " Det är fullständigt klart att
linjeansvaret för en sektions verksamhet ligger i linjen
rektor-dekanus. Statliga myndigheter kan ju dessutom ha beslutsorgan
inrättade med författningsstöd. Motsvarigheter finns inte
enligt aktiebolagslagen. Likafullt finns sektionsstyrelserna hos oss med
avsikten att förstärka sektionernas möjligheter att
utveckla strategier och inte minst samverka med det omgivande
samhället. Det är också en inflytandepunkt för
fakulteten och de studerande. Styrelsen är rådgivande och
kontrollerande (det senare ledet glöms ibland bort). Samspelet
mellan dekanus och styrelsen och även arbetsfördelningen
är olika vid olika sektioner och tillåts vara
olika. Föreskrifterna (som alldeles riktigt som du nämnde kan
tolkas olika) finns i arbetsordning som jag sänder dig".
Samtliga dekaner framhåller sektionsstyrelsens stora betydelse
i det strategiska arbetet. De externa ledamöterna utgör ett
viktigt komplement till lärar-, student- och
personalrepresentanter. Några dekaner, som ser styrelsen som
rådgivande, framhåller att frågan om styrelsens mandat
är av underordnad betydelse. Vilken roll styrelsen än har,
är det inte möjligt att gå emot den i en viktig
fråga.
Dekanus arbetsuppgifter anges utförligt i Chalmers
arbetsordning. Där anges t ex resultatansvar för verksamheten,
ansvar för ärendeberedning till sektionsstyrelsen, att fatta
beslut i frågor som inte ankommer på styrelsen samt ansvar
när det gäller ekonomisk förvaltning,
arbetsgivarfrågor, arbetsmiljöfrågor etc. Flera dekaner
bl a Göran Niklasson, Sektion F, framhåller att dekanrollen
under senare år har fått en ökad inriktning på
rent operativa uppgifter såsom personal-, ekonomi-, budget- och
lokalfrågor vid sidan av de akademiska frågorna.
Vid de flesta sektioner finns organ för beredning av
ärenden som beslutas av styrelsen eller dekanus. En sådan
grupp är t ex dekanus ledningsgrupp med dekanus, prodekanus,
vicedekaner och kanslichef. Samma uppgifter kan ligga på ett
arbetsutskott bestående av styrelsens ordförande, dekanus
samt lärarledamöter i styrelsen. En annan vanligen
förekommande grupp är sektionens ledningsgrupp med dekanus och
prefekter. Det kan noteras att studenterna sällan finns med i dessa
beredningsorgan.
Linjekommitté (motsv.)/Vicedekanus för grundutbildningen
Som nämnts ovan ankommer det på sektionsstyrelsen att
besluta om sektionens organisation. Detta har lett till en
mångfald av organisationsmodeller. Nästan varje sektions
organisation är unik både vad gäller beredningsorgan
på ledningsnivå och inom den grundläggande
utbildningen. I följande avsnitt beskrivs ledningsorganen för
civilingenjörslinjerna vid Chalmers.
För samtliga utbildningslinjer utom arkitektlinjen finns en
linjekommitté eller grundutbildningskommitté
bestående av lärare, studenter och i vissa fall externa
företrädare. Sådana finns i linjekommittéerna
för D-, F-, Z-, TD- och V-programmen. Vicedekanus utses av
dekanus. I de flesta linjekommittéerna (motsv.) är
vicedekanus (linjeföreståndare) ordförande, dock inte
alltid. Undantag utgör linjekommittéerna för D- och
F-programmen samt grundutbildningskommittéerna vid
K-sektionen. Vid denna, som har tre civilingenjörslinjer, leds
grundutbildningskommittén för varje linje av en
studierektor. De tre kommittéerna är rådgivande till
vicedekanus för grundutbildningen. V-sektionen har en
grundutbildningskommitté bestående av 19 ledamöter med
stark representation för lärare och näringsliv.
