Världsvävens skräddare - Forskare, lärare, studenter och elever i samverkan

Ansökan om medel för projekt avseende "konkretisering av visionen" , A255 / 98

(Ann-Marie Pendrill, Fysik och Teknisk fysik)

Barn ställer djupa frågor. Forskare behåller barnasinnets nyfikenhet och förundran livet igenom. Genom Världsväven (WWW) öppnas nya möjligheter att mötas, när alla aktörer har enkel och självklar tillgång till en WWW-server där deras eget arbete och frågor kan växa fram efter hand och vara tillgängliga för andra. Vi ger i denna ansökan ett exempel på hur lärarstuderande kan möta såväl barns frågor, som forskares kompetens och överblick. Forskare, lärare, studenter och elever samverkar som "Världsvävens skräddare". ("...all information technologies are more like clothes than like fire; to get a benefit, you must make them a part of your personal space, tailored to your needs.") och ser möjligheten att använda varandra som resurser i skapandet.

Vi tar fasta på de önskemål hos lärare om fortbildning i synnerhet i modern fysik, som kommit till uttryck bl.a. i NOT rapporten 13/1998 och avser att utveckla ett material som underlättar för lärare att leva upp till läroplanens (Lpo94) krav att "Den moderna fysiken skall behandlas översiktligt. Innehållet anpassas till elevernas intresse och förmåga."

Projektet bygger på principen att alla åtgärder bör lösa minst två problem. Här sammanför vi, genom ett medvetet utnyttjande av WWW, barns och lärares frågor, lärarkandidaters växande kunskap, forskares vilja att informera om sitt ämne. I arbetet samarbetar vi med lärare som är villiga att prova nya arbetsformer och att öppna sina klassrum för kontakt med högskolan. I första hand utnyttjas här doktorander i forskarskolan i NA-didaktik, som också är aktiva lärare och etablerade kontakter med Marks kommun och Mölndals kommun, men även andra lärare inbjuds att delta. Kontakterna kan leda till att bygga upp en "allianser" mellan lärare och forskare. En närmare kontakt mellan ämnesinstitutioner och lärarutbildning skulle också kunna leda till pedagogisk inspiration nya arbetsformer även inom ämnesinstitutionernas undervisning.

Beskrivning av projektet

Det projekt vi föreslår har vuxit fram ur frågor som:

Genom internet har nya möjligheter till kontakter utanför skolan utnyttjas, vilket framgår av projektredovisningar som presenteras on-line av t.ex. Skolverket och KK-stiftelsen. Inom skrivundervisningen har Internet blivit ett naturligt hjälpmedel, där man kan utnyttja kommunikation med andra skolor, för att presentera sig själv etc och även för att ställa frågor till olika typer av frågelådor. Vi föreslår här att man går vidare och utnyttjar Internets unika möjigheter att etablera ett ett djupare samarbete mellan forskare, lärarstuderande, lärare och elever. Elevernas frågor blir då en resurs i lärarutbildningens ämnesstudier, där lärarkandidater, tillsammans med sina lärare och, vid behov, andra forskare, får arbeta igenom frågorna. Resultatet av diskussionen sammanställs och presenteras på WWW, där materialet får växa fram efterhand, i växelverkan mellan elever, lärarer, studenter och forskare.

Kan det fungera?

Det finns naturligtvis flera frågor som måste tas på allvar vid detta arbetssätt.
"Kan forskare kan förklara så att vi förstår" ?
Att förklara på ett begripligt sätt kan ta tid, som kanske inte alltid finns. Forskare ä inte heller alltid vana att tala om sin forskning med icke-experter. Just därför är de lärarstuderandes medverkan en mycket viktig ingrediens. När de förklarar med egna ord, som sedan kan diskuteras med forskaren, och arbetas om tills det blir såväl korrekt som begripligt, skapas ett material som kommer att kunna vara till glädje också för många andra.

"Kan man lita på kvaliten hos student-producerat material?"
Här spelar naturligtvis handledningen en stor roll - studenterna skall inte ensamma behöva stå ansvariga för innehållet! Under sommarkursen 1997 (Pendrill, 1998) gavs exempel på hur studenter diskuterar denna fråga kring sitt eget arbete.

"Vill lärare dela med sig av sitt arbete i dessa dagar av profilering, fokusering på individ och upphovsrätt, etc?"
I den "nya lärarrollen" ingår att inse sina begränsningar, att man inte själv kan kunna allt. Det blir då naturligt att dela sina tankar, frågor och material med andra. För att lärare skall vara beredda att dela med sig krävs också att man diskuterar rollen av att vara generös med källhänvisningar när man lånar eller utnyttjar andras material. För forskare är detta en självklarhet, och just detta att bli välciterad är i sig meriteringsgrundande. Kurslitteratur är full av exempel på motsatsen! En intressant aspekt är att t.ex. U. Oregon börjat införa "peer review" för sitt WWW-utbildningsmaterial.

