- Rita in samtliga krafter som verkar på en bil som kör med konstant
hastighet uppför en backe. (1p)
Kommentar, Svårare än väntat.
- Konstant hastighet innebär att
kraftsumman skall vara noll.
- Normalkraften är vinkelrät mot
backen och kompenserar tyngdkraftens komponent i normalriktningen,
dvs N= mg cos().
- Friktionskraften är riktad uppåt, belopp mg
sin().
- (obs "motorkraft" e.d. verkar inom systemet, inte på systemet.).
- Man kan dela upp kraften på olika hjul - enklare att låta bli om det
inte finns speciella skäl "Fysik - det systematiska överförenklandets konst".
- Man kan också ta med att det finns en bakåtriktad friktionskraft på de
ickedrivande hjulen - så länge kraftsumman blir korrekt.
0.5p om rätt (och endast rätt) krafter finns med.
För 1p krävs att kraftsumman blir noll.
- En bil kör i 54 km/h på horisontell väg. Antag att bilen
tvärbromsar och friktionskoefficienten mellan däck
och väg är 1. (4p)
(0.5p/uppgift, upp till 1 p extra för kvantitativa svar på bromssträckor
och accelerationer)
-
54 km/h =15m/s (några har fått 18m/s, jag vet inte hur)
- Friktionskoefficienten = 1 innebär att maximal acceleration
(t.ex. retardation) blir g.
- Med retardationen 10m/s/s tar det 1.5 s att stanna helt.
- Medelhastigheten under denna tid blir 7.5m/s, totala sträckan blir
11.25m
- Hastigheten som funktion av tiden blir en rät linje som startar vid
15m/s vid t=0 (om ni inte väljer att också lägga in reaktionstiden som
några gjort - helt OK!, bra med verklighetsanknytning)
- v2=2as kan vara en användbar formel.
Eftersom (sträckan) ("ytan") är proportionell mot inbromsningstiden
blir accelerationen omvänt proportionell mot sträckan.
- Om inbromsningen sker på 1m blir accelerationen a= 11g.
- Utan bälte blir sträckan ännu kortare, för 25 cm blir den c:a a=45g,
- Den horisontella kraften från bilen
på en 60kg person blir då 600N *(a/g)
- Krafter i gungan: (
Läs mer.)
Låt repet ha längden L. Gungan skall alltid
behinna sig på avståndet L från centrum. De enda krafter som verkar är
tyngdkraften, mg och kraften från snöret, in mot centrum.
(om ni ritat dessa krafter, men i fel storlek, får ni 1p)
Tyngdkraften delas upp i en radiell och en tangentiell komponent.
Den tangentiella komponenten leder till att gungans vinkelhastighet
ändras. Eftersom avståndet till centrum inte ändras måste kraften från
snöret kompensera tygndkraftens komponent. Snöret måste dessutom utöva
den ytterligare kraft, m v2/L, som krävs för cirkelrörelsen.
För full poäng krävs kraftpilar i rätt storlek och helst någon antydan
om hur ni fått fram det.
- I vändläget är hastigheten noll - det behövs alltså ingen
centripetalkraft för att behålla gungan på avstånd L från centrum. Repet
behöver inte heller motverka n. Enda kraften är mg nedåt.
- ... i nedersta punkten: Gungan befinner sig L under startpunkten,
detta ger v2=2gL och centripetalaccelerationen 2g.
Kraften från snöret måste dels kompensera tyngdkraften, dels räcka till
för centripetalkraften. Kraften från snöret blir därför 3mg (rakt uppåt).
- ... när repet bildar en vinkel 30o med horisontalplanet.
Tyngdkraftens komponent i radiell led, mg cos (60o) = mg/2.
Höjdskillnaden från start är L(1-cos(0o) ) =
L/2. Detta ger v2=gL Centripetalaccelerationen blir då
v2/L = g och kraften från snöret blir 3mg/2 (in mot centrum).
- Du vill bestämma ett värde tyngdaccelerationen genom att bestämma svängningstiden för
en pendel. Du uppskattar att osäkerheten i din längd- och tidmätning är
ungefär 1%. Hur stor blir osäkerheten i ditt värde på g?
Motivera ditt svar. (2p)
Kommentar: 1p om ni adderat "kvadratiskt", 1p för att ni
tagit hänsyn till att T bidrar med 2%. (Osäkerheten i g blir då strax
över 2%)
- Krafter i stången.
Upphängningen tar upp de krafter som behövs för kraftjämvikt. Det enda
som krävs av F är att den kompenserar momentet kring
upphängningspunkten. För detta krävs att vertikalkomponenten skall vara
en ruta uppåt (1p). Horisontalkomponenten ger inte något moment och är
obestämt, (1p).
-
Kommentar
För de två kommande uppgifterna - se bladet om dimensionsanalys
och Göran Wahnströms
anteckningar, s
5-7
Använd dimensionsanalys för att ta fram ett samband mellan luftmotståndet på en kropp som rör sig i luft,
och kroppens hastighet och yta, och luftens densitet. (2p)
(De flesta av er har klarat detta, några har glömt den
dimensionslösa konstanten, jag har dock inte gjort avdrag för det.)
- Skriv i komponentform (låt x vara horisontellt och y vertikalt) ned
de krafter som verkar på en boll när hänsyn
tas till luftmotstånd. (2p)
Kommentar.
Inte många poäng utdelade.
Några av er har skrivit vx2 och vy2
i stället för vxv och vy v. Har dock inte gjort
avdrag för det.