Sektionen för arkitektur är under omorganisation. Det
är inte helt klart hur grundutbildningen kommer att ledas i den nya
organisationen. För närvarande ligger
huvudansvaret på vicedekanus för grundutbildning, på
grundutbildningskollegiet (alla lärare i grundutbildningen) samt
"A-styret" bestående av vicedekanus för
grundutbildning, studierektor samt studenter.
Vicedekanus och linjekommittéerna arbetar med olika starka
mandat från dekanus. Den vanligaste modellen är att beslut i
merparten av utbildningsfrågor är delegerade till vicedekanus
och att linjekommittén (motsv.) är
rådgivande. Undantag utgör linjekommittén för
teknisk fysiklinjen. Här är kommittén beslutande med
vicedekanus som huvudföredragande /verkställande
ledamot. Allmänt syns gälla att vicedekanerna för
civilingenjörsprogrammen inom M- och I-sektionerna har ett svagare
mandat än övriga. Dekanerna vid M- och I-sektionerna planerar
förändringar i dessa avseenden.
Lärarna och i förekommande fall de externa
ledamöterna i linjekommittéerna (motsv.) utses av dekanus i
samråd med vicedekanus eller genom en formell valprocedur. Det
är intressant att närmare studera hur
lärarrepresentationen ser ut. Det vanligaste är att den
sektion som ansvarar för linjen har den största
lärarrepresentationen samt att en - två lärare kommer
från annan sektion. Det finns dock undantag åt båda
håll. Linjekommittén för I-linjen har sju
lärarplatser (inkl.vicedekanus). Dessa besätts av 2
lärare från I, 2 från MD, 2 från M och 1
från ED. I linjekommittén för D-linjen, som
utgår från ED-sektionen, sitter 2 lärare från
ED-sektionen och 3 från MD-sektionen. Linjekommittén
för teknisk fysik (LKF) består av två lärare
från F och två från MD. Tekniksektionerna saknar
representation i LKF i form av ledamot men det finns en suppleantplats
(M). I linjekommittén för elektrotekniklinjen är
samtliga fem lärare från den egna sektionen. Detsamma
gäller de tre grundutbildningskommittéerna vid K-sektionen
för linjerna teknisk kemi, kemi med fysik och bioteknik. Samtliga
lärare (totalt nio) kommer från den egna sektionen. I
grundutbildningskommittén för V-programmet med totalt 19
ledamöter varav sex lärare (inklusive vicedakanus) finns en
lärare från annan sektion.
Sektionstillhörighet för lärare i linjekommittéer
inklusive vicedekanus/linjeföreståndare.
Sektion
| Linje
| Antal lärare
| Sekt.tillhör. f. lär./ledam.
|
ED | Datateknik | 5 | 2ED, 3MD |
ED | Elektroteknik | 5 | 5 ED |
F | Teknisk fysik | 4 | 2F, 2MD, 1M (suppl) |
K | Kemiteknik | 3 | 3K |
K | Kemiteknik m fysik | 3 | 3K |
K | Bioteknik | 3 | 3K |
M | Maskinteknik | 6 | 5M, 1I |
M | Aut.teknik | 4 | 2M, 2ED |
M | Tek. design | 4 | 2M, 1A, 1I |
I | Industr. Ek. | 7 | 2I, 2MD, 2M, 1ED |
V | Väg o Vatten | 6 | 5V, 1 (annan sektion) |
Det är intressant att notera att två
vicedekaner/linjeföreståndare i linjekommittéer kommer
från "annan sektion" än den som är ansvarig
för linjen. Det gäller dels D-linjens linjekommitté
vars vicedekanus/linjeföreståndare kommer från
MD-sektionen dels linjekommittén för Z-linjen vars
vicedekanus hör hemma i ED-sektionen. I åtminstone i ett fall
har utnämningen varit en aktiv åtgärd för att skapa
goda samarbetsmöjligheter över sektionsgränsen mellan ED-
och MD-sektionerna.
