Presentation
AMP, bitr. prof. Forskar i teoretisk Atomfysik.
Naturvetenskapliga forskningsrådets fysikutskott 92-97
Lektor 94. Lärarutbildningen, 4-9, Internationell. +GEM40 (GLG40, GLG60)
NP
Fysik i grundskola, gymnasium, grundutbildning, forskning
Min första kontakt med skolas nuvarande läroplaner var hösten 1996 då jag blev kontaktad av
Jörgen Dimenäs och Monica Sträng-Haraldson, för utvärdering av nya läroplanerna.
Spännande och omskakande.
1800-talsfysik.
Några uttryck får mig lite orolig: Under gemensamma mål att sträva mot
står bl.a. att eleverna
- utvecklar kunskap om naturvetenskapliga begrepp och modeller och medvetenhet om att dessa är mänskliga konstruktioner
Vad betyder medvetenhet om att dessa är
mänskliga konstruktioner. ?
- För mig
- betyder det att de ständigt utvecklas,
kanske att forskning är en skapande process, att vetenskapen inte är död utan är något som
kanske även några av studenterna kan vara med och bygga vidare på
Samtidigt är ju våra modeller begränsade av våra observationer av Naturen.
Naturlagarna är inte förhandlingsbara.
- För läroplansförfattarna
- vet jag inte vad det betydde
- För eleverna / studenterna
- kan det lätt betyda "Varför ska vi lära oss Newtons lagar - Einstein har ju ändå visat att de är fel"
Det är inte bara jag som är paranoid. Jag har hört kommentarer i denna riktning flera gånger från studenter.
En av årets nya studenter på NP sa "det känns så osäkert. Om fem år kanske det man har lärt sig är fel"
Tågtider till Stockholm - liten fotnot som påminner om att X2000 kl 6.00 inte går på helgerna. Pss
fotnot om att Newtons lagar måste modifieras för höga hastigheter - men inte att de är fel.
Niels Bohr. "Korrespondensprincip" ny teori måste stämma med den gamla i områden där den gamla
utvecklats. Kvant och relativitet.
Intelligibilitet - intelligibilitetens kris
På många sätt kanske de här övergripande sätten att se på ämnet är viktigare än
detaljer - men det måste ju fyllas med detaljer för att få liv, så, låt oss titta på dem.
Fakta - förståelse - färdighet - förtrogenhet
1800-talsfysik?
Läroplanen är väldigt ospecifik - jag skulle kunna använda mycket av den som plan och mål
för den introduktionskurs jag har nu i NP
Förra hösten satt jag på väg hem från sammanträde i Fysikutskottet.
Lista från Jörgen och Monica med en
specifikation av olika moment ingår - inget överlapp. (Optik)
Går det inte att presentera modern fysik på grundskolan?
Farbror Albert - relativitetsteori för 11-åringar - men får den plats i läroplanen?
Gymnasiet då?
Ansökan till KK stiftelsen, samarbete skola - universitet -WWW - läromedel.
Jag gjorde en lista på intressanta projekt, snabbt hopspånad - från min utgångspunkt som forskare,
ansökningsgranskare.
Så tyckte vi att vi kanske borde titta på läroplanen.
Jag borde väl ha lärt mig.
Anders Jonasson skickade mig snabbsammanfattning.
Trodde han drev med mig när han sa att inte någon Kond. Mat.
(Visa funding statistics) Berättade i Fysikutskottet - trodde jag skojade
Legitimitet? Vem har rätt att bestämma? Är detta rimligt?
Rimligt att forskarsamhället får på remiss - för information?
Läroplan, Biologi, Fysik, Kemi
- utvecklar kunskap om naturvetenskapliga begrepp och modeller och medvetenhet om att dessa är
mänskliga konstruktioner
-
- blir medveten om hur kunskapen om naturen utvecklats och hur den både formats av och format människans världsbilder.
-
- får kunskap om universums, jordens, livets och människans utveckling
Mål att sträva mot
- utvecklar kunskap om begreppen tid, rum, materia, tyngd, massa , rörelse och tröghet och om
deras inbördes relationer
- ...
- utvecklar kunskaper om energi och energiformer, energiomvandlngar och energikvalitet samt om samhällets energiförsörjning
- utvecklar intresse för och kunskaper om den moderna fysiken
Ämnets uppbyggnad och karaktär
- Den moderna fysiken skall behandlas översiktligt. Innehållet anpassas till elevernas intresse och förmåga. Viktiga relsultat från atom-, kärn, och partikelfysik bör ingå, liksom något om modern kosmologi.
Några tekniska tillämpningar, t.ex. kärnenergi och kärnvapen, transistorer och laserteknik
bör behandlas.
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av femte läsåret
- kunna genomföra enkla undersökningar och göra systematiska iakttagelser
- i stora drag känna till hur jorden, månen och solen rör sig i förhållande till och påverkar varandra och hur dessa rörelser förknippas med olika tidsbegrepp
- kunna göra enkla mätningar och iakttagelser för att förstå årstiderna och deras samband med väderleken
- ...
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av femte läsåret
- ..
- känna till olika energiformer och energiomvandlingar och känna till att energin vid dessa omvandlingar alltid bevaras samt därmet förenade miljö- och säkerhetsproblem
- ha kunskap om universums uppbyggnad och känna till något om hur denna kunskap utvecklats genom tiderna
- känna till begreppen atomer, atomkärnor och elementarpartiklar
Harvard graduates still in their caps and gowns explain to an interviewer
why the seasons change. Their confident, yet invorrect, explanations betray how little they really
understand about the fenomenon.
Tel 772 32 82, (hem 36 46 78), fax: 772 34 96
http://fy.chalmers.se/~f3aamp/lektor/lplan.html