Ingvar Lindgren 2000-01-25
Tänkbar struktur för Chalmers grundutbildning.
Januari 2000
(Januari 2000)
-
Grundutbildningen indelas i fyra (huvud-)utbildningsområden*:
Förslagsvis:
- Arkitektur och byggnadsteknik*
- Maskinkonstruktion och systemteknik
- Kemi-, material och bioteknik
- Elektroteknik, fysik, datateknik
(Namnfrågan får diskuteras vidare)
* Efter diskussion i referensgruppen hr en separation av Arikektur
och Byggnadsteknik gjorts (se figur nedan). (Se även Avsnitt 3.3 )
.
-
Varje utbildningsområde leds av en utbildningsdekan och
en utbildningsnämnd.
-
Utbildningsdekanen utses av högskoleledningen, är
ansvarig inför denna för verksamheten inom
utbildningsområdet och ingår i Högskolans
ledningsgrupp (HLG). Utbildningsdekanerna utgör tillsammans med
vicerektor för grundutbildningen högskolans ledningsgrupp
för grundutbildningen och stommen till högskolans
utbildningskommitté.
-
I utbildningsnämnden ingår (4)
lärarrepresentanter, (3) studeranderepresentanter och
(2) externa ledamöter. Extern ordförande?
Ordförande, lärarrepresentanter och externa ledamöter
utses av högskoleledningen efter förslag från
berörde sektioner. Studeranderepresentanterna utses av
studentkåren.
-
Inom utbildningsområdet finns normalt flera
utbildningsprofiler/utbildningsprogram/ utbildningslinjer (med
egna ansökningskoder). Varje profil leds av en
programföreståndare/linjechef, som är direkt
underställd utbildningsdekanen och utses av denne samt en
programkommitté, som är en underkommitté till
utbildningsnämnden och utses av
denna. Programföreståndaren/dekanen är ordförande i
programkommittén.
-
Programföreståndarna är föredragande i
utbildningsnämnden i ärenden som rör resp. profil och har
i övrigt närvaro- och yttrande rätt vid nämndens
sammanträden.
-
Inom varje utbildningsområde bör det finnas en
sammanhållen kansliresurs med en utbildningsledare,
som är administrativt ansvarig för verksamheten inom hela
området, en utbildningssekreterare för varje
profil/program, som är administrativt ansvarig för
resp. profil samt informationssekreterare, studievägledare mm.
-
Ansökan sker till huvudområde med angivande av
prioriterad profil. Den som antas till området är
garanterad plats inom någon profil och ska ha goda
möjligheter att byta profil inom området under
studietiden.
-
Varje huvudområde har ett - till större eller mindre
delar - gemensamt basblock om två år med
grundläggande kursmoment. Där bör även finnas inslag
av icke-tekniska ämnen samt en strimma med kommande
profilområden. Viss uppdelning kan ske under detta block
beroende på vald profil. Graden av uppdelning anpassas efter
utbildningarnas behov och får vägas mot önskemålet
om valfrihet.
-
Vissa profiler, såsom Miljöteknik, Industriell
ekonomi samt Teknisk matematik, bör
kunna ingå i utbildningsprogrammet inom samtliga
utbildningsområden. En utbildningskommitté utses för
vart och ett av dessa områden, och denna utformar i samarbete med
utbildningsnämnderna en utbildningsprofil som är anpassad till
resp. område.
-
Studerande inom ett utbildningsområde bör även ha
möjlighet att följa en profil inom ett annat område,
t.ex. bioteknik för studerande inom
Elektroteknik/fysik/matematik/data eller materialteknik för
studerande inom Maskinteknik och industriella system. Viss komplettering
kan erfordras och det kan vidare bli nödvändigt att modifiera
profilen för att passa de studerande. De involverade
utbildningsnämnderna samarbetar härom.
-
Möjlighet bör finnas för studerande från andra
utbildningar (högskoleingenjörsutbildning,
universitetsutbildning) att antas till profilområde, liksom
för studerande vid Chalmers att efter genomgånget basblock
övergå till annan utbildning.
Bildbilagor:
-
Förslag till beslutstruktur vid Chalmers
(Se föregående avsnitt)
-
Förslag till allmän utbildningsstruktur (Visas nedan)
-
Tänkbar utbildningsstruktur (Visas nedan)
Fördelar
-
Sammanhållen utbildning under hela studietiden
-
Ger de studerande goda möjligheter till successiva val.
-
En ansvarig nämnd för ett helt utbildningsområde
underlättar samordning av utbildningarna och ger
ökad flexibilitet, underlättar bl. a. införande av
nya profilområden.
-
Till stora delar gemensamt basblock inom ett utbildningsområde
ger de studerande större valmöjligheter och bör
även kunna leda till bättre resursutnyttjande.
-
Minst två sektioner samarbetar om varje
utbildningsområde, vilket ökar det interdisciplinära
samarbetet och underlättar införandet av
interdisciplinära utbildningar.
-
Strukturen underlättar övergång till och
från andra utbildningar såsom treåriga
ingenjörsutbildningar och universitetsutbildningar.
-
Enkel och klar beslutsstruktur.
- Grundutbildningen får samma status som forskningen.
Fortsatt handläggning
Efter principbeslut i högskolestyrelsen bör en mindre
utredningsgrupp bör tillsättas för varje
utbildningsområde för att närmare planera
utbildningens struktur inom resp. område. Ordförandena i
resp. grupp bildar tillsammans med vicerektor för grundutbildningen
en samordningsgrupp.