Hands-on Ellära, April 2000
Grupperna får ansvar för varsitt område
och förbereder några experiment kring detta vid första tillfället
(13.15-16). (Grupp a+b kommer 13.15, grupp c kl 13.30 och grupp d+e kl. 13.45.)
Vid andra tillfället (13.15-16) visar vi alla experimenten för alla grupperna enligt ett
roterande schema.
(Använd gärna figurer och annat material
från t.ex.
Oregon)
- Bandgenerator (1)
- Amperedefinition och högerregler (4+5)
- Faradays bur (2)
- Magnetfält och växelström (3+6)
Ev.
Kondensatorer och kretsar.
- Transformatorer inklusive
Tesla-generatorn
i Assistentexpeditionen.
(7)
Vid det andra tillfället delas basgrupperna in i
fem delar och grupperna blandas. Bestäm inom gruppen vem som skall starta var.
Ni går runt med 30 min på varje station (byte varje hel och
halv timme). Den/de som gjort experimenten vid första tillfället
visar för de
andra och berättar.
"Det jag hör glömmer jag
Det jag ser kommer jag ihåg
Det jag gör förstår jag"
- Prova hårresande fysik
- Gå in i Gauss' sats!
- Är Gud högerhänt?
- Mera spänning med transformatorer?
- Lysrör utan sladdar?
- När kan elektriska fält gå i ring?
- Fältstudier med elektroner i Bil
- ... och på Forum Ferrum!
- Gör din egen växelström
- Induktion övervinner gravitation
Frågor att fundera över eller undersöka
- Hårresande fysik med en
bandgenerator
- Hur känns det att vara uppladdad?
- Hur kan man märka att det finns ett elektriskt fält kring kulan?
- Kan du uppskatta kulans potential och/eller laddning om du vet att
överslag sker i luft då fältstyrkan blir c:a 8kV/cm.
- Varför spelar klockorna?
- Gå in i Gauss' sats!
- I vilken riktning pekar det elektriska fältet utanför
Faradays' bur? Inuti?
- Fältstudier på Forum Ferrum!
- Undersök fältet kring olika magneter,
med järnfilspån, och med platta med kompassnålar
- Är Gud högerhänt
- Åt vilket håll pekar magnetfältet
över / under en strömförande ledare
- Hur ser fältet ut kring två
strömförande ledare med parallell / anti-parallel
ström? I vilket fall får man repulsion / attraktion?
- Vad är en Ampere? 1 Volt? 1 Ohm?
- Om du tänker dig kompassnålen som en
elektromagnet , kan du då förklara
Örstedts upptäckt utan att använda någon
höger / vänsterregel?
- På bordet intill strömvågen kan du undersöka
eventuella skillnader mellan olika högerregler.
-
Fältstudier med elektroner i Bil
- Kan du få elektronerna
från en elektronkanon att ändra riktning?
Med magnet? Kam?
- Gör din egen växelström!
- Prova först att göra en magnet genom en spole, avläs
strömmen på en mA-meter.
- Prova sedan växelströmsgeneratorn - kan du få
lampan att lysa?
- Mera (mindre?) spänning med transformatorer?
- Kan det elektriska fätet gå i ring? När?
- Kan du koka vatten med magnetfält
- Räcker strömmen till att svetsa?
- Kan du få mer ström
med större resistans?
- Ändra strömmen i primärspolen om du
ändrar sekundärkretsens resistans?
- Induktion övervinner gravitation -
Supraledning och Meissner-effekten (utgår eventuellt)
- Varför lyfter magneten?
- Vad få strömmen att börja flyta i supraledaren?
- Hur känns det att få flytande kväve på handen?
VÄLKOMNA!
Några personliga "Hands-on favoriter
(Från 1 år och uppåt!):
(Utöver
Experimentum, i Nääs gamla fabriker)
Deutsches Museum i München är OK,
men tävlar inte i samma klass!
Ann-Marie.Pendrill@fy.chalmers.se, April 1997, uppdaterat mars
1999
http://fy.chalmers.se/~f3aamp/teaching/npel.html
Telephone:
772 3282 (voice),
772 3496 (fax)