NEWTONS LAGAR OCH GRAVITATIONSLAGEN
AV
Jonas
Huld
Mia Johnsson
Lina Karlsson
Björn
Kollberg
Carolina Svensson
NEWTONS 1:a LAG
"Newtons första rörelselag fastslår att
en kropp förblir i vila eller likformig, rätlinjig rörelse
om den inte av yttre krafter tvingas att ändra detta
tillstånd" Detta innebär att, i det specialfall
då inga krafter verkar på en kropp, kommer den inte
att förändra sin rörelse.
Denna Newtons första Lag får gälla som ett
axiom som ej fullt ut kan bevisas. Utifrån denna lag har
Newton sedan gått vidare byggt upp de andra
lagarna. Hur gör vi då i en skolklass för att
försöka beskriva denna 1:a Lag? Vi får visa en
kropp i vila och en kropp i likformig, rätlinjig rörelse.
Sedan bör man sätta sig ner i klassen och diskutera
kring dessa försök, med frågor av karaktären:
vad är det vi vill visa? vad är en rätlinjig rörelse?
varför har vi denna Newtons 1:a lag? behövs den? Osv.
Försök 1: Kropp i vila
Vi låter en kropp (ett föremål) ligga på
plant underlag (exempelvis ett bord). kroppen påverkas här
bara av tyngdkraften och normalkraften, men
dessa två krafter tar ut varandra. Resultatet av detta blir
att kroppen är i vila.
Försök 2: Kropp i likformig rätlinjig rörelse.
Detta åskådliggör vi med hjälp av en
hemmabyggd ballongsvävare. Ballongsvävaren byggs genom
att en rund skiva ca. 10 cm i diameter
genomborras med ett litet hål i mitten. I detta hål
sätter man ett litet rör, några cm högt.
På röret sätts en vanlig leksaksballong. (se bild
1) Genom att
blåsa genom hålet på skivans ena sida så
blåser man upp ballongen. När detta är färdigt
sätts konstruktionen på ett jämnt bord. Genom
att ge den en
litet putt så får den en likformig rätlinjig
rörelse. Här får vi då betrakta rörelsen
och påpeka att detta skall visa en kropp i likformig rätlijig
rörelse. Vi
kan egentligen göra båda experimenten med ballongsvävaren,
låt den stå stilla (vila) ge den en liten putt och
den övergår till det andra naturliga
tillståndet. (likformig rätlinjig rörelse).
Varför fungerar detta så
pass bra ? Jo i denna plana betraktelse (som bordet är) så
har vi eliminerat friktionen
mot underlaget. En luftkudde bildas under farkosten. Krafterna
som påverkar den är tyngdkraften och normalkraften
vilka tar ut varandra. Vi har
givetvis ett visst luftmotstånd, men ballongsvävaren
är ganska liten.
Bild 1: Ballongsvävaren
NEWTONS 2:a LAG OCH GRAVITATIONSLAGEN
Newtons första lag eller accelerationslagen som den också kallas beskrivs:
F=m*a
där F är den resulterande kraft som påverkar ett föremål så att detta föremål får en acceleration a. Föremålets massa är m.
Experiment 1:
En (fågel)fjäder och en stålkula släpps
samtidigt från samma höjd i vakuum från en ansenlig
höjd (ca 2 meter). Fjädern och kulan har trots olika
massa, densitet och form samma acceleration ner mot marken och
når därmed marken samtidigt. För att påvisa
att massans storlek på objekten inte
spelar någon roll vid fritt fall blandar vi in gravitationslagen:
F=G
där F är attraktionskraften mellan två kroppar
och. F är direkt proportionell med kropparnas massor m och
M och omvänt proportionell mot
kvadraten på avståndet r mellan dem. I vårt
experiment faller alltså föremålen med vardera
massan m mot jordens mitt varför r blir jordradien. M är
här jordens massa.G är en gravitationskonstant med värdet
6,67*10-11 m3/kg*s2. Vi kan här sätta:
m*a= G
Vi ser då att vi här kan stryka massan m och kan
därför säga att massan hos föremålen
inte spelar in vid fritt fall vilket även visats med experimentet.
Vid uträkning får vi att a=9,82 m/s2=g.
