Naturvetenskaplig
problemlösning,
Introduktionsföreläsning
Rörelse:
- Aristoteles: (s 10-15, Conceptual Physics)
- Naturlig rörelse - kroppar strävar mot sin naturliga plats, lerklump mot jorden,
rök mot himlen, en fjäder var en blandning och föll långsammare.
Rakt upp eller rakt ner
- Himlakroppars naturliga rörelse var cirklar, enda avvikelsen som kunde
observeras var månen (så nära jorden att den var kontaminerad)
Bild från sid 39 (Ohlon - kanonkula)
- Våldsam rörelse (?) (Påtvingad) . Lyfta saker, vinden som blåser
ett skepp, rinnande vatten som flyttar stenar och trädstammar.
-
Problem
- pilen från bågen, -
vem puttade på den då den
lämnat pilbågen?
Luften sprang tillbaka för att hindra bildandet av
vakuum.
- Jorden:
- Måste vara stilla - ingen kraft kunde vara tillräckligt stor för att flytta!
- Copernicus:
- Vågade inte publicera ideerna: Rädd för kyrkan,
rädd att ideerna var
för konstiga.
- Galileo: (bild s 32, Marion) (+ ballistik från Ohlon, s 42)
- Den vetenskapliga metodens fader: (von Wright?)
- Identifiera ett problem
- Gissa svaret
- Förutsäg konsekvenserna av
gissningen
- Utför experiment för att testa förutsägelserna
- Formulera enklast möjliga teori
- Experiment
- Kruka 0.7s,
- Hammare 0.7 s,
- kaffekopp 0.4 s -- expresso,
- stor sten,
- liten sten
(s 12-14 Conceptual physics, s 39-41 , Marion)
- Klocka?
- Vattenklockor - dålig precision.
Se fig sid 71 i Bodil Jönsons bok!
Relation tid/sträcka - vilket är noggrannast?
- Kan vi detektera accelerationen utan klocka?
- snöre med muttrar.
- Tid-läge diagram, tid-hastighet - tid acceleration
- s=at2/2, prova snöre med muttrar med ökande avstånd.
- Grafisk framställning:
- Använd exempel s 35
- Kroklinjig rörelse: Projektil, t.ex. - lämplig datorövning!
- Projekt: Studera Galileos bana till Jupiter! ??