Vid en del sektioner finns beredningsorgan till
linjekommittén/vicedekanus. I dessa organ är studenterna
normalt representerade.
Sektionen för matematik och datavetenskap (MD) svarar inte
för någon "egen"
civilingenjörslinje. Ledningsorganisationen för den
grundläggande utbildningen utgörs av två vicedekaner,
från datalogi respektive matematik. Vicedekanerna har
beslutsdelegation från dekanus. En grundutbildningsberedning
bestående bl a av vicedekaner, studierektorer och studenter
fungerar som rådgivande organ.
Rådgivande/ beslutande organ
Som nämnts i det föregående råder viss
oklarhet om sektionsstyrelsernas ställning i
beslutsprocessen. Chalmers arbetsordning uttalar att styrelsen är
beslutande och anger ett antal frågor och områden som
styrelsen skall svara för. Aktiebolagslagen syns begränsa
möjligheterna att inrätta den typ av beslutsorgan som finns
vid statliga myndigheter. Trots denna begränsning enligt
aktiebolagslagen har fyra av de åtta sektioner (motsv.) som
närmare studerats här beslutande sektionsstyrelse. När
det gäller linjekommittéerna (motsv.) är samtliga
rådgivande utom den för teknisk fysiklinjen.
Dekaner och vicedekaner som är positiva till ordningen med
rådgivande organ säger att frågan om
styrelsens/kommitténs mandat egentligen är av underordnad
betydelse eftersom det ändå inte skulle fungera om
sektionsledningen (dekanus, vicedekanus) i viktiga frågor
går emot en styrelse eller kommitté som utsetts genom val
eller på annat sätt. Möjligheterna till ett
förtroendefullt samarbete skulle snabbt raseras. "De externa
ledamöternas reaktion skulle inte låta vänta på
sig".
En följd av linjekommittéernas ställning som
rådgivande organ syns vara att gränsen mellan ledamot och
tjänsteman i kommittéerna är oklar. I flera
kommittéer anges att kanslichef eller utbildningssekreterare samt
studievägledare ingår i kommittén.
2.2. Linjeadministration
Oftast finns ett kansli för administration av
grundutbildningen. Kansliet på ED-sektionen kan tas som
exempel. Det består av kanslichef, utbildningsledare för
D-linjen, utbildnings- sekreterare för E-linjen,
studievägledare samt administrativ assistent. För E-linjen
finns en linjeledning bestående av vicedekanus,
utbildningssekreterare, två studievägledare samt
studieexpeditör. På V-sektionen ingår även
pedagogiska konsulter i den grupp som under vicedekanus svarar för
linjen.
Vid många sektionskanslier finns en utbildningssekreterare med
breda administrativa arbetsuppgifter inom linjen. Hur viktig
befattningen är framgår av den aktuella situationen på
F-sektionen. Vakansen på posten som utbildningssekreterare vid
sektionen har kritiserats av studenterna. "Vi är inte ens
värda en utbildningssekreterare". Under linjeadministration
finns i direktiven frågan om sammanhållande studierektor
inom utbildningslinjerna. Som nämns ovan finns detta inom
K-sektionen där ordförande för respektive
grundutbildningskommitté har titeln studierektor. Vidare syns
studierektor vid A-sektionen ha arbetsuppgifter som rör hela
A-programmet. Lärarrepresentanterna i
grundutbildningskommittén för V-linjen kommer från
olika områden av V-sektionen. De fungerar som sammanhållande
för området. Tanken är att göra dem till
studierektorer.
2.3. Lärarinflytande
Lärarna är representerade i sektionsstyrelser och
linjekommittéer. De utgör ett lärarkollegium som
för diskussioner om utbildningen. Alla större
förändringar leder till arbetsgrupper med starkt
lärarinflytande. Vidare finns, inom flera program,
s.k.inriktningsansvariga lärare. Ansvaret är oftast
informellt. Den viktigaste läraruppgiften är att vara
kursansvarig/ examinator. Detta innebär också, enligt fleras
sätt att se, ett kollektivt ansvar för utbildningslinjerna i
vid mening. Dekanus för ED-sektionen har i en PM.
