För att Chalmers ska utvecklas till en modern högskola föreslår utredningen att såväl grundutbildningens som forskningens organisation förändras. Den modell som utredningen föreslår beträffande grundutbildningen baseras på följande huvudpunkter:
Grundutbildningen är basen för all verksamhet vid Chalmers. Framgång här är en förutsättning för att Chalmers ska lyckas i sin stävan att utvecklas till en ledande högskola. En satsning på grundutbildningen är därför i högsta grad strategisk. Utredningen rekommenderar att Chalmers gör en väsentlig engångssatsning av strategiska medel för att rusta upp och modernisera grundutbildningen över hela fältet.
Figur 1. Grundutbildningen indelas i större utbildningsområden, vart och ett omfattande flera av dagens utbildningsprogram/profilområden. Utbildningen inleds med ett basblock om 2 år med relativt fast studiegång - men med flera helt eller delvis separata spår. Därefter följer en profildel med rekommenderade studiegångar (motsvarande dagens program/linjer), där de studerande dock har stor frihet att välja studiegång, i första hand inom utbildningsområdet men i viss utsträckning även mellan dessa. Möjlighet ska även finnas att välja en helt individuell studiegång, uppfyllande vissa minimivillkor. Antagning sker antingen direkt till profilområde eller till bredare utbildningsområde med successiva val mot alltmer specialisering.