Perspektiv på det egna ämnet
Inlämningsuppgift, GEM40, 2000, A-M Pendrill
- Individuellt eller gruppvis (studenter med samma eller liknande inriktning). Max 5 sidor.
- Inlämnas 24 februari, tillsammans med en individuell sammanfattning (1-2 sidor) av den egna kursdagboken.
Ett av kursens syften är att "reflektera över interkulturella frågor och miljöfrågor som exempel på övergripande frågor och med anläggning av olika perspektiv. Dessa kan vara kunskapsmässiga och förankrade i egna ämnesstudier, didaktiska, relaterade till tid och rum och ideologiskt grundade t.ex. utifrån makt och kön".
Jag föreslår att ni som en del av arbetet kring detta syfte också reflekterar över interkulturella och miljöfrågor i anslutning till ert eget ämne och försöker anlägga olika perspektiv.
Utnyttja kurslitteratur, föreläsningar, seminarier, egna erfarenheter och gärna också andra källor. Var noga med källhänvisningar! Nedan följer några exempel på frågor att ta upp. Ni behöver inte ta upp alla och får gärna välja andra.
- Diskutera ämnets uppläggning och innehåll m.m. ur olika perspektiv, bl.a. internationellt, historiskt, didaktiskt.
- Reflektera över relationen mellan ämnet i läroplan, skola, lärarutbildning och forskning.
- Hur presenteras ämnet för allmänheten i medier eller på annat sätt?
Hur skulle det kunna presenteras?
- Vilka delar av ert ämne är en del av "allmänbildningen"?
-
Fundera kring uppgifter i ert ämne att ge elever i en mångkulturell skola som gör att mångfalden blir en tillgång!
- På vilket sätt kan ditt ämne vara en del av skolans arbete med miljöfrågor? Vilka möjligheter ser du till samverkan med andra ämnen?
- I vilken utsträckning har några av dessa aspekter berörts tidigare under er utbildning.
- Hur kan utbildningen på olika nivåer "vila på vetenskaplig grund" och "främja den studerandes personliga utveckling"?
http://fy.chalmers.se/~f3aamp/gem40/amne.html