Efter-tankar, VVV 1997
Mål för oss
- Modern Fysik
-
Vi ville prova att förmedla ideer inom modern fysik utan
ekvationer så att det kan förstås
även av dem som saknar matematisk bakgrund. Samtidigt ville
vi att kursen skulle kunna ge en fördjupad förståelse
även för dem som tidigare studerat materialet mera konventionellt.
- Skriva för att lära
- Genom att skriva för att lära sig förstå, skapas
något som kan vara till glädje även
för andras inlärning
- Skriv om, skriv om, skriv om
- Vi ville också vänja studenterna vid att en text som
skrivits inte är en slutprodukt för
betygssättning
utan en utgångspunkt för vidare arbete efter
andras respons. (Så arbetar ju den som skriver i yrket!)
- Att låta WWW vara ett medium i denna process.
- Vår ambition har varit att studenterna skall uppleva
WWW som ett självklart hjälpmedel i arbetet, dels för att
söka och använda befintlig information, men också
för att upptäcka att de själva kan bidra när
de saknar information - flera av arbetena innehåller moment av
denna typ!
- Träna ett vetenskapligt förhållningssätt
- * Frågan "Hur vet vi det vi vet?" blir mer akut än
någonsin genom det enorma utbudet på internet
* Balans mellan "kritik och accept" tränas alltid i
projektarbete som utsätts för lärares och kamraters
granskning! Det är viktigt att arbetena inte får
karaktären "referat av icke angiven källa".
Har vi lyckats?
Studenterna på kursen hade mycket blandad bakgrund: Ungefär
en tredjedel hade studerat något år
på olika linjer vid CTH eller annan ingenjörsutbildning, en
tredjedel var i slutet av sin lärarutbildning eller hade arbetat
ett par år. Den sista tredjedelen hade mycket blandad bakgrund,
t.ex. inom
litteraturvetenskap, vetenskapsteori, konsthantverk.
Studenterna indelades före kursstart i grupper med en
sammansättning som så långt som möjligt speglade
kursens mångfald. Diskussioner och samarbete
mellan studenter med olika bakgrund verkar ha varit mycket
produktiva. Det har varit et glädje att komma till
datasalen och se studenterna ingripna i intensiva diskussioner t.ex. om vad
som händer med ljuset i ett gravitationsfält.
Mycket glädjande är att
de studenter som hade en helt annan bakgrund har lyckats mycket
väl, (flera vg!) inte bara med projekt utan också på den
skriftliga examinationen.
Vi tycker också att
de flesta projektarbeten lyckats utmärkt! De bästa arbetena
presenterar "information som med möda förädlats till
kunskap" genom egna tankar och genom diskussioner i grupp och med
lärare. Flera arbeten har också utarbetat kompletterande steg som
de studerande saknat i t.ex. läroböckers presentation.
En överväldigande majoritet av studenterna hade inte
tidigare
gjort WWW sidor. (Vi påpekar detta speciellt, eftersom vi
har fått många kommentarer om att "men de kunde väl
detta tidigare") Efter andra eftermiddagen i datasalen hade dock de
flesta skrivit en WWW sida som presenterade dem själva. Ett
utmärkt sätt att lära namn! Vi tror att alla studenter
nu känner sig relativt hemma i mediet.
Reflektioner
Flera av studenterna har reflekterat ganska djupt i samband med
projektarbetet. En sammanfattning
av diskussionerna i samband med redovisningen
av arbetena presenteras separat och visar att denna typ av
problembaserad inlärning inbjuder till en fördjupad
syn både på ämnesinnehållet och kunskapsprocessen och kan
vara en väg till ett "vetenskapligt förhållningssätt".
Göteborg, Augusti 1997
Anders B. Jonasson, Ann-Marie Pendrill, Marie Rådbo
http://fy.chalmers.se/~f3aamp/VVV/efter.html