Ingvar Lindgren 2000-01-25

Tänkbar struktur för Chalmers grundutbildning. Januari 2000

(Januari 2000)

  1. Grundutbildningen indelas i fyra (huvud-)utbildningsområden*:

    Förslagsvis: (Namnfrågan får diskuteras vidare)

    * Efter diskussion i referensgruppen hr en separation av Arikektur och Byggnadsteknik gjorts (se figur nedan). (Se även Avsnitt 3.3 )

    .
  2. Varje utbildningsområde leds av en utbildningsdekan och en utbildningsnämnd.

  3. Utbildningsdekanen utses av högskoleledningen, är ansvarig inför denna för verksamheten inom utbildningsområdet och ingår i Högskolans ledningsgrupp (HLG). Utbildningsdekanerna utgör tillsammans med vicerektor för grundutbildningen högskolans ledningsgrupp för grundutbildningen och stommen till högskolans utbildningskommitté.

  4. I utbildningsnämnden ingår (4) lärarrepresentanter, (3) studeranderepresentanter och (2) externa ledamöter. Extern ordförande? Ordförande, lärarrepresentanter och externa ledamöter utses av högskoleledningen efter förslag från berörde sektioner. Studeranderepresentanterna utses av studentkåren.

  5. Inom utbildningsområdet finns normalt flera utbildningsprofiler/utbildningsprogram/ utbildningslinjer (med egna ansökningskoder). Varje profil leds av en programföreståndare/linjechef, som är direkt underställd utbildningsdekanen och utses av denne samt en programkommitté, som är en underkommitté till utbildningsnämnden och utses av denna. Programföreståndaren/dekanen är ordförande i programkommittén.

  6. Programföreståndarna är föredragande i utbildningsnämnden i ärenden som rör resp. profil och har i övrigt närvaro- och yttrande rätt vid nämndens sammanträden.

  7. Inom varje utbildningsområde bör det finnas en sammanhållen kansliresurs med en utbildningsledare, som är administrativt ansvarig för verksamheten inom hela området, en utbildningssekreterare för varje profil/program, som är administrativt ansvarig för resp. profil samt informationssekreterare, studievägledare mm.

  8. Ansökan sker till huvudområde med angivande av prioriterad profil. Den som antas till området är garanterad plats inom någon profil och ska ha goda möjligheter att byta profil inom området under studietiden.

  9. Varje huvudområde har ett - till större eller mindre delar - gemensamt basblock om två år med grundläggande kursmoment. Där bör även finnas inslag av icke-tekniska ämnen samt en strimma med kommande profilområden. Viss uppdelning kan ske under detta block beroende på vald profil. Graden av uppdelning anpassas efter utbildningarnas behov och får vägas mot önskemålet om valfrihet.

  10. Vissa profiler, såsom Miljöteknik, Industriell ekonomi samt Teknisk matematik, bör kunna ingå i utbildningsprogrammet inom samtliga utbildningsområden. En utbildningskommitté utses för vart och ett av dessa områden, och denna utformar i samarbete med utbildningsnämnderna en utbildningsprofil som är anpassad till resp. område.

  11. Studerande inom ett utbildningsområde bör även ha möjlighet att följa en profil inom ett annat område, t.ex. bioteknik för studerande inom Elektroteknik/fysik/matematik/data eller materialteknik för studerande inom Maskinteknik och industriella system. Viss komplettering kan erfordras och det kan vidare bli nödvändigt att modifiera profilen för att passa de studerande. De involverade utbildningsnämnderna samarbetar härom.

  12. Möjlighet bör finnas för studerande från andra utbildningar (högskoleingenjörsutbildning, universitetsutbildning) att antas till profilområde, liksom för studerande vid Chalmers att efter genomgånget basblock övergå till annan utbildning.

Bildbilagor:

  1. Förslag till beslutstruktur vid Chalmers (Se föregående avsnitt)
  2. Förslag till allmän utbildningsstruktur (Visas nedan)
  3. Tänkbar utbildningsstruktur (Visas nedan)

Fördelar

  1. Sammanhållen utbildning under hela studietiden

  2. Ger de studerande goda möjligheter till successiva val.

  3. En ansvarig nämnd för ett helt utbildningsområde underlättar samordning av utbildningarna och ger ökad flexibilitet, underlättar bl. a. införande av nya profilområden.

  4. Till stora delar gemensamt basblock inom ett utbildningsområde ger de studerande större valmöjligheter och bör även kunna leda till bättre resursutnyttjande.

  5. Minst två sektioner samarbetar om varje utbildningsområde, vilket ökar det interdisciplinära samarbetet och underlättar införandet av interdisciplinära utbildningar.

  6. Strukturen underlättar övergång till och från andra utbildningar såsom treåriga ingenjörsutbildningar och universitetsutbildningar.

  7. Enkel och klar beslutsstruktur.

  8. Grundutbildningen får samma status som forskningen.

Fortsatt handläggning

Efter principbeslut i högskolestyrelsen bör en mindre utredningsgrupp bör tillsättas för varje utbildningsområde för att närmare planera utbildningens struktur inom resp. område. Ordförandena i resp. grupp bildar tillsammans med vicerektor för grundutbildningen en samordningsgrupp.

Förslag till beslutstruktur vid Chalmers