Anti-rapport om rapportskrivning
Jag har här samlat några vanliga exempel på text som tydligt signalerar "skolprojekt". Jag hoppas slippa se dem i de rapporter ni lämnar in vid kursens slut!
Ann-Marie
Inledning
Vi är några killar/tjejer som går 1:a terminen i ... - utbildningen. I kursen ingår ett projektarbete och vi har valt att skriva om ...
Metod
Vi gick till biblioteket och lånade böcker.
Genomförande
Vi gick till snabb köpet och köpte chips och öl.
Framför oss i kön stod en brun hårig sjuk sköterska. Kassa apparaten fungerade inte.
Sedan gick vi hem till ... och diskuterade
Avslutning
Det har varit intressant att få lära sig mera om ...
Referenser
Internet
- Kurstillhörighet etc. kan ges som en not på titelsidan, som också kan innehålla en kort sammanfattning av arbetet.
- Inledningen bör tala om varför ämnet är intressant (inte att ni varit tvungna att skriva om det) och avslutningen berätta det viktigaste ni kommit fram till.
- En akademisk rapport fokuserar på ämnet, inte på författaren.
- Att ni klarar att gå till bibliotek eller på annat sätt få tag på litteratur kan nog läsaren förstå utan att det nämns.
- Se upp med "särskrivningar" ("Lever pastejen", "Fryst kyckling
lever")
och radbrytningar mitt i stycken.
- Källhänvisningar är viktiga, t.ex. för en läsare som kanske vill ta reda på mer om det ni skrivit. Litterturhänvisningar skall ges i texten, vilket kan ske på många sätt (titta i kurslitteraturen och se hur olika författare hanterat hänvisningar!) "Internet" är naturligtvis ungefär lika hjälpsamt som att ange "biblioteket".
- En mer subtil, men ofta förekommande och mycket tydlig signal om skolprojekt är användandet av "sekundärreferenser", där man utgår från en bok, och beskriver flera andra personers arbeten, men inte också ger referens till originalarbetet.
http://fy.chalmers.se/~f3aamp/lau300/antirapp.html
1999-09-13, A-M Pendrill