Välkommen till Experimentell Problemlösning!
NP och fysikprogrammet höstterminen-03
Dessa laborationer ger stort utrymme för egna tankar, egen planering, etc.
Ni har tre tillfällen att genomföra ert experiment. Det är
relativt gott om tid, så det är tillåtet att prova sig fram
och ibland göra fel! Om det känns ovant att rita diagram -
se laborationerna som ett tillfälle att öva detta. Det är bra om
handledarna tar sig tid med varje grupp för att se till att
varje student behärskar detta hantverk. Se upp med val av axlar,
gradering, tydliga beteckningar, slutsatser, etc! Log-log diagram är
svårt - men även detta bör varje student lära sig behärska, så det
är bra om gruppen går igenom detta tillsammans med handledaren,
i anslutning till erhållna data
Experimentet avslutas med rapportskrivning.
Diskutera gärna med handledaren
hur rapporten skall utformas.
Som en liten ledning för studenter och handledare följer några
hållpunkter för vad man minst bör hinna med
före/under/efter varje laborationstillfälle.
- Före första lab-tillfället har vi gått igenom enkel
dimensionsanalys, och enkel linjärisering. Efter detta lab-tillfälle
bör alla grupper ha fått fram och plottat minst en mätserie.
Alla grupper bör också ha gjort en (åtminstone preliminär)
lista över relevanta variabler. Det är inte säkert att vi hunnit
med skjuvmodul, etc, så detta kan handledaren behöva hjälpa till
med!
Det är viktigt att lära
sig rita diagram för hand! Det är också
viktigt att föra anteckningar så att det går
att förstå dem efteråt -
även för någon annan!
- Data från första laborationstillfället bör vara
analyserade innan studenterna kommer till laborationerna. Om studenterna
vill utnyttja matlab skall detta ske före (inte under)
laborationstillfället.
Problemlösarstudenter kommer inte alls
att ta upp
-grupper.
Handledarna bör alltså avstå från
-grupper
- de experiment som vals kan genomföras utan.
Handledaren bör också se till att gruppen diskuterar
mätosäkerheter. Vi bör också
ha tittat något på linjärisering av mer komplicerade
samband, men detta kan handledaren behöva diskutera mera - utnyttja
gärna tiden som finns för att diskutera vilka slutsatser
man kan dra av erhållna data.
- Före det avslutande tillfället bör studenterna ha
försökt ta fram ett dimensionsriktigt samband . Alla relevanta mätvärden
bör kunna plottas i samma diagram som bör ge en tämligen rät
linje. Ur denna linje bör man kunna bestämma numeriska värden
och uppskatta osäkerheterna i dem.
Rapport
Rapport bör skrivas i LaTex men denna gång
få ni gärna klistra in
handskrivna figurer och tabeller ("Typesetters charge extra for Tables.
There is a reason for that." Donald Knuth). Titta på checklista innan ni lämnar in
er rapport, så minskar risken för retur. Sidan inehåller också länkar
till
handledningar om rapportskrivning. Lämna rapporten
till er grupphandledare.
Gruppindelning
Ann-Marie.Pendrill@fy.chalmers.se
http://fy.chalmers.se/~f3aamp/teaching/np/epintr.html
Aug 1996, uppdaterat 1999-08-26