Hur kan vi veta ...
Hur vet vi att ?
(GEM40, 2000)
Frågorna ger några exempel på problem som kan komma in
i kursen.
Jag hoppas att ni inte kan svara på allt direkt,
men skriv ned korta kommentarer på de frågor ni kan.
Ni får tillbaka lapparna i slutet av kursen (så
att ni kan se vad ni lärt er!). Använd gärna baksidan.
Flera av frågorna är hämtade från
Tell me why, i
Science/Math Lessons på
http://teachertech.rice.edu/Participants/louviere/Lessons/menu.html.
Namn:
Hur kan vi veta ...(eller varför tror vi...)
- ... att
jorden är rund?
- ... att jorden
roterar?
- ... om
Afrikanska stamspråk är
"stenåldersspråk"?
(se också Jersilds bok)
- ... att
evolutionen ägt rum?
- ... hur gammal jorden
är?
- ... att det finns ett hål i
ozon-lagret?
- ... om
grottmännen hade problem med dinosaurier?
- ... hur undervisningen för invandrare bäst
skall organiseras? (se t.ex. "Mångkulturella skolan)
- ... att det finns
atomer?
- ... att Pythagoras sats är sann?
- ... om
koldioxid-utsläpp leder till
uppvärmning av jorden?
- Vad innebär begreppet "Bildning" för
dig?
- Vem är "invandrare" och vad tycker du krävs för att
någon skall få stanna i Sverige?
- Vad tycker du är mänsklighetens största problem idag? Vilket ansvar
och vilken roll
har t.ex. forskare, politiker, media och individer?
http://fy.chalmers.se/~f3aamp/gem40/why.html
Ann-Marie.Pendrill@fy.chalmers.se, Fysik,
GU /
CTH