INBJUDAN
Praktisk pedagogisk kurs för doktorander, 10 poäng, vt 2000
Den praktisk pedagogiska kursen på distans går på halvfart. Det betyder att
man läser ca 10 poäng på en termin. I dessa 10 poäng ingår pedagogik ( häri
ingår även högskolepedagogik), didaktik/metodik och praktik ( på
gymnasieskola och högskola) . Jag skriver ca 10 poäng eftersom kursen för
er doktorander kan individualiseras. Halvfart distans innebär vidare en hel
del självstudier samt kontakt via dator med en mentor. Dessutom ingår ett
antal träffar på Pedagogen, under vårterminen ligger de på följande dagar:
28-29.1, 6-7.3, 14-15.4, 26-27.5 samt ett "restseminarium" den 16.6.00.
De första 10 poängen kan byggas på, för den som är intresserad, upp till 40
poäng praktisk pedagogisk utbildning. 40 poäng är det PPU- krav som idag
finns för gymnasielärare. Det finns också möjlighet att läsa bara de
första 5 poängen (som även inkluderar viss praktik).
Om du är intresserad av att deltaga så anmäler du dig via mail till
undertecknad senast den 20.1.00.
Kursplan ,
höstterminen 1998
Kursen vänder sig till
doktorander inom matematisk-naturvetenskapliga
fakulteten, vilka önskar en pedagogisk kurs som en del av sina doktorandstudier
(kursen inkluderar presentationsteknik). Kursen består av
två delkurser.
Kursen har två målgrupper, dels doktorander som har en inriktning mot
lektorsutbildning
för gymnasieskolan, dels doktorander som rent allmänt
önskar ett pedagogiskt didaktiskt inslag i utbildningen.
Kurs: Lärarprofessionen
Delkurs:
Samhälle - Skola - Läraryrket
- Pedagogik 2 poäng
- Metodik/Didaktik 1 poäng
- Praktik 3 poäng
Delkurs : Arbetssätt och Arbetsformer
- Pedagogik 1 poäng
- Metodik/Didaktik 1 poäng
- Praktik 2 poäng
Syfte
Kursens syfte är att ge
- stöd för det perspektivbyte som övergången från elev- och studentroll
till lärarroll innebär
- förståelse får lärarprofessionens relation till utveckling inom skola,
högskola och arbetsliv
- en orientering om skolans och högskolans mål och organisation samt om
dess ideologiska och vetenskapliga grund
- kunskap om den svenska skolans och högskolans inkl. yrkesutbildningens
framväxt
- erfarenhet av dagens skola och högskola som arbetsplats för lärare och
elever och de krav som ställs på lärare
- kunskap om utveckling av begrepp och föreställningar inom undervisningsområdet
- handlingsberedskap för arbete utifrån läroplanens och
högskoleförordningens elevsyn och kunskapssyn
- kunskap om undervisningsämnets utveckling i idéhistoriskt perspektiv och
vetenskaplig metod
- möjlighet att analysera och reflektera över förhållningssätt
- för den egna utvecklingen
- i den egna undervisningen
- i samspelet mellan elever, studenter och kollegor.
- kursen skall ge förbättrade kunskaper i muntlig framställning med
betoning på studieinnehållet och dispositionen av innehållet.
Innehåll:
- Den svenska skolans framväxt. Läroplaner. Läroplansteori i en jämförelse
med högskolan
- Dagens skola och högskola, lärares, elevers och studenters
arbetssituation i perspektivet av ett livslångt lärande
- Pedagogiska och metodiska konsekvenser av läroplanens och högskoleplanens
kunskapssyn och syn på studerande och elever
- Skolan och högskolan som en lärande organisation
- Kunskap om utveckling av begrepp och föreställningar inom ämnesområdet
inom gymnasieskolan och högskolan
- Ämnets utveckling
- Auskultation i olika ämnen
- Samverkan mellan högskola och skola, vuxenutbildning och arbetsliv
- Praktik: Tillsammans med handledare planera, genomföra, reflektera över
och utvärdera delar av lektioner, laborationer och auskultationer.
Träning i muntlig framställning.
Kurstid:
Kursen startar den 24 augusti och pågår heltid under 6 veckor,
dvs veckorna 35-40.
Veckorna 35-36 | teori på Pedagogen
|
Vecka 37 | fältstudier på gymnasieskola
|
Vecka 38 | teori på pedagogen
|
Vecka 39-40 | praktik
(dessa veckor kan ev läggas vid annan tid)
|
Delkurs 2 (4 poäng) läggs ut på deltid under höstterminen.
Antagningskrav
Doktorand inom mat.nat.fak
Det finns 10 platser på kursen. Vid fler anmälningar
väljs studerande ut
efter längst tid i doktorandutbildningen (antagningsår).
Är du intresserad?
För vidare upplysningar. kontakta:
Anmälan sänds till:
Margret Lundkvist
Fakultetskansliet för utbildningsvetenskap
Göteborgs universitet
Box 1010
431 26 MÖLNDAL
Senaste anmälningsdag 30/6 1998
Ann-Marie.Pendrill@fy.chalmers.se, 1997-05-23, uppdaterad 1998-05-19
http://fy.chalmers.se/~f3aamp/lektor/