GNU's manifest om fri mjukvara skulle också kunna tillämpas på undervisningsmaterial Om alla delar med sig kommer det att bli bättre för alla! Många lärare i USA har insett det och delar generöst med sig av inspirerande lektionsexempel, med material för såväl lärare som elever. NSF satsar på workshops för att gemensamt vidareutveckla undervisningsmaterial.

"Alla har brått, ingen har tid, alla har sitt att göra..."
Var i vårt undervisningsväsen finns de som har tid? Tonårsföräldrar vet att barn som blir intresserade av något kan lägga otroligt mycket tid och energi på detta. De upptäcker också ibland vilken skillnad några ord handledning då och då kan göra. Detta ger anledning att tro att även en relativt begränsad handledar-insats av någon, som ser barnet och dess intresse och som samtidigt älskar sitt ämne, kan spela en mycket stor roll. En smidig tillgång till forskarkontakt underlättar för lärare att kunna ge elever tillgång till kvalificerad handledning - utan att själva behöva känna kravet att kunna allt! Arbetssättet skulle kunna vara ett steg på vägen att leda eleverna "från lust till mästerskap" (Steinberg 1997).

I systemet finns också de lärarstuderande som ofta upplever att de får för lite skolkontakter i ämnesstudierna. Att möta barns frågor skulle dessutom kunna öka motivationen för djupare ämneskunskaper - barn ställer djupa frågor!

Ett vetenskapligt förhållningssätt

Ett vetenskapligt förhållningssätt är; ett viktigt mål för projektet - men går det verkligen att arbeta med ett vetenskapligt förhållningssätt i skolan? Hur kan det i så fall utvärderas? Kjell Askeland (Pedagogiskt poem, 1979) använder en definition "balans mellan kritik och accept" och påpekar att man hos elever och studenter ofta får se arbeten som antingen är ett okritiskt kopierande av andras arbeten eller också helt har förkasta möjigheten att lära av andra. Tidigare erfarenheter visar att WWW exponeringen leder till en ökad självkritik mot det egna arbetet, och bör kunna lägga grund för ökad kvalitet. Här bör vi följa lärares erfarenheter och se om det går att komma ifrån elevers "pseudoforskning" med "klipp och klister så det står härliga till".

Ett vetenskapligt förhållningssätt speglas också i synen på kunskap. Man skulle t.ex. kunna fråga frågor som "Hur vet vi att jorden är rund?", "Hur vet vi att jorden roterar runt sin axel?" Dessa och liknande frågor har provats ett par gånger i samband med kursstart och visar många exempel på olika förhållningssätt! Lärarstuderande (termin 4, vt 1998) svarar överraskande ofta med universalsvar som "Det tror vi tills forskarna kommer på en bättre teori" eller "Forskarna har kommit fram till det genom mätningar och räkningar", utan att ens försöka tänka efter om de faktiskt själva skulle kunna övertyga någon annan om det. Att elever världen över i "Projekt Eratosthenes" (Donovan 1996) själva försöker bestämma jordens radie skulle kunna stimulera vidare funderingar.

Projektsamverkan

Den huvudsökande Ann-Marie Pendrill är bitr.prof i atomfysik och ämnesexpert i lärarutbildningen för matematisk naturvetenskaplig fakultet. Hon har lång erfarenhet av forskningsrådsarbete (fysikutskottet, NFR och HPDR) och av WWW i undervisning. Skolkontakter bl.a. som styrelseledamot i LMNT-väst. I arbetet kommer också att delta andra forskare från fysik och från ämnesdidaktik. Vi kommer också att utnyttja flera andra kontakter, bl.a. Björn Andersson, t.f. prof. Ämnesdidaktik. IT-användning bl.a. som en integrerad del av forskarskolan i NA- didaktik. Nationella utvärderingar av NA-utbildning. Ference Marton, Prof. Pedagogik. Gudrun Balke: Universitetsråd för lärarutbildningar vid GU, docent i Pedagogik. Günther Dippe, Pedagogens datakonsortium som bl.a. leder utvecklingsarbete kring IT-utbildning av lärarutbildare och IT-baserat samarbete med Marks och Mölndals kommuner. Shirley Booth, Pedagogisk Utveckling (Chalmers), Docent i pedagogik, forskar bl.a. inom IT och lärande. Yrkesverksamma lärare inom Pedagogisk forum fysik, Gbg (Bengt Johansson m.fl.) och LMNT (lärare matematik, naturvetenskap, teknik).

Preliminär tidsplan

Under våren och sommaren 1998 produceras visst material som förberedelse för och del av sommarkursen Visualisera Vår Världsbild. Samtidigt samlas frågor och önskemål från existerande frågelådor och från lärare i Pedagogiskt forum och i LMNT-väst. Baserat på resultatet av detta arbete utvecklas vidare material. Omfattningen av det material som kan utvecklas beror naturligtvis på nivån av stöd. Under läsåret 1998/1999 provas arbetssättet med ett antal lärare och vid läsårets slut bör ett mycket användbart material ha utvecklats och en delredovisning kan presenteras i december med material och samarbete som dittills utvecklats.


http://fy.chalmers.se/~f3aamp/luna/guvision.html
A-M Pendrill, 1998-04-27