Efter-tankar, VVV 1997

Mål för oss

Modern Fysik
Vi ville prova att förmedla ideer inom modern fysik utan ekvationer så att det kan förstås även av dem som saknar matematisk bakgrund. Samtidigt ville vi att kursen skulle kunna ge en fördjupad förståelse även för dem som tidigare studerat materialet mera konventionellt.
Skriva för att lära
Genom att skriva för att lära sig förstå, skapas något som kan vara till glädje även för andras inlärning
Skriv om, skriv om, skriv om
Vi ville också vänja studenterna vid att en text som skrivits inte är en slutprodukt för betygssättning utan en utgångspunkt för vidare arbete efter andras respons. (Så arbetar ju den som skriver i yrket!)
Att låta WWW vara ett medium i denna process.
Vår ambition har varit att studenterna skall uppleva WWW som ett självklart hjälpmedel i arbetet, dels för att söka och använda befintlig information, men också för att upptäcka att de själva kan bidra när de saknar information - flera av arbetena innehåller moment av denna typ!
Träna ett vetenskapligt förhållningssätt
* Frågan "Hur vet vi det vi vet?" blir mer akut än någonsin genom det enorma utbudet på internet
* Balans mellan "kritik och accept" tränas alltid i projektarbete som utsätts för lärares och kamraters granskning! Det är viktigt att arbetena inte får karaktären "referat av icke angiven källa".

Har vi lyckats?

Studenterna på kursen hade mycket blandad bakgrund: Ungefär en tredjedel hade studerat något år på olika linjer vid CTH eller annan ingenjörsutbildning, en tredjedel var i slutet av sin lärarutbildning eller hade arbetat ett par år. Den sista tredjedelen hade mycket blandad bakgrund, t.ex. inom litteraturvetenskap, vetenskapsteori, konsthantverk. Studenterna indelades före kursstart i grupper med en sammansättning som så långt som möjligt speglade kursens mångfald. Diskussioner och samarbete mellan studenter med olika bakgrund verkar ha varit mycket produktiva. Det har varit et glädje att komma till datasalen och se studenterna ingripna i intensiva diskussioner t.ex. om vad som händer med ljuset i ett gravitationsfält.

Mycket glädjande är att de studenter som hade en helt annan bakgrund har lyckats mycket väl, (flera vg!) inte bara med projekt utan också på den skriftliga examinationen.

Vi tycker också att de flesta projektarbeten lyckats utmärkt! De bästa arbetena presenterar "information som med möda förädlats till kunskap" genom egna tankar och genom diskussioner i grupp och med lärare. Flera arbeten har också utarbetat kompletterande steg som de studerande saknat i t.ex. läroböckers presentation.

En överväldigande majoritet av studenterna hade inte tidigare gjort WWW sidor. (Vi påpekar detta speciellt, eftersom vi har fått många kommentarer om att "men de kunde väl detta tidigare") Efter andra eftermiddagen i datasalen hade dock de flesta skrivit en WWW sida som presenterade dem själva. Ett utmärkt sätt att lära namn! Vi tror att alla studenter nu känner sig relativt hemma i mediet.

Reflektioner

Flera av studenterna har reflekterat ganska djupt i samband med projektarbetet. En sammanfattning av diskussionerna i samband med redovisningen av arbetena presenteras separat och visar att denna typ av problembaserad inlärning inbjuder till en fördjupad syn både på ämnesinnehållet och kunskapsprocessen och kan vara en väg till ett "vetenskapligt förhållningssätt".
Göteborg, Augusti 1997
Anders B. Jonasson, Ann-Marie Pendrill, Marie Rådbo
http://fy.chalmers.se/~f3aamp/VVV/efter.html