Världsvävens skräddare - Forskare, lärare,
studenter och elever i samverkan
Ansökan om medel för projekt avseende "konkretisering av visionen" ,
A255 / 98
(Ann-Marie Pendrill, Fysik och Teknisk fysik)
Barn ställer djupa frågor. Forskare behåller barnasinnets
nyfikenhet och förundran livet igenom. Genom
Världsväven (WWW) öppnas nya möjligheter
att mötas, när alla aktörer
har enkel och självklar tillgång till en WWW-server där deras eget
arbete och frågor kan växa fram efter hand och vara tillgängliga för andra.
Vi ger i denna ansökan ett exempel på hur
lärarstuderande kan möta såväl barns frågor,
som forskares kompetens och överblick.
Forskare, lärare, studenter och elever samverkar som "Världsvävens skräddare". ("...all information technologies are more like clothes than like fire; to get a benefit, you must make them a part of your personal space, tailored to your needs.") och ser möjligheten att använda varandra som resurser i
skapandet.
Vi tar fasta på de önskemål hos lärare om fortbildning i synnerhet i modern fysik,
som kommit till uttryck bl.a. i
NOT
rapporten
13/1998 och avser att utveckla ett material som underlättar för lärare att leva upp till läroplanens (Lpo94)
krav
att "Den moderna fysiken skall behandlas översiktligt. Innehållet anpassas till elevernas intresse och förmåga."
Projektet bygger på principen att alla åtgärder
bör lösa minst två problem. Här sammanför vi,
genom ett medvetet utnyttjande av WWW,
barns och lärares frågor, lärarkandidaters växande kunskap,
forskares vilja att informera om sitt ämne. I arbetet samarbetar vi
med lärare som är villiga att prova nya arbetsformer och att
öppna sina klassrum för kontakt med högskolan. I första
hand utnyttjas här
doktorander i forskarskolan i NA-didaktik, som också är aktiva lärare och
etablerade kontakter med Marks kommun och
Mölndals kommun, men även andra lärare inbjuds att delta.
Kontakterna kan leda till att bygga upp en
"allianser" mellan
lärare och forskare. En närmare kontakt mellan ämnesinstitutioner och lärarutbildning skulle också kunna leda till pedagogisk inspiration nya arbetsformer även inom
ämnesinstitutionernas undervisning.
Beskrivning av projektet
Det projekt vi föreslår har vuxit fram ur frågor som:
- Hur ska lärare hinna följa utvecklingen och kunna hitta
läromedel?
- Hur ska lärare kunna ge bakgrundsmaterial till
populärvetenskapliga artiklar som
väckt elevernas nyfikenhet och intresse?
- Hur skall lärare kunna ge intressanta utmaningar
till de elever som har det lätt för sig?
- Hur skall lärare kunna hitta bra projekt och material till
specialarbete?
- Kan aktuell forskning få en plats i skolan?
- Hur ska eleverna kunna få en
riktig bild av forskare och deras arbete?
Genom internet har nya möjligheter till kontakter utanför
skolan utnyttjas, vilket framgår av projektredovisningar som presenteras
on-line av t.ex. Skolverket och KK-stiftelsen. Inom skrivundervisningen
har Internet blivit ett naturligt hjälpmedel,
där man kan utnyttja kommunikation med andra skolor, för att
presentera
sig själv etc och även för att ställa frågor till olika
typer av frågelådor.
Vi föreslår här att man går vidare och utnyttjar Internets unika
möjigheter att etablera ett ett djupare samarbete mellan forskare,
lärarstuderande, lärare och elever.
Elevernas frågor blir då en resurs i lärarutbildningens
ämnesstudier, där lärarkandidater, tillsammans med
sina lärare och, vid behov, andra forskare, får arbeta igenom
frågorna. Resultatet av diskussionen sammanställs och presenteras på
WWW, där materialet får växa
fram efterhand, i växelverkan mellan elever, lärarer,
studenter och forskare.
Kan det fungera?
Det finns naturligtvis flera frågor som måste tas på
allvar vid detta arbetssätt.
- "Kan forskare kan förklara så att vi förstår" ?
- Att förklara på ett begripligt sätt kan ta tid, som
kanske inte alltid finns. Forskare ä inte heller alltid vana att tala
om sin forskning med icke-experter. Just därför
är de lärarstuderandes medverkan en mycket viktig ingrediens.
När de förklarar med egna ord, som sedan kan diskuteras med
forskaren, och arbetas om tills det blir såväl korrekt som
begripligt, skapas ett material som kommer att kunna vara till
glädje också för många andra.
- "Kan man lita på kvaliten hos student-producerat material?"
- Här spelar naturligtvis handledningen en stor roll - studenterna
skall inte ensamma behöva stå ansvariga för
innehållet! Under sommarkursen 1997 (Pendrill, 1998) gavs
exempel på
hur studenter diskuterar denna fråga kring sitt eget arbete.
- "Vill lärare dela med sig av sitt arbete i dessa dagar av
profilering, fokusering på individ och upphovsrätt, etc?"
- I den "nya lärarrollen" ingår att inse sina
begränsningar, att man inte själv kan kunna allt. Det blir
då naturligt att dela sina tankar, frågor
och material med andra. För att lärare skall vara beredda att
dela med sig
krävs också att man diskuterar rollen av att vara
generös med källhänvisningar när man lånar
eller
utnyttjar andras material. För forskare är detta en
självklarhet, och just detta att bli välciterad är i sig
meriteringsgrundande.
Kurslitteratur är full av exempel på motsatsen!
