Bilaga 3, Världsvävens skräddare, mars
1998
Kort beskrivning av IT-integrationsarbetet i Mölndals och Marks
kommun samt inom lärarutbildningarna i Mölndal
Båda kommunerna befinner sig i slutskedet eller nära
slutskedet av IT-
infrastrukturutbyggnaden för ungdomsskolan och har parallellt med
dessa
satsat på kompetenshöjning av framför allt lärarna
och
skolbibliotekarierna.
Mölndals kommun har valt att utbilda ungefär 2 IT-
inspiratörer per skola
(förutom gymnasieskolan) vilka skall tjäna som dels teknisk
baskompetens, dels som lokal hjälp och stöd för det IT-
pedagogiska
arbetet. Lärare och/eller grupper av lärare har i konkurrens
fått söka IT-
projektmedel från skolförvaltningen där skolan
åtar sig att skjuta till lika
mycket pengar som söks. Mölndals kommun har sedan
länge ett väl
fungerande samarbete med lärarutbildningarna i Mölndal
framför allt p.g.a.
de många praktikskolorna i kommunen.
Marks kommun har påbörjat en omfattande
kompetensutveckling av både
skolledare och lärare där fokus ligger på olika
temaområden som t. ex.
hem-skola samverkan, miljö m. fl. samt ett försök att
hitta den "röda
pedagogiska tråden" från förskola till gymnasium och
även lärarutbildare,
där IT skall stödja lärprocessen och kunskapsbildningen.
Arbetet bedrivs i
självstyrande mindre grupper där konceptet är att
lära av och med
varandra men där återkopplingar hela finns både inom
och utanför skolan,
t. ex. i form av olika stödgrupper.
Inom lärarutbildningarna har ett projekt som syftar till att utveckla
och
fördjupa IT-integrationsarbetet i undervisningen på
börjats. Nära
samverkan med ovanstående kommuner har varit en av grundpelarna i
projektet för att stärka och fördjupa samverkan,
erfarenhetsutbyte och
kompetensöverföring. Lärare i Mölndals kommun
erbjuds att delta i
lärgrupperna tillsammans med lärarutbildare,
lärarstuderande och
bibliotekspersonal. Lärare och skolledare i Marks kommun deltar
m.h.a.
framför allt olika Internet-tjänster som e-post,
diskussionsforum,
webbinformation, eftersom kommunen är belägen på ca
60 km från oss.
Lärgrupper om maximalt 8 personer träffas 1 gång per
2-3 veckor och lär
av och med varandra. Grupperna skall nå några få,
tydliga mål inom 1,5 till
2 år men vägen dit bestämmer de själva. Ett antal
stödfunktioner/grupper
finns som grupperna kan välja att utnyttja och som kan betalas med
medel
som varje grupp förfogar över. Ett IT-labb i Pedagogiska
biblioteket finns
till gruppernas förfogande.
Vad görs inom IT-pedagogiken i Mölndal i dag och i
framtiden och i
vilket syfte?
Trots att datorer funnits i Mölndals kommuns grundskolor i
många år,
befinner vi oss i ett uppbyggnadsskede. Först nu, sedan
datornätinfrastrukturen byggts ut och skolorna fått
tillgång till Internet,
kan en kraftfull satsning på fortbildning ge ett genomgripande
resultat i
undervisningen på olika sätt och den pedagogiska diskussionen
kan nu på
allvar ta fart. Parallellt med långtgående tankar om arbete i
arbetslag,
med en friare syn på skolans timplan, ett alltmer målinriktat
arbete i
klassrummet kan man se IT som en allt större resurs i en
nytänkande skola
med tonvikt på information och kommunikation. En stor satsning
på
fortbildning, som dels bygger på lokala projektarbeten med IT som
pedagogiskt hjälpmedel, dels ett nära samarbete med
Pedagogen i Mölndal
och den forskning som vi hoppas kan bedrivas där och ute på
våra skolor,
tror vi på sikt ska förnya pedagogiken och
undervisningsmetoderna i
klassrummet. Med den nya tekniken ska vi kunna bygga ett nära och
dagligt
samarbete mellan Pedagogen och lärarna
och eleverna ute i skolorna. Mölndals kommuns skolor kommer att
fortsätta att satsa på de tre hörnstenarna:
kommunikation - information -
fortbildning.
Den lärande kommunen
-
Eget ansvar för lärandet
För att vi skall få en effektiv och kontinuerlig
kompetenshöjning vad
det gäller IT och pedagogik hos samtliga pedagoger i vår
kommun måste vi
tänka nytt.
De traditionella fortbildningsformerna är inte tillräckliga.
Det behövs
mer av en ständig support - ett öppet närings- och
reflektionsställe - och
mindre av en temporär kurs.
För att pedagoger och sedan elever skall ta ett eget ansvar
för
lärandet krävs att de har inflytande över sin
lärprocess och kan få sina
behov tillfredsställda när de är aktuella.
Ny lärmodell
Att lära med och av varandra i mindre grupper i regelbundna
möten och
med en samordnare katalysator / i varje lärgrupp, är en modell
som vi tror
har framtiden för sig . Vi börjar med de verkliga problem som
respektive
person står inför i praktiken och gruppen jobbar fram
handlingsmöjligheter som går att pröva och sedan
reflektera över.
Vi har börjat att prova lärmodellen med alla förskole och
skolledare i
kommunen av två anledningar :
- Ledarna måste själva känna och förstå
kraften i att lära med och av
varandra för att stötta lärmodellen.
- Vi behöver i projektsamordningsgruppen lära oss mer om
detta sätt
att lära genom pilotgrupper innan vi startar i full skala.
Från elev till lärarutbildare
För att vi verkligen skall få en koppling och en röd
tråd från eleven till
lärarutbildaren har vi inlett ett samarbete med Pedagogen i
Mölndal där vi
mest med hjälp av IT skall på distans hålla
kompasskursen hela tiden
justerad både vad det gäller lärarutbildning och
utbildning av barn och
ungdomar.
Att forskare, lärarutbildare, lärarstuderande, skolledare,
pedagoger och
elever är hop-kopplade och strävar med kalibrerade
kompasskurser mot
ett gemensamt mål är unikt och mycket
välbehövligt.
Visionsgrupp
För att alla intressenter i lokalsamhället skall ha
möjlighet att påverka
kompasskursen / kommunens utbildningsstrategi, har en visionsgrupp
bildats i Marks kommun.
Visionsgruppen består för tillfället av ungefär 70
personer som är
uppdelade i 7 intressegrupper. I visionsgruppen finns personer från
många
kategorier i samhället.
|
GŸnther Dippe
Föreståndare
Pedagogens Datakonsortium
Göteborgs Universitet
BOX 300
405 30 GÖTEBORG
|
| Dippe@ped.gu.se http://www.ped.gu.se/pdk/pdk.html
|
http://www.lun.gu.se/amp/itl/integr.html