Ofta Frågade Frågor (OFF) kring projektarbetet

Vilken målgrupp ska vi skriva för?
En viktig del av arbetet är att fundera över vem man skriver för- Man kan tänka sig att olika delar av webb-sajten vänder sig till olika målgrupper - berätta i så fall gärna det i någon typ av inledning, förord eller bruksanvisning! (Titta gärna på 1997 års projekt om svarta hål som ett exempel!)
Hur mycket måste man förklara?
Detta beror naturligtvis på vilken målgrupp man skriver för . Utnytjta gärna era medstudenter inom och utanför gruppen - eller någon extern kontakt - för att prova det som skrivs. Lyssna på kritik och frågor som uppstår!
Hur djupt ska vi gå?
Det avgör ni själva - det beror ju delvis på vad ni vill ha ut av arbetet! Jag vet dock att grupper kan gå mycket djupare än man först skulle tro. Gladast blir jag åt arbeten som presenterar "information som med möda förädlats till kunskap".
Hur långt skall det vara ?
Det brukar inte vara något problem att producera många sidor när man kommer in i ett ämne? I allmänhet är det en fördel om arbetet är kortare och mera genomarbetat. Försök att avgränsa problemet (och diskutera gärna er problemavgränsning).
Kan vi skriva varsitt projekt / varsin del av projektet?
Ni ansvarar gemensamt för hela arbetet. Ni kan ta huvudansvar för olika delar - men ansvarar för att läsa varandras delar, för att både ge och ta emot respons på varandras delar och för att arbeta ihop arbetet till en helhet. Arbeten som hänger ihop bara genom en häftklammer (eller motsvarande WWW-konstruktion) blir inte bra. (De brukar också ofta kunna karaktäriseras som "Referat av icke angiven källa" eller "läst men inte förstått".)
Det går inte när vi har så olika förkunskaper!
Grupper där deltagarna har mycket olika bakgrund producerar ofta de bästa arbetena! De som är mindre bekanta med ämnet ger en god möjlighet att producera texter som kan förstås även av någon utanför fältet. De som kan mer får ett ansvar att försöka förklara - vilket utmanar den egna kunskapen!
Hur sätts betyg?
Vi använder individuella, graderade betyg (U, G, VG). Betyget grundas på en sammanvägning av flera olika kriterier: Resultat i skriftligt multiple-choice prov (1997 års prov) finn on-line), gruppuppgifter och aktiv kamratrespons, diskussion i samband med genomgången av arbetet, muntlig + skriftlig presentation av arbetet, opposition på andras arbeten och ert sätt att ta hand om kritik på ert eget arbete. Ett gott grupparbete ökar naturligtvis möjligheterna till individuella VG.
Vad gäller bedömningen av fysikkunskaperna tas naturligtvis också hänsyn till er bakgrund - jag förväntar mig att alla skall "lyfta sig" - inte att alla skall nå upp till samma nivå!
Vilka moment är obligatoriska?
Jag förväntar mig att ni deltar aktivt i er grupps arbete. Detta innebär naturligtvis att ni bör vara med vid presentation av gruppuppgifter och vid handledningstillfällen, diskussion av arbetet, opposition och presentation. Jag inser naturligtvis att det ibland kan uppstå problem och jag är resonabel och förutsätter att ni i gruppen kan se till att jämna ut arbetet om någon har förhinder någon gång. Tänk bara på att jag har ganska god vana att känna igen "going along for the ride".

http://fy.chalmers.se/~f3aamp/VVV/off.html
AMP, 16 juni 1998