Ofta Frågade Frågor (OFF) kring projektarbetet
- Vilken målgrupp ska vi skriva för?
- En viktig del av arbetet är att fundera över vem man
skriver för-
Man kan tänka sig att olika delar av webb-sajten vänder sig
till olika målgrupper - berätta i så fall gärna det i
någon typ av inledning, förord eller bruksanvisning! (Titta
gärna på 1997 års projekt om svarta hål som ett
exempel!)
- Hur mycket måste man förklara?
- Detta beror naturligtvis på vilken målgrupp man skriver
för . Utnytjta gärna era medstudenter inom och utanför
gruppen - eller någon extern kontakt - för att prova det som
skrivs. Lyssna på kritik och frågor som uppstår!
- Hur djupt ska vi gå?
- Det avgör ni själva - det beror ju delvis på vad ni
vill ha ut av arbetet! Jag vet dock att grupper kan gå mycket djupare
än man först skulle tro. Gladast blir jag åt arbeten som
presenterar "information som med möda förädlats till
kunskap".
- Hur långt skall det vara ?
- Det brukar inte vara något problem att producera många
sidor
när man kommer in i ett ämne? I allmänhet är det
en fördel om arbetet
är kortare och mera genomarbetat. Försök att
avgränsa problemet (och diskutera gärna er
problemavgränsning).
- Kan vi skriva varsitt projekt / varsin del av projektet?
- Ni ansvarar gemensamt för hela arbetet. Ni kan ta huvudansvar
för olika delar - men ansvarar för att läsa varandras
delar, för att både ge och ta emot respons på varandras delar och för att
arbeta ihop arbetet till en helhet. Arbeten som hänger ihop bara
genom
en häftklammer (eller motsvarande WWW-konstruktion) blir
inte bra. (De brukar också ofta kunna karaktäriseras som
"Referat av icke angiven källa" eller "läst men inte
förstått".)
- Det går inte när vi har så olika förkunskaper!
- Grupper där deltagarna har mycket olika bakgrund producerar
ofta de bästa arbetena! De som är mindre bekanta med
ämnet ger en god möjlighet att producera texter som kan
förstås även av någon utanför fältet. De
som kan mer får ett ansvar att försöka förklara -
vilket utmanar
den egna kunskapen!
- Hur sätts betyg?
-
Vi använder individuella, graderade betyg (U, G, VG). Betyget grundas
på en
sammanvägning av flera olika kriterier: Resultat i skriftligt
multiple-choice prov (1997 års prov) finn
on-line), gruppuppgifter och aktiv kamratrespons,
diskussion i samband med genomgången av arbetet, muntlig +
skriftlig presentation av arbetet, opposition på andras arbeten och
ert sätt att ta hand om kritik på ert eget arbete. Ett gott
grupparbete ökar naturligtvis möjligheterna till individuella
VG.
- Vad gäller bedömningen av fysikkunskaperna tas
naturligtvis också hänsyn till er bakgrund - jag
förväntar mig att alla skall "lyfta sig" - inte att alla skall
nå upp till samma nivå!
- Vilka moment är obligatoriska?
- Jag förväntar mig att ni deltar aktivt i er grupps arbete.
Detta innebär naturligtvis att ni bör vara med vid presentation
av gruppuppgifter och vid handledningstillfällen, diskussion av
arbetet, opposition och presentation. Jag inser naturligtvis att det ibland
kan uppstå problem och jag är resonabel och
förutsätter att ni i gruppen kan
se till att jämna ut arbetet om någon har förhinder
någon gång. Tänk bara
på att jag har ganska god vana
att känna igen "going along for the ride".
http://fy.chalmers.se/~f3aamp/VVV/off.html
AMP, 16 juni 1998