2002-10-30İİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİ İİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİG–teborgs Universitet
FYL 220İ İİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİİFysik och teknisk fysik
Demonstationskurs
Del 1. vÂgr–relsel”ra och mekanik
Utf–rd av:
Johan Tengstr–mİİİİİİİİİ Malin Olssonİİİİİİİİİ Johan Olsson
Handledare:
Kurt Nyberg
Det
h”r en skriftlig presentation av vÂr annars praktiska demonstration om vad
ljudvÂgor ”r f–r nÂgot.
Den
uppgift vi fick tilldelad oss var; vÂgor
och dess egenskaper, ljudvÂgor. UtifrÂn detta fick vi sj”lva best”mma
en laboration som vi tyckte var pedagogisk och l”tt att visa i en framtida
klass. Den laborationen vi valde gick ut p att visa vad ljudvÂgor ”r f–r
nÂgot. Dvs. en mekanisk vÂg.
Det
finns tv olika sorters vÂgor; mekaniska och elektromagnetiska. De
elektromagnetiska vÂgorna beh–ver ingen hj”lp f–r att f–rflytta sig, se
exempelvis ljus, som f”rdas flera miljoner km i vakuum. De mekaniska vÂgorna
d”remot beh–ver en materia att f–rflytta sig i, se exempelvis havsvÂgor. Ett
annat exempel p mekaniska vÂgor ”r ljudvÂgor. Att ljudvÂgor beh–ver materia
f–r att kunna f–rflytta sig t”nker vi pÂvisa med den h”r laborationen.
Vi
t”nkte b–rja vÂr presentation med att illustrera hur ljudvÂgor fortplantar sig,
med hj”lp av en fj”der som vi skapar en longitudinell vÂg i.
Metod:
İ
Som
man kan urskilja ur figuren s t”nker vi utf–ra tre laborationer. Den f–rsta
gÂr ut p att ringa en v”ckarklocka i mediet luft. Efter det kommer vi att
ringa med samma klocka i mediet vakuum. I det tredje f–rs–ket kommer vi att
ringa klockan i mediet vatten.
1;
İİİ i det f–sta f–rs–ket anv”nder vi ljudet
fr”mst som en referenspunkt f–r de flesta vet nog hur en klocka lÂter i mediet
luft.
2;
İİİ I det andra f–rs–ket kommer vi att anv”nda
oss av en vakuumklocka, dvs. vi st”ller klockan i en kammare som vi sedan suger
ut alla luftpartiklar ifrÂn. Utan nÂgot material att f”rdas i kommer det
sÂledes inte att lÂta nÂgot.
3;
İİİ i det tredje f–rs–ket t”nker vi ringa klockan
i en vattenbehÂllare. Eftersom vatten har fler partiklar ”n luft s kommer det
sÂledes att f”rdas snabbare och vi uppfattar ljudet som nÂgot dovare