Sammanfattning

Problemanalys

Dagens — och i ännu högre grad morgondagens— civilingenjörer och arkitekter kommer att verka i enmiljö, därfler discipliner och teknikområden intimt samverkar. Dettaställer nya krav på utbildningen — mot ökadmultidisciplinaritet i utbildningsutbudet och ökadflexibilitet och förmåga till anpassning till förändringar iomgivningen. Samtidigt sker andra omställningar i samhälletoch på arbetsmarknaden; attityder och livsmönsterförändras. Även dessa faktorer ställer nya kravpå utbildningen på olika nivåer. Tendensen ärklart mot ökad individualisering i samhället — inte minst på utbildningens område. Detta leder till kravpå ökad valfrihet och ökat behov avindividualiserad utbildning. Vidare förväntas behovetav fort- och vidareutbildning — varvad utbildning ochförvärvsarbete — att bli allt större.

Chalmers grundutbildning har enligt utredningens analys hittills ihuvudsak fungerat väl, men nuvarande system är inteanpassat för de förändringar som erfordras för attChalmers ska kunna utvecklas till en internationellt ledandehögskola. Den rådande sektionsstrukturen ochutbildningarnas starka koppling till densamma utgör enväsentligt begränsande faktor i utbildningensmodernisering. Införandet av nyautbildningar, såsom IT eller Bioteknik, medföratt flera existerande utbildningar — ofta inom olika sektioner —måste modifieras. Detta ställer stora krav påsamordning, vilket dagens Chalmersorganisation inte är specielltanpassad för. Det krävs i dag initiativ från olikahåll — inte minst från högskoleledningen —för att processen inte ska stanna upp.

Ett väsentligt problem i dagens system är att undervisning pågrundläggande nivå har en i förhållande tillforskningen låg status inom stora delar avlärar- och forskarkåren. Att höja grundutbildningensstatus tillsammans med att öka flexibilitetenoch anpassningsförmågan samt att öka studenternasvalfrihet ser utredningen som de allra viktigasteförändringsbehoven för Chalmers idagens läge. Andra viktiga frågor som utredningen identifierat är att utveckla mekanismer för förnyelse av arbetsformeroch pedagogik, att införa ett mer väldefinierat läraransvar samt att öka inflytandet på utbildningen från studenterna och från näringslivet.

Omfattande intervjuer med Chalmersstudenter har gjorts under utredningen, och deras synpunkter kan sammanfattas iföljande punkter. Chalmers bör

Studenternas synpunkter stämmer väl överens med demsom framkommit i utredningens analys och kan ses som en godsammanfattning av dessa.





Förslag

För att Chalmers ska utvecklas till en modernhögskola föreslår utredningen att såvälgrundutbildnngens som forskningens organisation förändras. Vad gäller grundutbildningen, som behandlas i denna rapport, föreslår utredningen


Implementering

Steg 1
Utredningen rekommenderar att den föreslagnautbildningsmodellen implementeras i två steg. I detförsta steget, som kan genomförasomgående, föreslås följande:

Steg 2
I det andra steget rekommenderas att ledningarna förutbildningsprogrammen får i uppdrag att närmare analyserafrågan om eventuell samordning över störreutbildningsområden. I detta arbete bör depågående utredningarna om IT- och bioteknikutbildningarnainordnas. Parallellt härmed bör en översyn avsektionsorganisationen göras.

Vid lämplig tidpunkt kan en interimistiskutbildningsorganisation inrättas, och den fortsattautredningen om utbildningens mer detaljerade organisation och innehållgörasinom denna organisation. Efter en interimsperiod tas ställning tillutbildningens fortsatta struktur och ledning.

I det fortsatta arbetet föreslår utredningen att dessutomföljande frågor speciellt beaktas:

Vissa aktiviteter pågår redan inom ovanståendeområden vid Chalmers, men de bör intensifieras.

Konsekvenser

De viktigaste konsekvenserna av den föreslagna organisationsförändringen är enligt utredningen följande:

Grundutbildningen - en strategifråga

Grundutbildningen är basen för all verksamhet vid Chalmers. Framgång här är en förutsättningför att Chalmers ska lyckas i sin strävan att utvecklas till enledande högskola. En satsning på grundutbildningen ärdärför i högsta grad strategisk. Utredningen rekommenderar attChalmers gör en väsentlig engångssatsning av strategiskamedel för att rusta upp och modernisera grundutbildningen över helafältet.