"Grundutbildning på fullt allvar" formulerat ett
antal axiom, satser, följdsatser och exempel.
Ett axiom: "Lärarlaget i en utbildningslinje spelar
en viktig roll". Följande sats lyder: "Se till att
lärarna kan helheten. Detta kan formuleras så här:
För att kunna ge en bra kurs i ett linjeperspektiv (typiskt 3p av
180) måste man ha en överblick av minst 120p".
Exempel: " En mattelärare vid E-linjen skall
"kunna" kursen Signaler och System som går i E3"
I den statliga högskolan har fakultetsnämnden ansvar
för grundutbildningen om inte universitetet eller högskolan
inrättar särskilda organ för den
utbildningen. Sådana särskilda organ är t ex
linjenämnder, utbildningsnämnder etc. I dessa organ skall
flertalet vara lärare. Detta krav torde inte vara uppfyllt i
samtliga linjekommittéer (motsv.) vid
Chalmers. Jämförelsen är dock inte helt korrekt. De
särskilda organen är beslutande vilket ju inte gäller om
linjekommittérena, på ett undantag när.
Många intervjuade har sympati för en ordning där det
finns ämnesansvariga lärare. Flera anser att det finns en
sådan roll, dock inte formellt. Vid K-sektionen gäller t ex
att professorerna har ett reellt ämnesansvar som dock inte är
formellt fastställt. Samtidigt pekar flera på
svårigheterna med ett "ämnesansvar". Dekanus vid
MD-sektionen säger: "Utvecklingen har gått ifrån
systemet med ämnesföreträdare. Det har tillkommit nya
ämnen nya specialiteter. Befintliga stora ämnen som matematik
kan inte täckas av en person. Dessutom skall man inte ta
ifrån lärare ansvar. Alla skall känna ansvar från
kursansvar till ansvar inom ett organ etc". A-sektionens dekanus:
"Det finns ämnesansvariga lärare men frågan om
ämnesansvar diskuteras och förändringar kan bli
aktuella. Ämnesansvaret blir otydligt vid
expansion. Ämnesfrågorna blir komplicerade när ett
ämne breddas och växer".
3. Kommentarer till
kartläggningen
Uppdraget som beskrivs i avsnitt 1
är uteslutande en kartläggning inom de områden som
anges. Vissa av resultaten är oväntade och därför
särskilt intressanta. Jag har valt att kommentera några
sådana punkter. Det ligger då nära till hands att
försöka göra jämförelser mellan den statliga
högskolan, som är min hemvist, och Chalmers tekniska
högskola AB.
Intervjuerna med dekaner och vicedekaner vid Chalmers präglas
ganska mycket av synsättet att ansvaret för beslut
rörande verksamheten bör ligga på individer
på ledare som dekanus och vicedekanus - snarare än på
kollektiva beslutsorgan av olika slag.
Sektionsstyrelserna vid Chalmers har en mycket ambitiös
sammansättning med företrädare för lärare,
studenter, personal och externa intressen. De senare tillför
Chalmers kvalificerad extern expertis på ca 30 personer från
närningsliv och förvaltning. Det är alltid en extern
representant som är ordförande. Enligt arbetsordningen vid
Chalmers är dessa organ beslutande men detta är uppenbarligen
en ordning som inte är förenlig med aktiebolagslagen. Inte
desto mindre används sektionsstyrelsen som beslutsorgan vid
hälften av de studerade sektionerna (F, K, M och V). Vid
övriga (A, ED, MD och I) är den rådgivande. Vid
intervjuerna med dekanerna för de sektioner som har
rådgivande sektionsstyrelse framhölls att det egentligen inte
spelar någon roll om styrelsen är beslutande eller
rådgivande: "Det går ändå inte att gå emot
styrelsen i en viktig fråga".
