Naturvetenskaplig problemlösning,
Introduktionsföreläsning

Rörelse:

Aristoteles: (s 10-15, Conceptual Physics)
Problem
pilen från bågen, - vem puttade på den då den lämnat pilbågen? Luften sprang tillbaka för att hindra bildandet av vakuum.
Jorden:
Måste vara stilla - ingen kraft kunde vara tillräckligt stor för att flytta!
Copernicus:
Vågade inte publicera ideerna: Rädd för kyrkan, rädd att ideerna var för konstiga.
Galileo: (bild s 32, Marion) (+ ballistik från Ohlon, s 42)
Den vetenskapliga metodens fader: (von Wright?)
  1. Identifiera ett problem
  2. Gissa svaret
  3. Förutsäg konsekvenserna av gissningen
  4. Utför experiment för att testa förutsägelserna
  5. Formulera enklast möjliga teori
Experiment (s 12-14 Conceptual physics, s 39-41 , Marion)
Klocka?
Vattenklockor - dålig precision. Se fig sid 71 i Bodil Jönsons bok! Relation tid/sträcka - vilket är noggrannast?
Kan vi detektera accelerationen utan klocka?
snöre med muttrar.
Tid-läge diagram, tid-hastighet - tid acceleration
s=at2/2, prova snöre med muttrar med ökande avstånd.
Grafisk framställning:
Använd exempel s 35
Kroklinjig rörelse: Projektil, t.ex. - lämplig datorövning!
Projekt: Studera Galileos bana till Jupiter! ??