Experiment 2: Gasfriktion
Vad händer då om vi släpper fjädern och
stålkulan precis som förut men utan vakuum? En mer
bekant rörelse hos fjädern relativt stålkulan
visar sig.
Stålkulan faller snabbt till marken med en smäll medan
fjädern sakta dinglar nedåt för att mjukt och
behagligt lägga sig tillrätta vid stålkulan. Fjäderns
densitet och stora tvärsnittsarea gör att en luftfriktion
påverkar fjädern med en kraft D uppåt. Denna
påverkan sker även hos kulan men det märker vi
inte eftersom den har för hög densitet för att
det skall synas i vårat experiment. Kraften D kan beskrivas:
D= C*?*A*V2
där C är en konstant, ? är föremålets
densitet, A är föremålets tvärsnittsarea
och V är föremålets hastighet.
NEWTONS 2:a LAG
Newtons andra lag kallas även för accelerationslagen. En partikel som påverkas av krafter med resultanten F får en acceleration a given
m . a = F
där m är partikelns (tröga) massa.
Demonstrationer:
1. Vagn, del 1
2. Vagn, del 2
3. Raket
4. Fritt fall av två likadana kulor i luft
1 och 2. Vagn, del 1 och vagn del 2
Material:
vagn
trissa
vikter
tråd
Uppställningen bör monteras enligt följande:
Utförande till del 1:
Ha konstant kraft dvs konstant vikt i tråden.Se hur vagnen
rör sig över bordet. Öka sedan vagnens massa genom
att placera vikter i vagnen. Studera
återigen vagnens rörelse.
Utförande till del 2:
Öka nu vikten i tråden. Studera hur vagnen rör sig. Upprepa försöket med olika vikter i snöret.
Vagnens massa hålls konstant.
Teori:
När kraften ökar och massan är konstant ökar
accelerationen. Accelerationen påverkas (minskar) när
vagnens massa ökar och kraften är konstant.
Detta uttrycks i formeln F= am.
Accelerationen minskar med stora massor (m) och ökar med stora krafter (F).
3. Raket
Material:
två sugrör (ett brett och ett smalt)
sax
häftapparat
tejp
papperskon (8 cm hög)
För att bygga raketen:
1. Klipp det breda sugröret så att det är 5
cm kortare än det smala sugröret.
2. Häfta ena änden av det breda sugröret flera
gånger och försegla den med tejp så att den blir
lufttät.
3. Klipp av papperskonens topp så att det breda sugröret
precis passar in. Tejpa fast den luftsäkra änden av
det breda sugröret till toppen av konen.
4. För in det tunna sugröret i det breda.
Utförande:
Sätt det tunna sugröret mot dina läppar och
håll raketen i 45 graders vinkel. Blås i röret.
Teori:
En kraft som verkar på ett stationärt objekt kommer
att få objektet att röra på sig. Desto hårdare
man blåser desto längre och snabbare kommer
raketen att gå enligt newtons andra lag. Raketen kommer
att fortsätta framåt tills gravitationen tvingar ner
den.
4. Fritt fall av två likadana kulor i luft
Material:
Två lika stora kulor av olika material
Utförande:
Släpp kulorna samtidigt från samma höjd och
låt dem falla fritt till marken.
Teori:
Eftersom kulorna ser likadana ut kan man bortse från
yttre krafter såsom t ex luftmotståndet. Oberoende
av kulornas massa kommer de därför att
falla till marken lika snabbt (lika stor acceleration för
de båda kulorna). Detta beror på att kraften som verkar
på kulan med den större massan är
större än den kraften som verkar på kulan med
den mindre massan enligt a = F / m.
Newtons 3:e lag:
Lagen om verkan och motverkan:
"Om en kropp A påverkar en annan kropp B med en viss
kraft ,
påverkar B kroppen A med en lika stor kraft i motsatt riktning."
Demonstration a.
Två lika tunga personer, Björn och Jonas, sitter på
var sin kontorsstol med hjul.
Björn ger Jonas en rejäl knuff varpå bägge
far iväg lika långt fast åt motsatt håll.
Demonstration b.
Två vagnar förbinds med gummiband och dras isär
en viss sträcka, tills gummibanden känns tillräckligt
spända. När man släpper taget om vagnarna
möts de precis på halva sträckan.