Lisebergsbesök, Naturvetenskaplig
Problemlösning
Varje grupp studerar 3
attraktioner så fullständigt som möjligt. Fundera
över var man åker fortast och var man blir tyngst
(lättast)? Dessutom bör varje grupp observera något av
lyckohjulen ett antal gånger (se nedan)
Nedan följer ett förslag på indelning av attraktioner
för varje grupp. Redovisning
på lektion måndag 13 september. Bra att ha med: Klocka med sekundvisare,
gärna stoppur. Linjal och/eller måttband. Anteckningsmaterial,
kanske ett litet vattenpass, en liten fjädervåg.
Fler uppgifter att arbeta med kan ni hitta on-line
http://www.fy.chalmers.se/LISEBERG/.
- Grupp 1
- Flumeride
- Fisketuren
- Kaffekoppen
| - Grupp 2
- Hangover eller Cirkusexpressen
- Tornado
-
Regnbågen
| - Grupp 3
- Virvelvinden
- Aerovarvet
-
Knatterally
|
- Grupp 4
- Lisebergsbanan
-
Pariserhjulet
- Trummeliten
| - Grupp 5
- Uppskjutet
- Jukebox
- Flygkarusellen
eller Krinolinen
| - Grupp 6
- Top Spin
- Ponnykarusellen eller
Drakbåtarna
- Slänggungan
|
(Extrauppgifter i år:
Fisketuren - mät upp och gör en tabell höjden som
funktion av t.ex. vinkel.
Kållerado - Foucault-pendel!
Gör nya sidor om: Drakbåtarna, Trummeliten, Jukebox, Krinolinen
Komplettera Tornado, Top Spin, Fisketuren och Kållerado, Aerovarvet)
(Vill någon grupp se ELdorado så kan ni byta någon av
attraktionerna
2 och 3 på era listor!)
Statistik på valfritt lyckohjul
(jfr
inlämningsuppgift i matematik!)
Studera utfallet ett antal
gånger (detta kanske ni vill göra i skift), och se hur ofta 1:a,
2:a och stjärnvinst kommer upp, (och hur gärna också hur
ofta olika tal kommer upp). Hur ofta skulle ni vänta er att de kom
upp om ni studerar hjulet (görs kanske lättast när det
står stilla). Uppskatta värdet för de olika vinsterna och
beräkna det genomsnittliga vinstvärdet. Hur påverkas era
slutsatser av antalet observationer (prova gärna!).
(Jfr. inlämningsuppgift, matematik)
Om det är mycket folk när ni är där kan
ni observera köerna en stund, och t.ex. undersöka:
-
Hur lång tid tar åkturen? Tag tiden några gånger.
Tar den alltid lika lång tid?
- Hur många passagerare åker varje gång?
Hur många barn blir kvar i kön när turen startar?
- Hur lång tid tar det att tömma karusellen? Att fylla den igen?
Studera karusellen några gånger och beräkna medelvärde och
standardavvikelse för resultaten.
Hoppas ni får en fin dag på Liseberg
Ann-Marie