Aktiviteter, Lärandets innehåll, process och miljö, vt 2007

(Tidigare aktiviteter: 2005-2006, ht 2006,)

Se även CULs kalendarium.

5 februari: Jag har lagt in Programpunkter från Ämnesdidaktiska kollegiet. Material till dessa erhålles från Clas Olander.
Information om 20 februari kommer snart.
Datum Tid Plats Program
Onsdag 7 feb
 
14-16 Pedagogen, B3 332 Monica Sträng, IPD
SPÄNNINGEN MELLAN KOLLEKTIV OCH INDIVIDUELL KUNSKAP
(material ur två studier, 'Vuxnas samtal med 5-åringar om vattnets väg' och 'Lärares samtal med elever, 8 och 10 år gamla, om vattnets kretslopp')
13 feb
 
     
14 feb
 
     
(20 feb)10-12 KS1, Kemi, Chalmers "Molecular Education" (speciell inbjudan)
28 febr
 
     
7 mars
 
14-16B3 332   Lars Björklund, LiU MÄSTARENS EXCEPTIONELLA FÖRMÅGA ATT SE, BEDÖMA OCH AGERA
21 mars
 
     
4 april
10-12B1 112 Oskar Lindwall och Jonas Ivarsson
Tolkning av videodata
Onsdag 11/4 14 - 16 B3 332 Björn Andersson, IPD
SKOLANS NATURVETENSKAP - HELHETSSYN OCH PROGRESSION
2 maj
 
     
14-15 maj FontDs årsmöte, några tema-doktornander deltar.
16 maj
 
     
Onsdag 23/5 UPPSKJUTET till hösten (Inger Björneloo, IPD
MAN VILL JU ATT DOM SKA BRY SIG - LÄRARES UTSAGOR OM INNEBÖRDER AV HÅLLBAR UTVECKLING)
Onsdag 23/5 14-16AK 2136 Framtidsseminarium om karriärvägar för disputerade lärare
28-29 maj Uppsala Promoting Scientific Literacy: Science Education Research in Transaction
Symposium i naturvetenskapsdidaktik, i samband med att Douglas Roberts och Gaalen Erickson blir hedersdoktorer. Kontakt: jonas.almqvist@did.uu.se
30 maj
10.30-12 B4 412 kl 10.30 - 12, där Angelika Kullberg konferensbidrag "Can lessons be replicated?". Diskussion om referee-uttalanden.
30 maj
13-15(16) B4 412 Margareta Enghag och Åke Ingerman - Monografi eller sammanläggning? Diskussion kring olika avhandlingsformer. Margareta Enghag disputerade nyligen inom FoNTD, Åke disputerade 2002 i Fysik + Didaktik
1 juni
 
13.15-15BE015 (Pedagogen) Fenomenografikollegium: Oskar Lindwall, Gustav Lymner och Åke Ingerman: Jämförande diskussion av två teoretiskt skilda mikroanalyser av samma(?) fenomen Ingerman et al: "The learners' experience of variation - Following students' threads of learning physics in computer simulation sessions." Lindwall och Lymner, "The dark matter of lab work: Responsive instruction and disciplined perception in mechanics"
5juni
 
     

Andra seminarier mm av intresse

Tema-doktorander

http://physics.gu.se/~f3aamp/cul/kalendarium.html Jan 2007
Ann-Marie.Pendrill@physics.gu.se, Christina.Karrqvist@ped.gu.se