JORDEN SOM SYSTEM
Projektarbete, Naturvetenskaplig Problemlösning, termin 1
I projektarbetet får du tillfälle att gå på djupet med några frågor, att
träna dig att formulera och avgränsa problem, att träna arbete i grupp,
skriftlig och muntlig framställning och ett "vetenskapligt
förhållningssätt". I ert första projektarbete vill vi också att ni
försöker arbeta med några fundamentala begrepp från
mekanikkursen. Analysera t.ex. krafter eller bevarande av rörelsemängd,
rörelsemängdsmoment eller energi.
Examinator för projektarbetet är
Maj Hansson. Se även hennes
WWW-material
för detaljer kring inlämning, redovisning, examination etc.
Projektförslag
Alla arbeten bör innehålla en presentation av något experiment ni själva
genomfört, liksom någon härledning eller beräkning och även exempel på
matlab användning t.ex. för diagram eller animering.
Den muntliga presentationen bör innehålla någon relevant
demonstration. För flera av
ämnena ger vi mer utförliga förslag på frågor att undersöka (ni behöver
inte följa alla förslag - se det som en start och inspiration för er
egen "brainstorm"). Ni får gärna formulera egna problem - diskutera med
handledaren!
- Jordens rotation
- Solförmörkelser och månförmörkelser
-
Resan till månen
- Kalendrar: Bygg en egen. Analysera t.ex.
Ales stenar
- Den kopernikanska revolutionen
- Jordens form och storlek
- En meteor på väg mot jorden. Vad ska man göra?
- Jordaxelns lutning och omloppstid runt solen
- Jordens massa
- Gravitation
- Ekvivalensprincipen: Från nöjesfält till satellit-test
- Jorden, Mars, Venus - likheter och skillnader
- Solstrålning, solhöjd och temperatur
- Ljushastigheten
- Jordens ålder
- Tidvatten
- Månen
- Kometers väg
- Djurs storlek,
livslängd,
puls, mm.
http://fy.chalmers.se/~f3aamp/teaching/np/projekt/,
Ann-Marie.Pendrill@fy.chalmers.se, 1997,
senast uppdaterad 2003-08-30