HASSELBLADSSEMINARIUM
Molekylärvetenskapernas pedagogik
Helge Strömdahl, FontD
13.00 7 september 2007
Sal KS1, Kemihuset, Chalmersområdet
Inom området molekylärvetenskapernas pedagogik ryms många stora frågor.
Kanske kan
någon av dem bli just ditt fokus inom ramen för den grupp som växer
fram, där forskare från många olika områden tillsammans med lärare och
doktorander söker en djupare förståelse och större kunskap kring
utbildning, lärande och kunskap om molekylers roll.
- Molekyler i barns nyfikenhet, i skolans undervisning och i forskares laboratorium.
- Molekyler som bärare av vår genetiska kod.
- Molekyler i datorns delar och virtuella molekyler i skärmens bild, för lek och allvar.
- Molekyler i tanken, atmosfären och universum.
- Molekyler som hjälpmedel för poliser, arkeologer och läkare.
- Molekylers och kemisk bindning för fotosyntes och liv.
- Molekyler i kemi, biologi, fysik och IT.
- Molekyler i elevers vardag, i medias rapportering och
i allmänhetens ögon.
Vilka aspekter är viktigast för skola och allmänbildning?
Kan man utveckla undervisning som lyckas förmedla detta -
och hur vet man om man lyckas?
Låter detta spännande? Vill du vara med och bygga upp en
forskargrupp kring dessa frågor, som aktiv deltagare, som lärare på
skola eller universitet, eller kanske
eller som nyfiken observatör?
Välkommen till ett seminarium den 7 september
där Helge Strömdahl inleder med att berätta om var
forskningen inom kemiutbildning står idag och om
den nationella forskarskolan i Naturvetenskapernas och Teknikens
Didaktik, FontD.
Välkomna Ann-Marie Pendrill, Per Lincoln, Anders Arnqvist
Styrgrupp |
Projektet Molekylärvetenskapernas Pedagogik är ett
samarbete mellan Göteborgs universitet, Chalmers Tekniska Högskola och
Karlstads universitet, med finansiering av Erna och Victor Hasselblads
stiftelse.