Generellt för kursen gäller att den är sammansatt av flera olika
områden inom den biotekniska fysiken. Den är ostrukturerad.
Emellertid har jag en liten räkneövning cirka 1 timme per vecka
för att ge en ryggrad till hela kursen.
Utgångspunkten för kursen och examinationskriterierna är att så
mycket som möjligt skall examineras under kursens gång. Kraven nedan
är därför inte en väldefinierad mängd som likt Pavlovs hund(ar) skall
ge er känslan att ni är klara. Det blir ni aldrig. Kraven nedan är
en plattform för att gå vidare, tränga djupare, penetrera, ifrågasätta
och diskutera olika frågeställningar. Kursen är alltså en möjlighet, en
stor chans, att sätta er in i något på egna villkor tillsammans med
någon av kursen uppemot 20 lärare för att växa som individer.
För betyg 3 eller 4 (G) tycker jag att du:
- aktivt deltar i kursens omedelbara och framtida upplägg genom att returnera kursutvärderingar
- gör två godkända reflekterande uppsatser över frågeställningar från
t.ex. veckan om "Livets molekyler". Välj att skriva på svenska eller engelska. Det är här inte frågan om att enbart argumentera för och emot - det kan lika
gärna vara en reflektion i faktaform, science fiction, stundens ingivelse...
Vill ogärna inskränka på era fria fantasier men det finns mycket att skriva om
här: Skall vi föda upp grisar för organ (mat)?, Hur kommer livet att gestalta
sig om 100 år om genteknikens visioner slår igenom, Kan den nya tekniken
på sikt bidra till ett bättre samhälle, Är det OK att manipulera djurs
organ med ögon på benen etc., Hur påverkar den nya tekniken tredje världen,
Vad tror du att du som färdig ingenjör kommer att ställas inför moraliska
och etiska frågeställningar i samband med detta, Vill du ha en robot
hemma?, Evigt liv är det något att sträva efter?, Vad skall vi göra om
vi blir 150 år gamla?, Vill du välja anlagen hos dina barn?,....
- deltar i slutmunta som huvudsakligen berör veckorna Livets Molekyler och Biomechanics (Vi kommer att träffas några lärare och två studenter i
taget under cirka 20 minuter). Frågorna blir av resonerande och argumenterande
karaktär på det utdelade stoffet och föreläsningarna. Naturligtvis tar
vi chansen att ställa frågor baserat på detta som går utöver kursen
för att ni skall få spänna bågen och lära er ytterligare något nytt.
För att få högsta betyg (5, VG) måste du OCKSÅ
- göra ett projekt av hög kvalitet. Välj här ett ämne som du verkligen
är intresserad av. Kontakta mig eller någon av lärarna på kursen. Kan t.ex.
baseras på en ny artikel i Nature eller Science som berör biotekniken. Redovisas muntligt för resten av gänget, via hemsida eller skriflig form (nu alltså en
faktarapport snarare än eget tyckande)