Undervisning och "vetenskapligt förhållningssätt" ?

Vetenskapligt förhållningssätt - vad är det?

All undervisning skall vila på vetenskaplig grund

(Spelar det någon roll om lärare är forskare?)


Naturvetenskaplig Problemlösning

Kan det läras?

Examinationen är kritisk för den subtila skillnaden mellan flum och djup i projektarbete!

Hur vet vi det vi vet?

Kan det examineras?

Detta ger ett gott underlag för att bedöma hur studenterna arbetat och förstår materialet men också t.ex. medvetenhet i problemavgränsning, reflexion kring innehåll, relation till källor, diskussioner inom gruppen.

Oppositionsgrupper - en viktig inlärningsfaktor!

Kriterier? Svårigheter

"Vi har utvecklat vårt vetenskapliga förhållningssätt"

NP-student, åk 3, vid uppföljningsmöte

och vi blev övertygade. Varför?

(sagt med reflexion och inte som inlärd ramsa!)

Jury i "Framtidens forskare" vid vetenskapsfestivalen - då känns det som om utbildningen fungerat!

NP-dagen: 1999 (alla årskurser)

(Maj Hansson arrangerade)

Vetenskap - ovetenskap

Hur kan man veta om det är rätt?

Balans kritik - accept

Student-arbeten: Ofta

"Avskrift av vilket skräp som helst"
eller
"förkasta alla källor"

Kjell Askeland, Pedagogiskt Poem, 1979

Balans kritik - accept

"Provisorisk accept"