Kamrat-respons på Projektarbeten
(Från Ann Boglind, Ämnesdidaktik,
Pedagogen, Mölndal, Se
också
Björk och Blomstrand, Tanke och skrivprocesser.)
Börja med att skribenten själv fåf ställa
frågor
och be om hjälp med delar av texten som han/hon är tveksam
till.
Därefter bör kamraterna fundera över texten:
Innehåll och struktur
- Vad är det mest positiva du kan hitta i texten?
Mest övertygande orsaken, argumentet, exemplet, meningen?
- Är det något som är oklart? Vad kan du
föreslå
för att göra det tydligare? Var kan konkreta exempel
behövas?
- Kan författaren förbättra texten genom att
- stryka något onödigt
- lägga till något
- flytta något avsnitt
- Hur har författaren strukturerat sin text?
Tänk speciellt på inledning, styckeindelning och avslutning.
- Har du några andra kommentarer eller förslag?
Språkliga aspekter
- Vilka uttryck och meningar tycker du bäst om?
- Vilka uttryck och meningar tycker du mindre om? Varför?
Förslag till ändring?
- Finns det några stavnings och interpunktionsfel?
(i samband med den sista responsomgången!)
Fler on-line tips för skrivande studenter:
http://fy.chalmers.se/~f3aamp/VVV/kamrat.html
Ann-Marie Pendrill, Fysik,
GU /
CTH, 1997-07-28