Institutionen
för Teoretisk Fysik
Göteborgs Universitet och Chalmers Tekniska Högskola
Martin Cederwall
Tentamen i Mekanik F del B
Tid: Tisdag 26 augusti 1997, kl.
845-1245.
Lokal: MN.
Jourhavande assistent: David Gustafsson, ankn. 3173.
Hjälpmedel: TEFYMA, Standard Math Tables, Beta, Physics Handbook,
valfri miniräknare samt egenhändigt skriven A4-sida.
Lösningarna anslås på institutionens anslagstavla i Fysicums
trapphus samt på entrédörren till trapphuset omedelbart
efter skrivningens slut. Resultatlistan anslås senast fredagen 12
september.
Förklara införda storheter
och motivera ekvationer och slutsatser! Kontrollera svar m.a.p. dimension
och rimlighet (krävs i förekommande fall för full poäng)!
Även skisserade lösningar och fysikaliska resonemang kan poängsättas.
Beskriv vad du gör! Rita!
Varje uppgift ger maximalt 15 poäng.
För betyg 3,4 och 5 krävs 30, 40 resp. 50 poäng.
- En
kula glider friktionsfritt på en vertikalt ställd cirkelformad
tråd, som roterar kring sin vertikala symmetriaxel med konstant
rotationshastighet.
Inför relevanta parametrar, och undersök huruvida det finns någon
eller några dimensionslösa parametrar för systemet, något
som skulle kunna indikera närvaron av olika faser, i vilka systemet
beter sig kvalitativt olika. Använd Lagranges formalism för att
skriva ned rörelseekvationen för kulan! Identifiera alla jämviktslägen
(för godtyckliga parametervärden)! Finns någon fasövergång?
Beräkna vinkelfrekvenserna för små utslag kring alla stabila
jämviktslägen!
-
|
Ett kvarnhjul är monterat enligt figuren. Hjulet
kan ses som en homogen cirkelskiva, och övriga delars massor kan försummas.
Det rullar utan glidning. Avgör, genom att visa på riktningar
hos rörelsemängdsmoment och vridande moment, huruvida kontaktkraften
i A är till beloppet större eller mindre när hjulet rullar
än när det står stilla! Om den är mindre, vid vilken
precessionshastighet blir den noll? Ange kraften från kulleden i
B på hjulaxeln! Genomför också motsvarande resonemang/beräkningar
om samma anordning rullar på ett tak istället
för ett golv! |
- När man befinner sig på ett fordon som rör sig, t.ex.
ett tåg eller en buss, kan man utsättas för (oönskade)
tröghetskrafter (fiktiva krafter). Uppskatta, under rimliga antaganden,
hur stora centrifugalkrafter och corioliskrafter man kan utsättas
för, och kommentera huruvida, och i så fall vad, en konstruktör
kan göra för att undvika att de blir för stora!
- En variant av den så kallade "stavhopparparadoxen"
kan formuleras sålunda: Man har byggt en "kosmisk fälla"
för infångande av fientliga rymdskepp. Fällans vilolängd
är densamma som rymdskeppens. P.g.a. längdkontraktionen är
skeppet kortare än fällan i fällans system. När skeppet
är helt och hållet inne i fällan kan dörrar i båda
ändar stängas, och rymdskeppet är fångat. Från
rymdskeppets synpunkt är fällan kortare, och detta är inte
möjligt. Argumentera för "paradoxens" upplösning
genom att visa (gärna i ett rumtidsdiagram) varför påståendet
"skeppet är fångat i fällan" är subjektivt.
(Tips: det kan eventuellt vara till hjälp att betrakta skeendet
från ett system där de båda objekten har samma fart.)