Lära med IT

Peter Becker


Datorn i utbildningen - den svenska tidskriften för IT och pedagogik:

Vad händer i mötet mellan lärare, elever och de nya medierna och verktygen?
Här någonstans ligger kärnfrågorna i IT-utvecklingen. De behöver undersökas i närgångna studier av de konkreta processer som pågår i de fysiska och de virtuella klassrummen. Vad lär sig eleverna av cd-romskivor, vad gör de med Internet, vilka typer av läromedel och material behövs, hur förändras arbetsprocesser, hur fungerar de nya lärmiljöerna på nätet, hur förändras frågeställningarna och valet av arbetsområden, hur förändras tankemönster och kunskapsprofiler och hur utvecklas elever med olika lärstilar? Hur sker lärares samspel och hur fungerar fortbildning, när de gamla formerna möter de nya? Och slutligen, hur förändras föreställningarna om världen och livet, under trycket av de nya erfarenheterna? Vilka blir de nya metaforerna? Frågorna är många. De är på en gång stora, övergripande och små, konkreta. Det är sådana frågor vi söker svar på – eller snarare bättre förståelse av – för att kunna gå vidare, även i klassrummet i morgon bitti.

Klassrumsnära studier

Behovet av klassrumsnära studier är speciellt stort idag. I en lång rörelse har skolan under 20 år färdats från reflektion, till praktik och nu idag, tillbaka till reflektion.

Inledningsvis fanns en reflekterande och experimenterande hållning med Anita Kollerbauer som expert på Skolöverstyrelsen. Hon drev bland annat projektet Princess (Princess, 1983) där en tidig förankring gjordes med perspektivet datorn som resurs för elev-lärare ställd mot datorn som styrande, som ett led i programmerad undervisning.

Detta övergick 1984 i en bred satsning med en ny kursplan, med investeringsstöd och utvärdering av teknik med Göran Nydahl som drivande kraft. Det följdes av ett programutvecklingsprojekt och sedan av över hundratalet pionjärprojekt i skolor över hela landet. Med KK-stiftelsen satsning inledd 1994 kom de bredare skolutvecklingsprojekt, med betoning av den pedagogiska användningen. Skolverkets initiativ Skoldatanätet och KK-stiftelsen satsning på "en ny generation läromedel" gav parallellt en kraftig stimulans för utveckling av nya läromaterial. Och senast kom ITiS med än starkare fokusering på bred skolutveckling, med mer än 40 procent av lärarkåren involverad, och med fokus på reflektion kring grundvalarna för lärandet och arbetssätten i skolan. Man kan se denna process som en lång spiralrörelse över två decennier som fört oss tillbaka till lärandets grundfrågor, men nu på en mycket bredare front med hela skolan involverad, ja till och med hela den privata e-learningbranschen i släptåg. I dag har många lärare skaffat sig en erfarenhetsgrund och söker ett tydligare perspektiv för att vidareutveckla sitt arbete. Frågorna kring lärandet står i centrum.

Tidskrift som verktyg för lärardialogen

Svaret på våra frågor måste växa fram ur en kombination av konkret klassrumserfarenhet och forskningens reflektion kring denna praktik. Tidskriften Datorn i utbildningen har vuxit fram ur behovet hos många lärare att med andra lärare dela sina erfarenheter kring IT-användning i skola, att formulera och gemensamt reflektera kring den dagliga undervisningspraktiken. Den startades 1987 av dåvarande Svenska Datalärarföreningen, numera Föreningen Datorn i utbildningen – en förening av cirka 2500 lärare och skolfolk med intresse för IT och pedagogik. Sedan starten har fokus för tidskriften varit på pedagogisk användning av IT, inte på tekniken i sig. Under åren har många hundra lärare bidragit med sina erfarenheter i form av artiklar, reportage och recensioner. Nu utvecklas också dialogen med forskningen i tidskriftens spalter.

Idag har flera tiotusental lärare – medverkande i skoldatanät, KK-projekt och ITIS-cirklar – erfarenheter av IT i skolan. De har experimenterat med nya arbetsformer med cd-rom- och Internet-resurser, liksom samarbeten över nätet. Behovet av gå vidare med att formulera och summera lärdomarna är stora. Det här kräver ett växande samspel mellan skolans lärare och en forskarkår intresserad av lärprocesser ute i klassrummen. Det kräver däribland fora för erfarenhetsutbyte, för både praktiska tips och reflektion kring metod.

Ett sådant forum vill Datorn i utbildningen vara.


Peter Becker, Peter.Becker@diu.se, är chefredaktör för Datorn i Utbildningen, www.diu.se