En intressant aspekt är att t.ex. U. Oregon börjat införa "peer review" för
sitt WWW-utbildningsmaterial.
-
GNU's manifest om fri mjukvara skulle också kunna
tillämpas på undervisningsmaterial
Om alla delar med sig kommer det att bli bättre för alla!
Många lärare i USA har insett det och delar generöst med
sig av inspirerande lektionsexempel, med material för
såväl lärare som elever. NSF satsar på workshops
för att gemensamt vidareutveckla undervisningsmaterial.
- "Alla har brått, ingen har tid, alla har sitt att
göra..."
- Var i vårt undervisningsväsen finns de som har tid?
Tonårsföräldrar vet att barn som blir intresserade av
något kan lägga otroligt mycket tid och energi på
detta. De upptäcker också ibland vilken
skillnad några ord handledning då och då kan
göra.
Detta ger anledning att tro att även en relativt begränsad
handledar-insats av någon, som ser barnet och dess intresse och
som samtidigt älskar sitt ämne, kan spela en mycket stor roll.
En smidig tillgång till forskarkontakt underlättar för
lärare att kunna ge elever tillgång till kvalificerad
handledning - utan att själva behöva känna kravet att
kunna allt! Arbetssättet skulle kunna vara ett steg på
vägen att leda eleverna
"från lust till mästerskap" (Steinberg 1997).
- I systemet finns också de lärarstuderande som ofta
upplever att de får för lite skolkontakter i
ämnesstudierna. Att möta barns frågor skulle dessutom
kunna öka motivationen för djupare ämneskunskaper - barn
ställer djupa frågor!
Ett vetenskapligt förhållningssätt
Ett vetenskapligt förhållningssätt
är; ett viktigt mål för projektet - men
går det verkligen att arbeta med ett vetenskapligt
förhållningssätt i skolan? Hur kan det i så fall
utvärderas?
Kjell Askeland (Pedagogiskt poem, 1979) använder en definition
"balans mellan
kritik och accept" och påpekar att man hos elever och studenter ofta
får se arbeten som antingen är ett okritiskt kopierande av
andras arbeten eller också helt har förkasta möjigheten
att lära av andra.
Tidigare erfarenheter visar att WWW exponeringen
leder till en ökad självkritik mot det egna arbetet, och
bör kunna lägga grund för ökad kvalitet. Här
bör vi följa lärares erfarenheter och se om det
går att komma ifrån elevers "pseudoforskning" med "klipp och
klister så det står härliga till".
Ett vetenskapligt förhållningssätt speglas
också i synen på kunskap. Man skulle t.ex. kunna fråga
frågor som "Hur vet vi att jorden är rund?",
"Hur vet vi att jorden roterar runt sin axel?"
Dessa och liknande frågor har provats ett par gånger i
samband med kursstart och visar många exempel på olika
förhållningssätt!
Lärarstuderande (termin 4, vt 1998) svarar överraskande ofta
med universalsvar som "Det tror vi tills forskarna kommer på en
bättre teori" eller "Forskarna har kommit fram till det genom
mätningar och räkningar", utan att ens försöka
tänka efter om de faktiskt själva skulle kunna övertyga
någon annan om det.
Att elever världen över i
"Projekt Eratosthenes"
(Donovan 1996) själva
försöker bestämma jordens radie skulle kunna stimulera
vidare funderingar.
Projektsamverkan
Den huvudsökande Ann-Marie Pendrill är bitr.prof i atomfysik och ämnesexpert i lärarutbildningen för matematisk naturvetenskaplig
fakultet. Hon har lång erfarenhet av forskningsrådsarbete (fysikutskottet, NFR och HPDR) och av
WWW i undervisning. Skolkontakter bl.a. som styrelseledamot i LMNT-väst.
I arbetet kommer också att delta andra forskare från fysik och från ämnesdidaktik.
Vi kommer också att utnyttja flera andra kontakter, bl.a.
Björn Andersson,
t.f. prof. Ämnesdidaktik. IT-användning bl.a. som en integrerad del av forskarskolan i NA-
didaktik. Nationella utvärderingar av NA-utbildning.
Ference Marton, Prof. Pedagogik.
Gudrun Balke: Universitetsråd för lärarutbildningar vid GU, docent i
Pedagogik.
Günther Dippe, Pedagogens datakonsortium som bl.a. leder utvecklingsarbete kring IT-utbildning av lärarutbildare och IT-baserat samarbete med Marks och Mölndals kommuner.
Shirley Booth, Pedagogisk Utveckling (Chalmers), Docent i pedagogik,
forskar bl.a. inom IT och lärande.
Yrkesverksamma lärare inom Pedagogisk forum fysik, Gbg
(Bengt Johansson m.fl.) och LMNT (lärare matematik, naturvetenskap, teknik).
Preliminär tidsplan
Under våren och sommaren 1998 produceras visst material som förberedelse för och del av sommarkursen
Visualisera Vår Världsbild.
Samtidigt samlas frågor och önskemål från existerande frågelådor och från lärare i Pedagogiskt forum och i LMNT-väst. Baserat på resultatet av detta arbete
utvecklas vidare material. Omfattningen av det material som kan utvecklas beror naturligtvis på nivån av stöd.
Under läsåret 1998/1999 provas arbetssättet med ett antal lärare och vid läsårets slut bör ett mycket användbart
material ha utvecklats och en delredovisning kan presenteras i december med material och samarbete som dittills utvecklats.
http://fy.chalmers.se/~f3aamp/luna/guvision.html
A-M Pendrill, 1998-04-27