Förslag till utformning av IT-kurs i modern fysik för fortbildning av lärare

A-M Pendrill och Anders B. Jonasson

Den moderna fysikens ideer lockar elever men det är ofta svårt att hitta lämpligt undervisningsmaterial. I detta projekt får lärare och elever en möjlighet att vara delaktiga i utformning, utveckling och utprovning av undervisningsmaterial som utnyttjar de möjligheter som IT bjuder, samtidigt som ett nära samarbete och en naturlig och nära kontakt etableras mellan lärare och aktiva forskare. Deltagarna får samtidigt tillgång till professionella mediaproducenter och deras kunskap. Som ett första steg gnomförs ett pilotprojekt under hösten 1997. Erfarenheterna från detta projekt kommer att påverka utformningen av de 5p lärarfortbildningskurser man sedan skulle kunna erbjuda i lite större skala, där man också skulle ha möjlighet att utveckla mer omfattand material.

Pilotprojekt

Under hösten 1997 planeras ett pilotprojekt tillsammans med NA institutioner vid fem gymnasier i olika delar av landet. De lärare som deltar kommer, tillsammans med sina elever, att utveckla material inom något område där de själva upplever ett behov. Projektet skulle göras som grupparbete med 2-4 kursdeltagare, gärna lärare på samma eller närliggande skolor, (men detta är naturligtvis inte nödvändigt med tillgång till IT). Kursdeltagarna skulle ha tillgång till en handledare för regelbunda diskussioner om arbetets utförande och förslag till utvidgningar, etc. Handledaren kommer också att ha till uppgift att förmedla kontakter med specialister inom fältet. Under arbetets gång bör det också vid ett par tillfällen finnas möjligheter att diskutera utformningen med mediaproducenter.

Under kursens gång bör kursdeltagarna låta sina elever arbeta med materialet (och gärna hjälpa till att ta fram delar av det!). Kursdeltagarna bör få möjlighet att göra studiebesök hos forskare som arbetar inom fältet och kanske kunna inbjuda dessa som gästföreläsare till sin skola. Kursen skulle avslutas med en dag då alla deltagare träffas för att presentera sina projekt, och varje grupp skulle också få i uppgift att "opponera" på en annan grupps arbete. Presentationen bör kombineras med individuell muntlig examination - inte som något att vara rädd för, utan som en möjlighet till vetenskapligt samtal om något man arbetat länge kring. Denna form har utnyttjats inom utbildningsprogrammet Naturvetenskaplig Problemlösning, och erfarenheter därifrån visar att den muntliga examinationen har varit givande för alla parter och varit ett sätt att förmedla ett "vetenskapligt förhållningssätt".

Utformningen av pilotprojektet kommer att påverkas av erfarenheterna från en kurs vi kommer att ge inom ramen för "Sommaruniversitetet" vid GU: Visualisera Vår Världsbild -VVV. Om medel beviljas, skulle vi gärna utvärdera denna kurs för utveckling av pilotprojektet i samarbete med pedagoger (vi har bl.a. kontakt med Monica Sträng-Haraldsson och Jörgen Dimenäs, som arbetat med utvärderingar inom grundskolan och f.n. med utvärdering inom programmet NP.

Fortbildningskurser

Efter detta pilotprojekt bör man kunna erbjuda 5p-kurser i ett liknande format, där lärarna skulle lära sig att utnyttja tekniken och som projekt göra ett WWW-baserat undervisningsmaterial om ett ämne de själva väljer. Kurserna skulle kunna erbjudas inom ramen för en långtidsplanering av studiedagar. Man kan tänka sig en kombination av deltagare som väljer att följa hela kursen och deltagare som bara deltar i vissa moment. De som följer hela kursen får tillgång till handledare och skulle kunna få poäng i förhållande till omfattningen på arbetet.

Påbyggnadskurser

För påbyggnad skulle man sedan kunna välja projekt inom kompletterande områden - ett större eller kankse ett par mindre - för påbyggnadsmodulerna. Efter 20p bör man då ha kunnat få en god orientering om aktuell fysik och flera kontakter med aktiva forskare. I åtminstone något projekt bör ingå utnyttjande av datorer för enkla beräkningar och animeringar. Till något eller några projekt bör man kunna ställa samman ett material med inlärningsfrågor där svarsalternativen leder till olika sidor, kanske med ytterligare förklaringar om man svarar fel. Kanske kan en del av detta vidareutvecklas frånt L.C: Epsteins bok "Thinking Physics is Gedanken Physics"

Det föreslagna arbetssätt är omöjligt i en "massiversitets"-form, utan respekterar universitetet som en plats för möte (om än delvis virtuella) mellan levande människor. Projekten bör kunna väljas i diskussion mellan deltagarna själva och lärarna, för att på bästa sätt kunna komplettera de kunskaper deltagarna har sedan tidigare. Samtidigt produceras ett material som - eventuellt efter omarbetning - skulle kunna användas i folkbildningsverksamheten, som bakgrundsmaterial för specialarbeten och för en intresserad allmänhet.

Samarbete Högskola - Gymnasium

WWW öppnar fantastiska möjligheter för samarbete mellan skolor, lärare och forskare. Vi skulle kunna arbeta oss bort från en tradition att den som änder mellan ett klassrums fyra väggar är en ensak mellan lärare och elever. Vi skulle kunna bygga upp ett arbetssätt där även i Sverige elever på olika nivåer arbetar med egna naturvetenskapliga projekt till en vetenskapsmässa, och får uppleva forskning som något roligt, viktigt, utmanande och kontaktskapande. Inom dessa projekt skulle elever, lärare, studenter, lärarutbildare och forskare kunna samarbeta. Den ibland stora klyftan mellan "läroplansämne" och "forskningsämne" kunna överbryggas. Visionen om ett "Vetenskapligt förhållningssätt" skulle kunna bli verklighet i vårt utbildningsväsen!
http://fy.chalmers.se/~f3aamp/teaching/nyfys.html, 15 april 1997

Ann-Marie.Pendrill@fy.chalmers.se
och Anders Jonasson, Westfickan AB, 131320
westfickan@swipnet.se