Experimentell Problemlösning, Teknisk Fysik, ht-06
Gruppindelning, handledare
Dessa laborationer ger stort utrymme för egna tankar, egen planering, etc.
Syftet med laborationerna är inte att bekräfta någon formel i bok eller f
formelsamling utan att ni skall få träning i att planera experiment, göra
systematiska mätningar, och analysera och presentera resultaten av era
mätningar. En god vana är att använda en loggbok för att skriva ned
tankar, planer och resultat av olika undersökningar.
Ni har tre tillfällen under läsperiod 1, v 5-7,
att genomföra det första experimentet
(två huvudtillfällen och ett i reserv).
Under läsperiod 2 har ni bara två tillfällen.
Det är viktigt att du kommer på just
ditt labtillfälle. Se också till att du har alla resultat
nedskrivna i din egen loggbok innan du lämnar labsalen.
Det är relativt gott om tid, så det är tillåtet att prova sig fram
och ibland göra fel! Handledarna har tid att diskutera
planering, diagramritning, uppskattningar av mätosäkerheter m.m. med
varje grupp - men det finns många tillfällen då det bästa svaret på en
fråga är en ny fråga.
För analys och presentation tar ni hjälp av dator, LaTeX och Matlab.
Försök hinna med något besök i datasalen mellan labtillfällena, så kan
labrapporten vara ganska klar när experimenten är avslutade.
Rapporten efter den första EP-labben tas med till ett
"rättningsseminarium" (Lv2, Lp2) där vi går igenom experimenten och
ni byter rapporter med varandra och ger tips på
förbättringar etc.
Rapporten efter den andra laborationen l¨mnas in via kursportalen
senast 4 december. ("Individuell inlämning", men ni som laborerar
tillsammans kan lämna in samma rapport.)
Nedan följer förslag på
Hittar du fel, eller saknar du någon information - maila, så försöker
jag ordna det så fort jag hinner.
| Under laborationen | Innan ni lämnar lab-salen
| I datasalen (efter labtillfället!)
|
---|
I |
- Lista över relevanta variabler, med dimensioner
- Preliminär undersökning av samband
- Strategi för genomförandet
- Rita figur över uppställning
- Genomför minst en mätserie (Obs: Minst 5 punkter!)
- Rita för hand ett diagram över resultatet
- Se till att resultaten finns i allas labböcker
|
- Skriv ned en plan för vad som ska göras före och under
nästa labtillfälle
- Visa för handledaren, som ev. föreslår kompletteringar
- Handledaren prickar av i listan och skriver på planeringen, ev. med kommentarer
|
- Använd matlab för att rita ett diagram över mätresultaten
- Försök linjärisera resultaten
- I några fall kan mätresultaten behöva kompletteras för att få fram ett samband. Diskutera med handledare
- Skriv i labboken plan för vidare mätningar
- Börja skriva några rader i LaTeX som beskriver ert experiment.
Prova gärna att skriva in någon tabell och kanske lägga in någon figur.
|
---|
II |
- Vid början av lab: Gör plan för dagens mätningar.
- Diskutera plan och visa resultat från datorövningen för labhandledare.
- Genomför flera mätserier och rita diagram för hand.
- Rita ett log-log diagram för hand. Diskutera gärna med handledaren
- Kombinera resultat från mer än en mätserie.
- Försök linjärisera data
- Försök dra slutsatser om samband - använd både mätdata och
dimensionsanalys
- Diskutera mätosäkerheter, gärna med handledare
- Se till att resultaten finns i allas labböcker
|
- Skriv ned en plan för vad som ska göras före och under nästa labtillfälle
- Visa mätresultat och planering för handledaren, som ev. föreslår kompletteringar
- Handledaren skriver på planeringen, ev. med kommentarer
- Diskutera med handledaren om dina mätningar är klara eller om
du behöver komplettera vid reservtillfället.
|
- Skriv in alla resultat i matlab.
- Rita diagram - ta med alla data
- Linjärisera och försök rita en rät linje med alla data
- Anpassa data (polyfit) och rita både mätdata och anpassad linje
(polyval) i figuren.
- Fortsätt med labrapporten i LaTeX.
|
---|
III
| -
Försök ta fram ett dimensionsriktigt samband.
- Visa handledaren den rapport ni skrev i datasalen efter förra tillfället. Diskutera vad som behöver kompletteras. Skriv ned i labboken.
- Om du är färdig med analysen av de första experimenten finns det för de
flesta experiment utvidningar
- diskutera med handledaren.
- Genomför kompletterande mätningar vid behov
- Gör en tabell med alla relevanta mätvärden.
- Rita ett diagram för hand. Diagrammet bör ge en relativt rät linje.
- Skriv ned ett slutgiltigt samband. Ange värden på dimensionslösa konstanter.
- Uppskatta osäkerheten i numeriska värden.
|
- Slå upp tabellvärden för t.ex. densitet, elasticitetsmodul,
skjuvmodul och ytspänning, om du inte redan gjort det. Glöm inte att
notera källa för data! De ska finnas med i rapporten.
- Visa planering för färdigställande av rapporten
- Handledaren kompletterar eventuellt
- Handledaren skriver på logboken
| - Skriv färdigt rapporten:
- Utnyttja alla mätdata. Rita diagram, linjärisera.
- Gör en anpassning av data (polyfit) och rita in den anpassade
linjen (utnyttja t.ex. polyval) i ditt diagram tillsammans med mätdata.
- Figur över mätuppställning kan ev klistras in för hand, men prova
gärna ritprogram eller scanner.
- Glöm inte att tabeller och figurer skall ha hänvisning i text och
dessutom självförklarande text (över tabellen, men under figuren -
det ordnar LaTeX med "\caption{}" )
- Kontrollera i checklistan
för rapportskrivning.
|
---|
http://fy.chalmers.se/~f3aamp/f1/epintr.html
Ann-Marie.Pendrill (at) fy.chalmers.se, 2006-08-01