Naturvetenskaplig problemlösning
Från Galileo till Hawking

Efter denna kurs bör ni kunna följande:
(Jag väljer att ge er målen snarare än sidhänvisningar. Hur ni väljer att uppnå målen spelar mindre roll!)

Läge, hastighet, acceleration:

Förstå relationen mellan dem, såväl grafiskt som analytiskt.
v=dr/dt, a=dv/dt,
r=r0+ int v(t)dt, v=v0+ int a(t)dt
Newtons lagar.

Gravitation

Centralrörelse

Dimensionsanalys:

Kunna utnyttja dimensionsanalys för att ställa upp ett samband mellan olika variabler, (t.ex. hur en pendels svängningstid beror på massa, längd och tyngdacceleration).
Om ni kan pi-grupper så kan ni naturligtvis detta, men jag kräver inte att ni kan pi-grupper.

Grafisk framställning:

Rörelsemängdsmoment (Angular momentum):

Kvalitativt förstå betydelsen av Detta innebär att veta i vilken riktning vektorerna t och L pekar, att L är bevarat om man inte har något vridmoment och hur en rörelse påverkas av ett vridmoment.

Konserveringslagar:

Att i en fysikalisk situation kunna se vilka storheter som är konserverade av p, L och E och vilka slutsatser man kan dra av detta.

Vektorer:

(Se också: Läge, hastighet, acceleration)

Metrologi

(Förstå betydelsen av ett väldefinierat enhetssystem och vilka krav man bör ställa på ett sådant.)

Relativitetsteori

Att ljushastigheten har samma värde för alla observatörer i inertialsystem leder till viktiga slutsatser. Ni bör känna till
Ann-Marie.Pendrill@fy.chalmers.se
http://fy.chalmers.se/~f3aamp/teaching/np/krav.html