5. Förslag med konsekvensanalys

Större självständiga utbildningsområden

5.1. Förslagets huvuddrag

För att Chalmers ska utvecklas till en modern högskola föreslår utredningen att såväl grundutbildningens som forskningens organisation förändras. Den modell som utredningen föreslår beträffande grundutbildningen baseras på följande huvudpunkter:

  1. Grundutbildningen indelas i några större utbildningsområden med självständig ledning (se figurer nedan). Dessa områden, som bör vara större än nuvarande utbildningsprogram och sektionsområden, utgör basen för den övergripande utbildningsplaneringen. Ingen sektion bör "äga" ett utbildningsområde. Tänkbar indelning i utbildningsområden diskuteras i Avsnitt 5.3.

  2. Studierna inom ett utbildningsområde inleds med ett basblock om ca 2 år med relativt fast studiegång. Flera alternativa studiegångar kan förekomma inom basblocket. Samordning inom utbildningsområdet sker i den utsträckning som det befinnes vara rationellt och meningsfullt.

  3. Efter basblocket följer en profileringsdel, där de studerande får läsa mer fritt med rekommenderade studiegångar - i första hand inom utbildningsområdet men med goda möjligheter att läsa kurser och delprogram från andra områden.

  4. Antagning sker normalt direkt till profilområde, men möjlighet till antagning till bredare utbildningsområde med successiv specialisering bör finnas. Det bör vara lätt att byta profil inom ett utbildningsområde även för dem som antagits till profilområde, och möjlighet ska vidare finnas att välja profil från annat område, anpassat till den studerandes bakgrund. Möjlighet ska likaså finnas till individuell studiegång (med givna restriktioner).

  5. Vissa inriktningar, såsom Industriell ekonomi, Miljöteknik och Teknisk matematik, bör kunna läsas som profiler inom samtliga utbildningsområden - tillrättalagda för området i fråga i den utsträckning som bedöms erforderligt.

  6. Övergångar till och från andra utbildningar, främst vid Chalmers Lindholmen och vid Göteborgs universitet, bör underlättas.

Förslagets konsekvenser analyseras i avsnitt 5.4.


Grundutbildningen - en strategifråga

Grundutbildningen är basen för all verksamhet vid Chalmers. Framgång här är en förutsättning för att Chalmers ska lyckas i sin stävan att utvecklas till en ledande högskola. En satsning på grundutbildningen är därför i högsta grad strategisk. Utredningen rekommenderar att Chalmers gör en väsentlig engångssatsning av strategiska medel för att rusta upp och modernisera grundutbildningen över hela fältet.





Allmän utbildningsstruktur

Figur 1. Grundutbildningen indelas i större utbildningsområden, vart och ett omfattande flera av dagens utbildningsprogram/profilområden. Utbildningen inleds med ett basblock om 2 år med relativt fast studiegång - men med flera helt eller delvis separata spår. Därefter följer en profildel med rekommenderade studiegångar (motsvarande dagens program/linjer), där de studerande dock har stor frihet att välja studiegång, i första hand inom utbildningsområdet men i viss utsträckning även mellan dessa. Möjlighet ska även finnas att välja en helt individuell studiegång, uppfyllande vissa minimivillkor. Antagning sker antingen direkt till profilområde eller till bredare utbildningsområde med successiva val mot alltmer specialisering.