Förslag till program för kvalitet i grundutbildningen
Vi har många entusiastiska och engagerade lärare i grundutbildningen.
Genom samordning och planering skulle vi i våra utbildningar kunna
få en kvalitet som svarar mot dessa möjligheter. Detta är en första skiss
på åtgärder. Den kan säkert vidareutvecklas!
8-ordig önskelista på lång sikt
- Pedagogiskt ledarskap
- Långsiktig kompetensförsörjningsplan
- Ansvarstagande studenter
- Progression
- Arbetslag
Aktiviteter som kan genomföras för att nå dit
Relativt kostnadsneutrala åtgärder
- Utse en ansvarig lärare för varje termin, med uppgift att
- Veta vad som händer i terminens olika moment
- Se till att olika inslag under terminen samordnas och förstärker varandra
- Samordna moment kring övergripande mål (datoranvändning, muntlig och skriftlig
framställning,...) med andra terminer i utbildningen
- För varje utbildning se igenom utvecklingen av övergripande mål
(se t.ex.
anteckningarna från
NPs
uppföljningsmöte, maj 1998)
- För olika kurser (mekanik, optik, etc) se uppmuntra till erfarenhetsutbyte
mellan olika utbildningar
- För varje utbildning se till att vi får fungerande arbetslag
- När några arbetslag fungerar, se till att man då och då, kanske
vart 4-5 år, roterar lärare mellan olika arbetslag för att uppmuntra kunskapsöverföring
- Dela in studenterna i basgrupper om c:a 8 studenter (kan vara lab-grupper). Uppgifter
för dessa grupper kan vara
- lite större inlämningsuppgifter
- datoruppgifter
- demonstrationer att redovisa inför klassen (kanske inte i en 100-grupp -
den måste i så fall delas) löpande under kursens gång
- leda korta inslag i lektioner kring olika moment i kursen (se också nedan)
- med extra resurser skulle man kunna anlita en dramapedagog för att
låta grupperna spela upp dramatiseringar och diskussioner kring olika moment
Åtgärder som innebär besparingar, men skulle kunna ge höjd kvalitet
Lärarlösa lektioner, använda med planering och urskiljning, skulle kunna ge studenterna
möjlighet att ta ökat ansvar för sin egen utbildning. Detta sker
lämpligen i grupper om c:a 30
studenter
Man får då ge studenterna uppgifter
som de gruppvis skall leda. Det skulle t.ex. kunna vara räkneövningar, där man till
varje tillfälle gett varje basgrupp i uppgift att presentera ett par problem för övriga.
(Detta kräver dock planeringstid för ansvarig lärare!) Om detta
införs isolerat i en kurs kan man dock befara att studenterna inte hinner
mogna för att ta detta ansvar.
Tanken är dels en social tillhörighet, dels att vi uppmuntrar studenterna att lära av varandra
och underlättar gruppbildning, dels att vi som lärare kan växelverka med
ett begränsat antal grupper i stället för ett stort antal individer
Den som lär sig mest om ett ämne är den som talar om det, dvs.
vanligen läraren |
http://fy.chalmers.se/~f3aamp/lfg/kvalitet.html
AMP, 1998-11-24,
editerad 1998-12-10