Göteborgs Universitet | 2002-11-09 |
---|---|
Fysik och Teknisk Fysik | Plats: M |
Tid 8.45-13.45 | |
Tentamen för
FYP010, Mekanik 3p,
och MIN200, Naturvetenskaplig Problemlösning ("Från Galileo till Hawking", Introduktionskurs, fysik, 3p) |
Examinator: | Ann-Marie Pendrill |
---|---|
Hjälpmedel: | Physics Handbook, Tefyma, valfria matematiska och fysikaliska tabeller (anteckningar i tabeller tillåtna) och valfri kalkylator, en A4-sida egna anteckningar, dock ej lärobok. |
Rättningsprotokoll: | Anslås senast 2002-11-27 |
Granskning: | Efter överenskommelse |
Lösningsskisser | kommer att finnas från 10 november på http://fy.chalmers.se/~f3aamp/teaching/np/omtentanp02.html |
Införda beteckningar skall förklaras. Numeriska svar skall avrundas och
ges med enhet. Figurer skall ritas vid behov. Lösningar skall motiveras
(utom i uppgift 8). |
1) På måndag är det halvmåne med högra halvan belyst. Rita en bild som visar jordens, månens och solens läge på måndag och 1, 2 och 3 veckor senare. | |
(1p) | |
2) På en cirkus skjuts en mänsklig kanonkula ut med farten 35km/h i en vinkel 40o. Om han lämnar kanonen 1m över marken och landar på ett nät 2m över marken, hur länge är han då i luften. | |
(2p) | |
3) När Apollo-astronauterna landade på månen och provade hur det kändes att vara utsatta för en sjättedel av den vanliga tyngdkraften, stannade en astronaut kvar i bana runt månen. Under halva tiden befann han sig bakom månen, avskuren från kommunikation med resten av mänskligheten. Hur länge varade detta ensamma tillstånd varje varv? Banan kan anses vara nära månen, och man behöver inte ta hänsyn till att tyngdaccelerationen avtar. Månens radie är 1.74. 106m. | |
(2p) | |
4) Ett 460 kg piano skall lastas in i en lastbil med lastutrymme 1.9m över marken. Man skjuter pianot uppför en ramp. Jämför det arbete som krävs för att skjuta upp pianot om lutningen är 15o resp 30o om friktionskoefficienten mellan piano och ramp är 0.62. | |
(2p) | |
5) En bil som åker 50 km/h kolliderar med en lastbil och motorhuven trycks in 1.1m medan bilen stannar helt. Föraren bär säkerhetsbälte. Det gör däremot inte passageraren som istället fortsätter sin likformiga, rätlinjiga rörelse tills han träffar instrumentbrädan som trycks ihop 5.0cm. Jämför de accelerationer och krafter som föraren och passageraren utsätts för av säkerhetsbälte resp. instrumentpanel. | |
(2p) | |
6) På ett nöjesfält finns en loop. Antag att man är tyngdlös högst upp. Rita ut de krafter som verkar på den som åker, högst upp, längst till höger i loopen och på en valfri plats. Åt vilket håll är accelerationen riktad och hur tung känner man sig i de olika lägena? | |
(3p) |
7) Om en vecka har Lisebergstornet blivit julgran. Från tornet hänger ett antal ljuskedjor. Uppskatta kraften från vinden på en kedja. Använd dimensionsanalys för att ta fram ett samband mellan kraften pga luftmotståndet, luftens densitet, hastigheten och föremålets area. Luftens densitet är c:a 1.29kg/m3 och den dimensionslösa konstanten i sambandet är av storleksordning 1. Kedjorna hålls fast vid marken av betongklumpar. Uppskatta hur tunga de behöver vara för att kedjorna inte ska glida iväg. | |
(3p)
|
Lycka till | |
Ann-Marie |