Hur kan vi veta ...

Hur vet vi att ?

(GEM40, 2000)

Frågorna ger några exempel på problem som kan komma in i kursen. Jag hoppas att ni inte kan svara på allt direkt, men skriv ned korta kommentarer på de frågor ni kan. Ni får tillbaka lapparna i slutet av kursen (så att ni kan se vad ni lärt er!). Använd gärna baksidan. Flera av frågorna är hämtade från Tell me why, i Science/Math Lessons på http://teachertech.rice.edu/Participants/louviere/Lessons/menu.html.

Namn:


Hur kan vi veta ...(eller varför tror vi...)

  1. ... att jorden är rund?
  2. ... att jorden roterar?
  3. ... om Afrikanska stamspråk är "stenåldersspråk"? (se också Jersilds bok)
  4. ... att evolutionen ägt rum?
  5. ... hur gammal jorden är?
  6. ... att det finns ett hål i ozon-lagret?
  7. ... om grottmännen hade problem med dinosaurier?
  8. ... hur undervisningen för invandrare bäst skall organiseras? (se t.ex. "Mångkulturella skolan)
  9. ... att det finns atomer?
  10. ... att Pythagoras sats är sann?
  11. ... om koldioxid-utsläpp leder till uppvärmning av jorden?

  1. Vad innebär begreppet "Bildning" för dig?

     


  2. Vem är "invandrare" och vad tycker du krävs för att någon skall få stanna i Sverige?

     


  3. Vad tycker du är mänsklighetens största problem idag? Vilket ansvar och vilken roll har t.ex. forskare, politiker, media och individer?

     


http://fy.chalmers.se/~f3aamp/gem40/why.html
Ann-Marie.Pendrill@fy.chalmers.se, Fysik, GU / CTH