Det Virtuella Universitetet
Något för Fysik?

Vårt liv har förvandlats till framgent,
informationens ströbröd har ersatt
kunskapens goda, grova limpa.
Bertil Torekull, Mars 1996

Datadelegationen vid GU

Ansökan till KK-stiftelsen:
c:a 5 sidor + 2-sidiga projektbeskrivningar, t.ex. Önskas: konkreta förslag
- och möjlighet att utvärdera dem.
Helst före 10 april!
Vad kan fysik göra för IT?
Vad kan IT göra för fysik?

IT - Lösning i väntan på problem?
eller
Har vi problem som IT kan lösa?

Kan ett virtuellt universitet
vara Göteborgslokaliserat?

Hur hittar man rätt i Internet?
TIPTOP "The Internet Pilot to Physics" ,e.g.::
"Education and on-line material"
Physics around the World
World Lecture Hall
"Using the Web to deliver class materials"
Open University
International Centre for Distance Learning

Exempel på virtuellt kursutbud:

Alternative Energy Sources
On-line Course, University of Oregon
(CSEP)
Computational Science Education Project
(Oak Ridge, Edinburgh...)
Masterworks of British Literature
"Computer Writing and Research Labs" .
University of Texas. Austin
Mindweave: Communication, Computers and Distance Education (1989)
On-line bok om distansutbildning
Writing HTML
"A tutorial for creating web pages, from the Maricopa Center for Learning and Instruction (MCLI) in Arizona. This tutorial uses an example with volcanoes to help teach html."

Stort behov av GRANSKNING av material

Vad görs i Sverige?

Fysikersamfundet - ett forum för koordinering?

Kontaktperson till EPS för Europeisk koordinering? Finns det något att koordinera?

Kan Göteborg bidra?


Institutions-kultur

(inte operabesök eller konstklubb)

IT- Kulturbärare?

Vart går en lärare som får en ny kurs?
Till biblioteket?
Till föregångarens pärm?
Till forskningkolleger?
?
Men: Samma område undervisas på många kurser:
Det borde finnas mycket större möjligheter till inspiration!

Varför delar vi inte?

"Was uns nicht umbringt macht uns stärker"?
Det är MITT!
Jag har minsann fått jobba själv...!
Mina lektioner är mellan mig och min klass!
Konkurrens-situation?
Sårbarhet
Ingen av oss har möjlighet att kunna allt
Vi gör fel
Mot detta hjälper inte IT!
Eller?
Pärmen är överfull/rörig/ofullständing
Det blir för mycket papper att kopiera
Det tar tid att prata med många
Det är svårt att veta vem som gör vad
IT?
Kursplanering
Veckoblad
Föreläsnings-skisser
Demonstrationer
Datorövningar
Studiebesök
Litteraturtips
....

Behov av central koordinering på sektionen

Naturvetenskaplig Problemlösning

Föreläsare
Fysik
Föreläsare
Matematik
5 Handledare, Fysik 5 Handledare Matematik
5 grupper om c:a 6 studenter
Ledningsgrupp
Referensgrupp - gymnasielärare m.fl.
Utvärderingsgrupp
Projektsekretariat
Gymnasie-skolor: Rekrytering av nya studenter
Stort behov av kommunikation inom och mellan alla grupper.

Tidskrävande, dvs: Ett reellt problem där WWW kan hjälpa oss.

Koordination av matematik/fysik/miljö-inslag

Liseberg - problemsamling?

Småföretag - hjälp med WWW-presentation

Inventera lämpliga övningar för t.ex. fysikstudenter

Skulle man kunne ge sommarjobb till studenter???


Kan ett universitet vara virtuellt?

In Loco Parentis?
Fostra unga människor till:
Vetenskapligt förhållningssätt?
Balans mellan Kritik och Accept
(Kjell Askeland)
Hela människor

Hur?

Maria Montessori:

Djup är vår längtan efter levande pedagoger,
oändligt vårt behov av dem som kan förklara,
binda samman och peka på farbara vägar till
en hållning att hålla ondskan stången med.
Bertil Torekull, Mars 1996

IT skulle kunna ge oss mer tid
att vara levande lärare!


Ann-Marie.Pendrill@fy.chalmers.se
http://fy.chalmers.se/~f3aamp/teaching/vu.html