Bilaga 3

Ola Sabel: Teknologernas syn på grundutbildningen

Inledning

Undersökningen av teknologernas uppfattning av grundutbildningen har syftat till att belysa;

Information har inhämtats huvudsakligen genom samtal/intervjuer med representanter för teknologerna (styrena) vid sektioner och utbildningsprogram. Kompletterande intervjuer med kåraktiva har därtill gjorts. Olika former av skriftlig dokumentation har också funnits att tillgå; ex vis utvärderingsrapporter om utbildningar. En viktig källa till information har också varit teknologernas inlägg vid möten i referensgrupp, arbetsgrupp och styrgrupp. Teknologerna är aktiva i dessa grupper på ett sätt som är mycket värdefullt för utredningen.

Mot denna bakgrund är ett första konstaterande att teknologerna är en viktig och i viss mån underutnyttjad resurs när det gäller att utveckla grundutbildningen. Intresset och kompetensen för att delta i både den demokratiska processen och i utvecklingsprojekt är båda stora. Intrycket från samtalen med teknologerna är därför att alla ambitioner att utveckla grundutbildningen bör innefatta former för inflytande och påverkan inom vilka teknologerna kan delta ännu mer aktivt.

Huvuddelen av intervjuerna har genomförts innan utredningen presenterade sina senare modeller. Teknologerna har därmed inte explicit ställts inför dessa alternativ. I stället har diskussionen orienterats mot mer allmänna frågeställningar kring utbildningsprogrammens självständighet i relation till sektionerna.

Teknologerna ser organisering av grundutbildningen med utgångspunkt från två huvudsakliga problemområden; det ena är de verksamhetsbaserade faktorer som är avgörande för hur utbildningen fungerar vid Chalmers; ex vis arbetsbelastning och incitament för lärare och teknologer, pedagogik och arbetsformer, meritering/ examination, samverkan inom och mellan kurser, former för studentinflytande, vad som händer i föreläsningssalen/ laboratoriet, osv - sådana faktorer som rör det dagliga arbetet. Den andra delen är frågan om vilka strukturella förhållanden som formar utbildningens förutsättningar, och hur och om man med dessa utgångspunkter kan påverka de grundläggande mekanismerna med strukturgrepp. Teknologerna (och andra ?) har inte alltid lätt att se växelspelet mellan strukturförändringar och förändringar i verksamheten som reellt påverkar arbetssituationen. Reaktionen är också att man måste arbeta uthålligt från båda håll om nya och fungerande former för organisering av utbildningen skall kunna skapas.

Kartläggningen lyfter fram företeelser som behöver förbättras/förändras. Det är samtidigt viktigt att framhålla att civilingenjörsutbildningarna vid Chalmers naturligtvis inte bara bör associeras med problem; de är i hög grad framgångsrika. I nationell och internationell jämförelse har utbildningarna ett högt söktryck, och teknologerna framhåller också själva att utbildningen håller en hög kvalitet och att väsentliga förbättringar har skett - och sker - inom flera utbildningsprogram på senare år. Den stora avhoppsfrekvensen brukar i detta sammanhang ses som en av de viktiga indikationerna på att förbättringsarbetet oförtrutet måste gå vidare.

Återigen är det viktigt att påpeka de förhållandevis stora variationerna mellan utbildningsrogram och sektioner, inom en utbildning och t o m inom en kurs. Dessa förhållanden uppfattas av teknologerna i viss mån som decentraliseringens och valfrihetens pris, men de ger i sig också bränsle åt diskussionen om vilka system och strukturer som kan/bör byggas upp för att tillgodose kraven på kvalitet, förnyelsekraft och flexibilitet och teknologernas likabehandling.

Utveckling och förnyelse av grundutbildningen sker idag med teknologens perspektiv på en rad olika sätt och med bristfällig systematik. Tydligare ansvarsförhållanden och rutiner efterlyses helt oavsett hur man bygger upp en ev ny struktur. Vem skall ta beslut om utveckling av utbildningsprogram och kurser och vilka resurser skall användas ? Större utvecklingsprojekt har drivits med centrala utvecklingsreurser, men det finns också exempel på förändringsprocesser som drivits inom ramen för de ordinarie resurserna. I ett system inom vilket man i högre grad köper och säljer kurser - vem skall stå för utvecklingskostnaderna ? Finns det någon realism i de "prislappar" som idag används ? Vilka är de egentliga kostnaderna för "dyrare" arbets- och undervisningsformer i relation till de traditionella ?

För teknologerna är frågan om grundutbildningens utveckling också en fråga om dess ställning i verksamhetsutvecklingen vid Chalmers och vilka prioriteringar man gör i denna, och man noterar att Chalmers i strategidiskussionen framhåller grundutbildningen som den viktigaste uppgiften. Detta har skapat förväntningar om aktiviteter på en rad områden.

Teknologernas möjligheter till inflytande och påverkan är centrala inslag i undersökningen. Teknologerna mandat för inflytande är flera; man kan sitta i olika organ som vald av teknologernas sektionsstyrelse/kåren, vilket ger en förväntan om att representera det mer allmänna "kårfackliga" intressena, man kan sitta som teknolog i en grupp utan annat mandat än att vara en teknologrepresentant som representerar sig själv, och man kan utöva sitt inflytande som en bland teknologerna i klasser och grupper. Därutöver förekommer en rad informella kontakter mellan framför allt kåraktiva och personer på ledningsnivå vid sektionen och i högskolan. När man talar om "studentinflytande" eller "teknologinflytande" som en generell fråga i utbildningssammanhang, förefaller det med dessa utgångspunkter vara meningsfullt att precisera rollfördelning och räckvidd i representation för att om möjligt få ett grepp om på vilket sätt utbildningen och högskolan i bästa mening kan ses som "demokratisk" med de studerande som en inflytelserik aktör.

Sammanfattning av centrala områden

Behov av former för förnyelse

Relationen mellan utbildningslinje och sektion

Pedagogik och arbetsformer

Utbildningens helhet och förberedelse för yrkeslivet

Former för inflytande och påverkan - den "formella" strukturen

Informella vägar för påverkan

Utbildningsstruktur/utbildningsorganisering