Aktiviteter, Lärandets innehåll, process och miljö, ht 2006

(Tidigare aktiviteter: 2005-2006)

Se även CULs kalendarium.
Datum Tid Plats Program
  • Presentation av Doktorandprojekt
  • Onsdag 13/9 13-15 B3 312, Nya Pedagogen Förbered kort presentation av er forskningsfråga, tänk efter om det är någon speciell person ni skulle vilja bjuda in att lyssna på och tala med.
    Tisdag 19/9 12-13 STS; Haraldsgatan 5 ("BASF-huset"), plan 5 "GU+" Brown Bag Lunch, Ilan Chabay, (PLUS + = Public Learning and Undestanding of Science), första träff
    Onsdag 20/9   ?
    Tisdag 26/9 14-16 Nya Pedagogen, B3 333
    Samarrangemang, Ämnesdidaktiska kollegiet
    Anita Wallin, Eva West och Clas Olander,
    Aktuell biologididaktisk forskning Förkortade versioner av konferenspresentationer från sjätte ERIDOB (European Researchers in Didactics of Biology) andra intressanta presentationer från konferensen
    4/1015-17 B3 331 Pedagogen Jesper Boesen: Nationella prov och lärares prov i matematik. Pressmeddelande om avhandlingen
    12-13/10
    + 1 dec
    12-16,
    9-13
    INSTÄLLT Minikonferens, högskolepedagogik inom naturvetenskapliga och tekniska ämnena. (Samarbete med CeTUSS)
    24/10, 14 - 16 +
    16-17 CUL-tema
    efterträff
    Pedagogen B3 333
    (Ämnesdidaktiska kollegiet)
    Birgitta Frändberg: Vad händer med atomerna? 15-åringars skriftliga och muntliga sva

    Stefan Strömberg: Naturvetenskap, lärarutbildning och hållbar utveckling, Om miljömoraliska tendenser i kursplaners selektiva tradition(er)

    Tisdag 25/10 12-13 STS; Haraldsgatan 5 ("BASF-huset"), plan 5 "GC+" Brown Bag Lunch, "From Coffee Houses to Brown Bags - Some Reflections on the Changing Audiences and Publics of Science". Mark Elam, STS
    (25-26 oktober) (Linköping) Jubileumskonferens, Nationella Forskarskolan i Matematikdidaktik
    31 okt- 1 nov   PedagogenDoktorandkonferens,
    ons 8 nov 13-15 B4 412 Cecilia Kilhamn, Eva Nyberg, Eva West, Sommarskola - vad är det?
    ?
    • Forskning - utvecklingsarbete, temadag
    • Skrivar-workshop, genomgång av abstract, t.ex. till ESERA (Malmö, 21-25 Aug 2007), ( deadline 1 jan 2007)
    ons 22 nov B4 412 13-15Angelika Kullberg, Diskussion om paper inför konferens
    Tisdag 28 nov 12-13 STS; Haraldsgatan 5 ("BASF-huset"), plan 5 "GC+" Brown Bag Lunch, "How do we know what we know", Ann-Marie Pendrill
    ons 29 nov 13-15 Pedagogen, B3 336 P-O Wickman Aesthetic Experience in Science Education - Learning and Meaning-Making as Situated Talk and Action
    5/12, kl. 14 - 16 Pedagogen B3 335
    Samarrangemang, Ämnesdidaktiska kollegiet
    Lena Renström, Lärarhögskolan Stockholm
    Är "undervisningstrappan" ett verktyg för ämnes-didaktikern?
    ons 6 dec fm    
    ons 13 dec 15.15-17 BE016, Pedagogen Monika Johansson, Luleå, Håller matteböckerna kursen?
    Läroboken och matematikundervisningen, ett läroplansteoretiskt perspektiv
    Läroboken är ett verktyg som underlättar lärarens vardag - men har boken tagit makten över undervisningen? En studie av hur läroboken används i tre olika klassrum visar att lärarna väljer att låta boken bestämma, inte bara vilka uppgifter som eleverna jobbar med på lektionerna (och hemma) utan även vilka begrepp som tas upp och på vilket sätt dessa introduceras för eleverna. Samtidigt visar studien att läraren kan möta svårigheter på grund av allt för stor tilltro till boken. Utifrån ett läroplansteoretiskt perspektiv diskuteras lärobokens roll i förhållande till läroplanen, den avsedda såväl som den faktiska läroplanen.

    Tema-doktorander
    http://physics.gu.se/~f3aamp/cul/kalendarium.html Aug 2006
    Ann-Marie.Pendrill@physics.gu.se, Christina.Karrqvist@ped.gu.se