Välkommen till Experimentell Problemlösning!
NP och fysikprogrammet höstterminen-03

Dessa laborationer ger stort utrymme för egna tankar, egen planering, etc. Ni har tre tillfällen att genomföra ert experiment. Det är relativt gott om tid, så det är tillåtet att prova sig fram och ibland göra fel! Om det känns ovant att rita diagram - se laborationerna som ett tillfälle att öva detta. Det är bra om handledarna tar sig tid med varje grupp för att se till att varje student behärskar detta hantverk. Se upp med val av axlar, gradering, tydliga beteckningar, slutsatser, etc! Log-log diagram är svårt - men även detta bör varje student lära sig behärska, så det är bra om gruppen går igenom detta tillsammans med handledaren, i anslutning till erhållna data

Experimentet avslutas med rapportskrivning. Diskutera gärna med handledaren hur rapporten skall utformas.

Som en liten ledning för studenter och handledare följer några hållpunkter för vad man minst bör hinna med före/under/efter varje laborationstillfälle.

  1. Före första lab-tillfället har vi gått igenom enkel dimensionsanalys, och enkel linjärisering. Efter detta lab-tillfälle bör alla grupper ha fått fram och plottat minst en mätserie. Alla grupper bör också ha gjort en (åtminstone preliminär) lista över relevanta variabler. Det är inte säkert att vi hunnit med skjuvmodul, etc, så detta kan handledaren behöva hjälpa till med!

    Det är viktigt att lära sig rita diagram för hand! Det är också viktigt att föra anteckningar så att det går att förstå dem efteråt - även för någon annan!

  2. Data från första laborationstillfället bör vara analyserade innan studenterna kommer till laborationerna. Om studenterna vill utnyttja matlab skall detta ske före (inte under) laborationstillfället. Problemlösarstudenter kommer inte alls att ta upp pi-grupper. Handledarna bör alltså avstå från pi-grupper - de experiment som vals kan genomföras utan.

    Handledaren bör också se till att gruppen diskuterar mätosäkerheter. Vi bör också ha tittat något på linjärisering av mer komplicerade samband, men detta kan handledaren behöva diskutera mera - utnyttja gärna tiden som finns för att diskutera vilka slutsatser man kan dra av erhållna data.

  3. Före det avslutande tillfället bör studenterna ha försökt ta fram ett dimensionsriktigt samband . Alla relevanta mätvärden bör kunna plottas i samma diagram som bör ge en tämligen rät linje. Ur denna linje bör man kunna bestämma numeriska värden och uppskatta osäkerheterna i dem.

Rapport

Rapport bör skrivas i LaTex men denna gång få ni gärna klistra in handskrivna figurer och tabeller ("Typesetters charge extra for Tables. There is a reason for that." Donald Knuth). Titta på checklista innan ni lämnar in er rapport, så minskar risken för retur. Sidan inehåller också länkar till handledningar om rapportskrivning. Lämna rapporten till er grupphandledare.
Gruppindelning
Ann-Marie.Pendrill@fy.chalmers.se
http://fy.chalmers.se/~f3aamp/teaching/np/epintr.html
Aug 1996, uppdaterat 1999-08-26