Redovisning, Lisebergsprojektet, Fysikprogrammet m.fl.

(Obs: NP redovisar endast muntligt, 30/9)

Resultaten av era undersökningar redovisas både skriftligt och muntligt. Den skriftliga rapporten lämnas in senast kl 13.00 den 9 november till studieexpeditionen och till opponentgrupp (utses senast 1 nov). Muntlig presentation 11 eller 12 november 17-20 min/grupp + 5 min för oppositionsgrupp + tid för allmän diskussion. (Håll tiden, se till att alla får prata). Tiden är kort - ni kan välja att bara tala om en av attraktionerna. Resultaten för Berg- och dalbanorna samlar lärarna ihop till en gemensam tabell/graf. På Slagkrafts www-sidor finns uppgifter i anslutning till de flesta av Lisebergs attraktioner. Det finns mycket att arbeta med även om du inte vill åka själv (även om du då naturligtvis missar kroppens upplevelse av de olika krafterna). En del uppgifter inbjuder till observation, andra till diskussion. Vissa uppgifter kräver korta beräkningar och kan ha korta svar, medan andra kan kräva mer omfattande teoretisk analys eller programmering. Många uppgifter är avsiktligt mycket "öppna". Du kan behöva du utnyttja fotografier eller grafer för att göra uppskattningar - och ibland mätningar på plats vid attraktionen. Det är inte säkert att alla uppgifter passar just denna kurs - använd ditt omdöme! Börja gärna arbetet med att själv formulera frågor i anslutning till de attraktioner ni ska studera. Kanske kan ni också hitta på några alldeles egna undersökningar?

Se rapportskrivningen som ett sätt att lära sig mer - och börja gärna före besöket! Rapporten bör beskriva fysiken i attraktioner och beräkning av krafter i några olika situationer. När man formulerar något med egna ord gör man också den kunskapen till sin egen. (Det räcker inte att skriva av www-sidorna och inte heller att göra en numrerad lista med frågor, som besvaras med ett beräknat värde!) När du ska förklara något för dina kurskamrater märker du kanske att något känns oklart. Stämmer kraftpilarna med kroppens upplevelse? Stämmer observationerna med dina förväntningar? Försök formulera de svårigheter du upplever - fysik är inte alltid intuitiv. Diskutera tillsammans i gruppen och utnyttja lärare. Ni kan också välja att studera något relaterat område i mer detalj och begränsa presentationen av fysiken i attraktionerna. Diskutera med handledare.

Före inlämningen kan det vara bra att gå igenom en checklista för rapportskrivning. Se till att ni talar om hur ni fått fram de data ni använder och varifrån ni eventuellt hämtat bilder. Glöm inte att gruppen gemensamt ansvarar för innehållet i hela rapporten, även om ni delat upp skrivandet!

Ett viktigt inlärningstillfälle är också den muntliga presentationen av era resultat. Tänk på att en muntlig presentation är en helt annan genre än en skriftlig rapport. Ett eller ett par overhead-blad kan vara till hjälp, liksom någon form av demonstrationsutrustning. Gå igenom presentationen i förväg och tag tid på den. Se till att alla i gruppen är delaktiga och att alla får tillfälle att prata inom den tilldelade tiden.

Inför presentationen ska ni också läsa en annan grupps rapport och "opponera" på den. (Det är därför viktigt att hålla angivna inlämningstider!) Vad är det bästa med rapporten? Vad är svårt att förstå? Diskutera den tillsammans i er grupp och kom överens om vilka punkter ni vill ta upp under redovisningstillfället. (Korrekturfel kan lämpligen samlas till en lista som gruppen får på plats.)

Kanske blir ni uppmanade att revidera er rapport - utnyttja då de synpunkter ni fått av kurskamrater och lärare i samband med presentationen. Reviderad rapport lämnas in senast en vecka efter redovisningstillfället.