Min erfarenhet (från LiTH) är den motsatta. Särskilt de externa representanterna, men även lärare och studenter, är angelägna om att delta i beslutsfattandet fullt ut. Det skulle kunna föras en lång diskussion om betydelsen och behovet av representativa beslutsorgan på olika nivåer inom högskolan men det ligger utanför dessa korta kommentarer.
På utbildningslinje/programnivå är beslutsfattandet i än högre grad personbundet. Linjeföreståndaren beslutar på delegation från dekanus. Linjekommittéerna (motsv.) är rådgivande till linjeföreståndaren. Sektion F avviker. Här är linjekommittén beslutande och linjeföreståndaren/vicedekanus huvudföredragande. Sektion A har ingen linjekommitté. Grundutbildningskollegiet med studentrepresentanter är det forum där beslut om grundutbildningen förankras. Som extern iakttagare kan man få intrycket att linjekommittéerna (motsv.) som en följd av statusen som rådgivande organ, får en oklar ställning i organisationen. Ledamotskapet syns inte alltid vara klart definierat. I flera linjekommittéer ingår tjänstemän vid sidan av lärare och studenter.
Vid LiTH finns en lång och positiv erfarenhet av externa representanter i de organ, utbildningsnämnderna, som under fakultetsnämnden är ansvariga för de olika utbildningsprogrammen. Vid Chalmers syns mindre än hälften av linjekommittéerna (motsv.) ha sådana ledamöter.
I en sektionsorganisation där dekanus beslutar på sektionsnivå och den av dekanus utsedde vicedekanus beslutar om utbildningen finns det en uppenbar risk att viktiga grupper lärare, studenter, anställda och i förekommande fall externa ledamöter - kommer vid sidan av den process där viktiga frågor som rör kärnverksamheten beslutas.
Lärarrepresentationen i linjekommittéerna (motsv.) är en annan viktig fråga. Genom att varje utbildningslinje tillhör en sektion, som ger linjen identitet, innehållsmässigt och på annat sätt, är det naturligt att sektionens lärare är väl representerade i linjekommittén. I några fall kommer lärarna uteslutande från den sektion där linjen hör hemma. Det borde ses som en positiv åtgärd att öppna linjekommittéerna för lärare från sådana sektioner som har stora utbildningsuppdrag på linjen men också för lärare från områden/ämnen där linjen bedöms ha framtida utvecklingsmöjligheter. En mera radikal åtgärd vore att frigöra linjerna från sektionerna samt att tillskapa en robust ledningsorganisation bestående t ex av linjenämnder med tydlig beslutanderätt. Den viktiga identiteten behöver inte gå förlorad i en sådan organisation.
Högskolestyrelsen lämnar åt sektionerna att besluta om sektionens organisation under ledningsnivån. Detta har lett till en mångfald av organisationsmodeller. Nästan varje sektions organisation är unik både vad gäller beredningsorgan på ledningsnivå och inom den grundläggande utbildningen och sannolikt vald med hänsyn till verksamhetens villkor och behov. Mångfald är ofta något positivt men det kan finnas en gräns. En centralt reglerad organisation kan knappast vara önskvärd. En kompromiss mellan full frihet och central reglering kunde vara att högskolestyrelsen anger vissa ramar t ex med den allmänna inriktning som beskrivs ovan - för grundutbildningens planeringsorganisation.
1
Sektionsbeteckningar: Arkitektur A, Elektro- och datorteknik ED,
Fysik och teknisk fysik F, Kemi K, Maskin- och farkostteknik M,
Matematik och datavetenskap MD, Teknikens ekonomi och organisation I,
Väg- och vattenbyggnad V;
Linjebeteckningar: Datateknik D, Elektroteknik E, Teknisk fysik F,
Kemiteknik K, Kemiteknik med fysik Kf, Bioteknik Kb, Maskinteknik M,
Automatiseringsteknik Z, Teknisk design TD, Industriell ekonomi I,
Väg- och vattenbyggnad V;