5.3. Rekommendationer
Rekommendationer
Utredningen rekommenderar i enlighet med det förslag somredovisas i Avsnitt 5.1 att utbildningen indelas i ett litet antalstörre självständigautbildningsområden. Inom resp. område sker den planering avnya utbildningar och omstrukturering/nedläggning av existerandeutbildningar som är motiverad. Den mer detaljerade strukturen ochledningsorganisationen inom området bör studeras i enandra utredningsfas.
I den tredje utredningsfasen - vilken lämpligen kandrivas parallellt med den andra - rekommenderas att en översyngörs av forsknings/sektionsstrukturen. Enmöjlighet är att områdena för utbildnings- ochforskningsorganisationerna görs kongruenta. Detta är inte ennödvändighet men kan innebära givna fördelar. I ettsådant läge kan man tänka sig en gemensamdekanus för såväl forskning som grundutbildning. Enannan möjlighet är att forskningen organiseras heltseparat. Det kan ske genom att bilda självständigainstitutioner och/eller interdisciplinäraforskningscentra av olika slag.
Implementering
Hur ska då en utbildningsmodell som den föreslagna kunnaimplementeras? Som tidigare framhållits får enimplementering konsekvenser även för forsknings- ochsektionsorganisationen, och dessa frågor måste belysas innanmodellen kan implementeras fullt ut. Samtidigt är detangeläget att grundutbildningen kan vidareutvecklas och attpågående processer inte stannar upp. Utredningenrekommenderar därför att vissa åtgarder genomföres snarastmöjligt, förslagsvis vid kommande halvårsskifte, och att resterande frågor analyseras ytterligare inom ramen för eninterimistisk organisation
Finner man efter en interimsperiod att organisationen fungerarväl, kan den formaliseras. Man tar då ställning till hurledningsstrukturen ska se ut. I annat fall kan en alternativ modellutformas på basis av de erfarenheter som vunnits underinterimsperioden.
Omedelbara åtgärder
I avvaktan på att de ovan indikerade utredningarnagenomföres rekommenderarutredningen att ett antal åtgärder vidtages skyndsamt.
För det fortsatta utredningensarbetet rekommenderas attledningarna för berörda utbildningsprogram samverkar och behandlarfrågan om eventuell samordning över större utbildningsområden. I detta arbete börde pågående utredningar om IT- och bioteknikutbildningarnainordnas. Denna organisation kan sedan övergå i en interimistisk utbildningsorganisation, och den fortsatta utredningenom utbildningens mer detaljerade struktur kan då göras inomdenna organisation. Efter en interimsperiod tas ställning tillutbildningens fortsatta struktur och ledning.
I det fortsatta arbetet föreslår utredningen att dessutomföljande frågor speciellt beaktas:
Grundutbildningen är basen för all verksamhet vid Chalmers. Framgång här är en förutsättningför att Chalmers ska lyckas i sin stävan att utvecklas till enledande högskola. En satsning på grundutbildningen ärdärför i högsta grad strategisk. Utredningenrekommenderar att Chalmers gör en väsentligengångssatsning av strategiskamedel för att rusta upp och modernisera grundutbildningen över helafältet.