Next: Examination Up: Index Previous: Mål och bakgrund


Handledning

I mitten av januari träffas alla handledarna och examinatorsgruppen för att gå igenom olika aspekter kring grupparbetena som förhållning till uppgiften, arbetsinsatser, krav, ansvars- och rollfördelning, djup i uppgiften, beröm, förväntningar, etc.

Under senare delen av januari lägger vi in en introduktion till hur man genomför ett projekt både inom och utom Universitetet (23/1 9.15-11 i FL13). Den kommer att behandla aspekter på hur man arbetar i en grupp, roller i en grupp och betydelsen av målformulering likväl som hur man går tillväga med själva rapportskrivandet. Till denna träff kommer alla handledargrupperna att vara slutgiltigt fastställda.

Handledarinsatsen för en grupp är beroende på gruppstorlek men huvudhandledaren svarar för merparten av denna. Insatsen beräknas för huvudhandledaren till 6(4) lektorstimmar för första (andra) studenten, därefter två timmar per tillkommande student och 1 lektorstimme/student vardera för bihandledarna. Eftersom uppgifterna är ämnesöverskridande bör handledarna fungera som ett arbetslag.

Till att börja med upprättar gruppen i samråd med handledaren en enkel arbetsplan, som reglerar när och hur handledningen ska avlöpa, närvaroplikt, en plan för arbetets framskridande med angivna data för när till exempel något visst experiment skall vara utfört, när en preliminär version skall föreligga etc. Skall skickas in senast 31 januari i pdf-format till Jöran Bergh som tillsammans med de två övriga examinatorerna ger klartecken för projektet. För att överhuvud taget bli godkänd måste planen innehålla en tydlig målbeskrivning. I samband med mitterminsredovisningen (6 april) inlämnas en detaljerad projektplan. Också här utgör målbeskrivningen det viktigaste inslaget. Tänk också på att betona vilken metod som valts och varför, samt vilka resultat ni förväntar er. Handledarna skall ha sett denna redovisning och gett sitt godkännande.

De flesta av handledarna kommer att befinna sig i en helt eller delvis ny och ovan situation. Det handlar om att handleda en grupp och inte bara enskilda studenter. Studenterna å andra sidan är på en ämnesteoretiskt lägre nivå än vid vanliga examensuppgifter. Dessutom eftersom uppgifterna är ämnesöverskridande måste handledarna fungera som ett lag. Vi förväntar oss därför att de inblandade lärarna har regelbundna diskussionsmöten (förslagsvis minst varannan vecka).

Under våren förutsätts studenterna att på egen hand inhämta erforderliga kunskaper inom projektsarbetsmetodik. Denna kunskap tenteras muntligt i slutet av kursen och svarar mot 10% av kursinnehållet.

Litteratur av intresse i kursen är:

  • Effektivt Projektarbete av Jan Wisen och Börje Lindblom, Fritzes (1995).
  • Projekt i undervisningen av Sven Eklund, Thilda Förlag (1996).
  • Projektarbete - en vägledning för studenter av Erling S Andersen och Eva Schwencke, Studentlitteratur (1998).
  • Academic Writing, Lennart Björk och Christine Räisänen, Studentlitteratur (1996). Speciellt kap. 7 och 10.
  • Handledning: liten handbok för den som arbetar med projekt, specialarbeten eller rapporter. Universitet i Linköping Lärarutbildningen, 1994 (Skapande vetande. Rapport 17).
  • Arne Jarrick och Olle Josephson, Från tanke till text, Studentlitteratur (1996).
  • Svenska skrivregler, Almqvist & Wiksell (1992).