2002-10-30İİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİ İİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİG–teborgs Universitet

FYL 220İ İİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİFysik och teknisk fysik

 

 

 

 

Demonstationskurs

 

Del 1. vÂgr–relsel”ra och mekanik

 

Utf–rd av:

Johan Tengstr–mİİİİİİİİİ Malin Olssonİİİİİİİİİ Johan Olsson

Handledare:

Kurt Nyberg

 

 

 

 

Det h”r en skriftlig presentation av vÂr annars praktiska demonstration om vad ljudvÂgor ”r f–r nÂgot.

 

Den uppgift vi fick tilldelad oss var; vÂgor och dess egenskaper, ljudvÂgor. UtifrÂn detta fick vi sj”lva best”mma en laboration som vi tyckte var pedagogisk och l”tt att visa i en framtida klass. Den laborationen vi valde gick ut p att visa vad ljudvÂgor ”r f–r nÂgot. Dvs. en mekanisk vÂg.

 

Det finns tv olika sorters vÂgor; mekaniska och elektromagnetiska. De elektromagnetiska vÂgorna beh–ver ingen hj”lp f–r att f–rflytta sig, se exempelvis ljus, som f”rdas flera miljoner km i vakuum. De mekaniska vÂgorna d”remot beh–ver en materia att f–rflytta sig i, se exempelvis havsvÂgor. Ett annat exempel p mekaniska vÂgor ”r ljudvÂgor. Att ljudvÂgor beh–ver materia f–r att kunna f–rflytta sig t”nker vi pÂvisa med den h”r laborationen.

 

Vi t”nkte b–rja vÂr presentation med att illustrera hur ljudvÂgor fortplantar sig, med hj”lp av en fj”der som vi skapar en longitudinell vÂg i.

 

Metod:

İ

 

 

Som man kan urskilja ur figuren s t”nker vi utf–ra tre laborationer. Den f–rsta gÂr ut p att ringa en v”ckarklocka i mediet luft. Efter det kommer vi att ringa med samma klocka i mediet vakuum. I det tredje f–rs–ket kommer vi att ringa klockan i mediet vatten.

 

1;

İİİ i det f–sta f–rs–ket anv”nder vi ljudet fr”mst som en referenspunkt f–r de flesta vet nog hur en klocka lÂter i mediet luft.

 

2;

İİİ I det andra f–rs–ket kommer vi att anv”nda oss av en vakuumklocka, dvs. vi st”ller klockan i en kammare som vi sedan suger ut alla luftpartiklar ifrÂn. Utan nÂgot material att f”rdas i kommer det sÂledes inte att lÂta nÂgot.

 

3;

İİİ i det tredje f–rs–ket t”nker vi ringa klockan i en vattenbehÂllare. Eftersom vatten har fler partiklar ”n luft s kommer det sÂledes att f”rdas snabbare och vi uppfattar ljudet som nÂgot dovare