IT i lärarutbildningarna

"There is folk wisdom in academic circles that educational technologies come and go, and all the expensive machines end up gathering dust in the cupboards. The main reason for this, when it occurs is neglect of the learning context." 1

Kommer skolans datorer också att bli dammsamlare? Passar de i undervisningssituationen? IT strålar inte ut kunskap - för att spela roll måste de användas på ett naturligt sätt i undervisningen. Med det undersökande arbetssätt som betonas i Lpo94 och LPf94 kan IT bli ett självklart verktyg! Sedan i år kräver examensordningen att nyutexaminerade lärare "har kompetens inom IT och kan använda det i sin undervisning" Vad betyder detta? Uttolkningen har överlåtits på de olika lärarutbildningarna. LUNs krav för lärarutbildningarna i Göteborg, vad avser teknisk kompetens finns på LUNs WWW-sida: www.lun.gu.se. Det förefaller också som om dessa krav sammanfaller ganska väl med regeringens intentioner i skrivelsen (1997/98:176) "Lärandets verktyg"

Listan med krav är ganska lång? Behövs verkligen alla dessa kunskaper och färdigheter? Redan nu har flera skolor IT-projekt där många av eleverna redan behärskar mycket av denna teknik! Det innebär naturligtvis en trygghet som ny lärare att ha grundkunskaper i IT. Denna trygghet kan vara väsentlig för att acceptera att man knappast kan vara "bäst i klassen" inom alla aspekter av IT - barn har mycket mer tid och tålamod att prova det ena programmet efter det andra! (Man kanske inte alltid kan vara "bäst i klassen" i andra ämnen heller, i synnerhet inte när man börjar med undersökande arbetssätt. Situationen är dock extrem inom IT som genomgår en så otroligt snabb utveckling!) Vi återkommer i en senare artikel till en närmare diskussion av olika delar av kraven på IT-kompetens - men gör gärna redan nu "Virtuella studiebesök" t.ex. på några av KK-stiftelsens skolprojekt

Hur åstadkommer vi kompetensutvecklingen?

Att nå upp till den kompetens, som behövs för att nyutbildade lärare skall kunna vara delaktiga i elevernas IT-arbete, kommer att kräva ansträngningar av såväl studenter som lärarutbildare och examinatorer. Vi har medvetet valt att inte lägga IT-utbildningen i en separat kurs. ("It's not a bug, it's a feature!") Det viktiga är hur väl ni kan använda IT efter (och under) utbildningen, inte viken väg ni gått för att uppnå kompetensen. (Ni har kanske också noterat att korrelationen mellan genomgångna IT-kurser och datorkompetens är relativt låg. Hjälp då och då med det man just då behöver brukar vara effektivare.)

Vi föreslår därför följande strategi, med olika uppgifter för studenter (som presenteras här), lärarutbildare och LUN. (Denna strategi avser i första hand de "långa" grundskole- och gymnasie-lärarutbildningarna, men delar bör kunna utnyttjas även i andra utbildningar - ge gärna förslag på kompletteringar etc.!)

Lärarstudenter

Under det första terminen bör ni (om ni inte redan gjort det tidigare) bekanta er med ordbehandling (Glöm inte att ni har tio (10) fingrar!) och internet (gärna också kalkylprogram). GFS ordnar kurser (4 kvällar med olika moment, 100 kr) och förhoppningsvis får ni någon gång under terminen en introduktion till Pedagogens datorsystem. Hjälp varandra i grupperna! Ni som redan har datorvana kan anta den pedagogiska utmaningen att lära andra gruppmedlemmar (Passa på att reflektera diskutera kring vad som är svårt, ovant, lätt, roligt... och glöm inte att dokumentera era erfarenheter!)

Börja också så snart som möjligt att bygga upp en portfölj, där ni samlar det ni gör, reflektioner efter IT-seminarier, hur ni lär er olika IT-moment etc. Portföljen kan gärna vara digital, som t.ex. i Stenungsunds KK-stödda skolprojekt! Tills vidare får ni utnyttja disketter eller egen hårddisk. (Glöm inte att då och då ta backup!) På sikt kommer kanske Pedagogens Datakonsortium att kunna ordna gemensamt utrymme för detta.

Ni som går det långa programmet kommer sedan till ämnesinstitutionerna. Se till att ni får tillfälle att upptäcka ämnesspecifika WWW-resurser och program. (Ni kommer nog att märka att IT-kompetens inte är synonymt med att använda den senaste versionen av Word!)

Det Virtuella Universitetet ordnar seminarier om IT och pedagogisk kompetensutveckling. Utnyttja dessa tillfällen att få ett bredare perspektiv på IT och lärande. Skriv några rader efter seminariet och samla till IT-portföljen! Kanske kan ni också under ämnesstudierna hitta frågelådor i ert ämne och upptäcka vilka underbart levande, utmanande frågor barn ofta ställer. Kanske kan det ge uppslag till projektarbete, mini-lektioner etc.

Under GEM40-kursen kanske det kan gå att ordna studiebesök för de olika seminarie-grupperna till någon av IT-skolorna i regionen, t.ex. inom KK-stiftelsens skolsatsning. (Gör gärna också "Virtuella studiebesök" för att se hur IT utnyttjas av olika skolor!) Under GEM40 terminen kanske man också kan ta tillfället i akt att lära sig HTML - det är ett utmärkt sätt att samla och organisera information inom kursens tema. (Att det går att hinna med under kursen visar de projekt "mina" studenter gjorde under vt98.)

När det blir dags för examensarbete bör ni vara väl förberedda med en välfylld IT-portfölj.!

Det är viktigt att ni inte låter brister i lärarutbildarnas IT-kompetens begränsa er egen - lika väl som ni inte får låta er egen kompetens begränsa era elevers. Anslaget "This program not to be used without child supervision" speglar nog en mycket realistisk situation! Det kan vara viktigt att betona lagarbetet - låt gärna studenten / eleven kunna mer tekniskt än läraren, men respektera samtidigt lärarens överblick och kompetens i ämnet. Läraren bör också ha ett ansvar för att hjälpa eleverna till goda arbetsmetoder - t.ex. kan ni gärna låta upptäckarglädjen kompletteras med en loggbok över det som lyckas - så att de kan hjälpa någon annan nästa gång t.ex. "Den vise lär av andras misstag -dåren bara av sina egna."

Jag ser fram emot att få ta del av några av era IT-portföljer under kommande terminer!


  1. Laurillard, Diana, "Rethinking University Teaching" (1993)


On-line-versionen av detta dokument finns på: http://fy.chalmers.se/~f3aamp/luna/itkort.html
och innehåller flera länkar till kompletterande material. (För er som är nyfikna skall jag också skapa min egen IT-portfölj med länk från denna sida)

1998-11-03, AMP