Supercomputing '96:

Supercomputing är en årligen återkommande konferens och utställning med inriktning mot högpresterande datorer och tunga beräkningar. Årets konferens hölls i Pittsburgh den 17-22 november. Ytterligare information om årets konferens finns i "Proceedings", i Hans Wallbergs rapport och min sammanfattning av några sessioner.

K-12 programmet för lärare

I anslutning till "Supercomputing xy" anordnas också ett program för K-12 lärare, (dvs. från Kindergarten till gymnasium), med deltagare från hela landet (uppskattningsvis deltog något hundratal lärare). Jag hade tillfälle att vara med i några av sessionerna och det var svårt att inte smittas av deltagarnas glädje och entusiasm. Programmet gav många ideer kring "Computational Science", forskningssamarbete mellan skolor och universitet, samarbete mellan olika skolor och ett naturligt sätt att integrera genusfrågor i undervisningsmaterial.

Adventures in Supercomputing

Att dessa utbildningsaktiviteter är en del av "Supercomputing" kan spåras till programmet "Adventures in supercomputing", AiS, som sedan 1992 stöds av DoE. Under 1994-95 deltog 70 gymnasier i detta projekt där elever får arbeta i projekt och har möjlighet till handledning av forskare inom olika fält. Resultaten presenteras årligen på en "National Expo".

Som en del av "Adventures in Supercomputing" har man utvecklat kursmaterial att användas på gymnasier. Den resulterande On-Line High School Computational Science(HSCS) Textbook är väl värd ett besök. (DoE stödjer även ett projekt i "Undergraduate Computational Science and Engineering", UCES). Computational Science programmen för gymnasier ger ett ambitiöst intryck och de som följer detta kanske på många sätt är bättre rustade att genomföra datorberäkningar än våra studenter som examineras t.ex. som fysiker från naturvetarlinjen?

Vid en paneldebatt under konferensen diskuterades K12 programmet. Programmet måste bedömas som framgångsrikt om man ser till den ökande efterfrågan och ser att skolorna fortsätter att ge "Computational Science" kurser. Programmet sprids genom att "pyromaner lär upp andra pyromaner" . De som arbetar inom programmet upplever att fördelarna inte varit begränsade till vissa grupper (kvinnor, minoriterer, elitstudenter...) utan att det varit till nytta för alla. Däremot kan det ibland vara svårt att påvisa inlärningseffekten, eftersom projektarbeten tränar förmågor som inte prövas i standardiserade nationella test.

En framtida uppgift måste vara att verka för att detta skall vara "mainstream" och utnyttjas av alla skolor, att det skall vara en del av standardkrav. För att se till att möjligheterna utnyttjas optimalt är det viktigt att "connect with science establishment" - återigen betonas länken mellan skolor och forskare.

Lärarsamarbete inom Computational Science

Maryland Virtual High School (MVHS) är ett exempel på hur lärare kan utnyttja WWW för att samarbeta kring olika projekt inte bara inom superdatoranvändning utan också t.ex. kring studier av luft och vattenkvalitet. Det var fantastiskt att se lärares glädje vid skärmen när de upptäckte andra lärare med gemensamma intressen! I flera av projekten vid MVHS utnyttjades STELLA - ett grafiskt gränssnitt för att beskriva olika flöden, med tillämpningar från värmelednings-problem, till föroreningar i vattendrag och dynamiken hos räv- eller björn-populationer.

Lärare och WWW

En av sessionerna syftade till att träna lärare att utnyttja WWW för att publicera sina lektionsplaneringar. Susan Boone har tydligen blivit "världsberömd" i hela USA för sina on-line lessons. Hon höll, tillsammans med Cynthia Lanius en fantastisk presentation där hon visade exempel, bl.a. undersökningar av fastighetsmarknaden i Houston, där eleverna fick träna area-beräkning och linjär regression för att hitta samband mellan yta och pris. (Hennes sidor avslutas med diskret infogade frågor ur genusperspektiv - något att lära av för jämställdhets-arbetet här!) Sessionen avslutades med en uppmaning till deltagarna att välja ut en favoritlektion och tänka igenom hur den skulle presenteras, för att nästa dag under "hands-on" få hjälp med att omvandla materialet till en WWW-sida.

Mentorsprojekt och Genusaspekter

Som ett sätt att underlätta för flickor att välja tekniska utbildningar har man startat ett program "Telementoring Young Women in Science, Engineering and Computing Science", där äldre kvinnliga forskare upprättar en personlig kontakt med en elev. Kontakten upprätthålles huvudsakligen genom e-post - som ju är ett medium som kan inbjuda till ganska nära relationer. Den formella relationen inom projektet varar c:a 6 månader. Projektet har ett väl utvecklat förberedelseprogram för mentorerna, som ockå kommer att utgöra sitt eget nätverk. Programmet har upplevts positivt av alla parter. Även utländska mentorer är välkomna!

Andra projekt med inslag av "mentoring" är "Adventures in Supercomputing"(se ovan) och TECH Corps, som är en frivillig-organisation av yrkesverksamma tekniker i samverkan med lokala skolor. Erfarenheter av mentorsprojekt diskuterades i en session "Bringing the Outside In".

Sammanfattande tankar

Hemkommen från denna konferens pendlar jag mellan upprymdhet och frustration. WWW öppnar fantastiska möjligheter för samarbete mellan skolor, lärare och forskare. Vi skulle kunna arbeta oss bort från en tradition att den som händer mellan ett klassrums fyra väggar är en ensak mellan lärare och elever. Vi skulle kunna bygga upp ett arbetssätt där även i Sverige elever på olika nivåer arbetar med egna naturvetenskapliga projekt till en vetenskapsmässa, och får uppleva forskning som något roligt, viktigt, utmanande och kontaktskapande. Inom dessa projekt skulle elever, lärare, studenter, lärarutbildare och forskare kunna samarbeta. Den ibland stora klyftan mellan "läroplansämne" och "forskningsämne" kunna överbryggas. Visionen om ett "Vetenskapligt förhållningssätt" skulle kunna bli verklighet i vårt utbildningsväsen!

... I have a dream

Ann-Marie.Pendrill@fy.chalmers.se, 26 November 1996
http://fy.chalmers.se/~f3aamp/hpdr/edu.html